Byggahus.se
Min lokala bygghandlare säger att det går bra att lägga pappen på tvären öve taket så att man börjar i ena gaveln och pappändarna hamnar vid var sin takfot. Han säger att det gjorde man förr och det funkar bra. Dessutom menar han att man då inte behöver spika vilket känns mycket dumt.

Det gäller ett gammalt torp som kommer att ha endast papptak under 1-2 år och sen täckas med antingen plåt eller tegel. Pappen är takpapp (som inte ska behöva täckas) med klisterremsor.

Fördelen med detta i detta fallet är att våderna blir precis lagom långa och att vi inte behöver någon byggställning, frågan är om det kan ta ut nackdelarna?

Glad för erfarenheter/synpunkter
/Tobben
 
Du SKA spika eller stifta...

Sen ang vertikalt eller horisontellt så vet jag inte.. Men det normala är ju horisontellt..
 
Min erfarenhet är att man inte blint ska lita på vad bygghandlaren säger. Då regn vanligtvis kommer uppifrån och ibland även från sidan så känns det för mig naturligare att lägga takpappen horisontellt.

MVH,

Daniel
 
Jga har också hört både och. Jag lade den horisontellt dock, enligt tillverkarnas rekommendationer. Började nerifrån och överlappade med 10-15 cm.

När jag behövde skarva en rulle så gjorde jag som det stod och snedskar i ca 60 graders vinkel, och överlappade ordentligt.

REgnet kommer ju uppifrån och rinner nedåt. Har man då överlapp så skall det mycket till för att vatten tränger in innanför pappen. Lägger man vertikalt så kan man "lättare" ha otur och vattenb tränger in i skarven...
Så tänker jag rent logiskt iaf
/K
 
Din bygghandlare tänker nog på listtäckning, som var relativt vanligt "förr" (även om jag så sent som i förrgår såg ett hus där man höll på med en listtäckning). Men detta är en speciell metod, det är inte bara att rulla på pappen på tvären.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.