Hej,
Vi har beställt nytt papptak på garaget samt nya hängrännor på garage och huvudbyggnad.

Nu är hängrännorna på plats. Det regnade vid installationen, men flera timmar efter att det var klart och vädret slagit om till bättre klättrade jag nyfiket upp och kollade.
På garagets (10m) ena sida var det stillastående vatten kvar ca 3 meter (närmast stupröret), några millimeter djupt som mest, vilket jag tolkar som att lutningen är fel.
På huvudbyggnadens (14m) ena sida var det stillastående vatten kvar ca 6 meter (närmast stupröret), flera millimeter djupt som mest, vilket jag tolkar som att lutningen är fel.
Blir detta ett framtida problem? Kommer hängrännornas livslängd att förkortas avsevärt? Eller spelar det ingen roll?

Sen till takpapp: I vår förfrågan på sådan här hantverkarsajt skriver vi: "Ersätta befintlig takpapp på garagetak".
I offerten från hantverkaren som vi accepterat står kort och gott: "Omläggning av garagetak".
Vi antog då att gammal takpapp tas bort, och ersätts av underlagspapp samt ytpapp.
Entreprenören tänker att lägga ny ytpapp på befintlig (ganska dålig) takpapp, med gasolbrännare osv.
Tror säkert att detta håller i många år. Men det kommer förmodligen inte att bli lika snyggt när skarvar och ojämnheter i befintlig papp kommer att synas "igenom" ny takpapp (vilket jag kan se på grannes tak när denna lösning utfördes).
Borde vi förstått att man gör sådan "quickfix", eller borde entreprenören ta bort gammal papp och ersätta med ny? Och vilket håller längst? Ska vi be att få betala extra för att få det som vi trodde skulle göras, eller bör det göras utifrån det kanske bristfälliga avtalet?
Detta arbete är inte utfört än.

• Gilla
huvudtystnad
  • Laddar…
om där är 5-10 mm vatten kvar i rännorna spelar ingen roll
ganska normalt att den nye pappen läggs ovanpå den gamle på garagetak
om man skall riva bort all gammal papp så blir det ganska kostsamt

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Rickard.
Det finns inga negativa effekter som visat sig av att lägga ny takpapp på gammal och det är branchstandard och görs överallt hela tiden. Det är inte ovanligt med flera sådana omläggningar på varandra.

Är pappen under knölig och ful så kan det såklart påverka utseendet lite, räkna minst dubbla arbetstiden om ni vill att dom ska riva eller gör det själv innan dom kommer.

Ok. Tack för era synpunkter!

att det ligger vatten kvar i rännan är inget bra om det ligger över en skarv i hängrännan ,

Det är inte i någon skarv det ligger vatten, bra det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.