Byggahus.se
T
Lexington Lexington skrev:
Gött, ska renovera köket i september, har Schneider (exxact) några dubbeluttag med USB-C?
Pratade med en elektriker i förrgår som sa att exxact var svåra att få tag på sen en tid så om du ska ha prylar i september kan det vara bra att börja skaffa nu och inte vänta.

Materialbristen (och priser) blir nog värre ett tag framöver innan det blir bättre.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Pratade med en elektriker i förrgår som sa att exxact var svåra att få tag på sen en tid så om du ska ha prylar i september kan det vara bra att börja skaffa nu och inte vänta.

Materialbristen (och priser) blir nog värre ett tag framöver innan det blir bättre.
Det blir elektrikernas problem, dom köper materialet också. Förmodligen dyrare, men klart mycket lättare!
 
  • Gilla
Masthugg
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Fast det är väl apparatänden som ska vara USB-C? Eller säger standarden också att änden som ska in i laddaren/väggen också måste vara det?
Förvisso tror jag vi kommer dit ändå, större teknikbolag har väl redan USB-C i ”väggänden”.
USB-C klarar ju högre effekt. Därför vill man ha det i bägge ändar om man ska ladda saker som kräver mer effekt så som surfplattor och datorer.
Tycker att dessa uttag ger lite för låg ut-effekt för att vara framtidssäkra. Max 2,1A
 
Köpt en begagnad bordsåg(Bosch GTS 10 XC).
Har rengjort den och smörjt upp allting, alla funktioner verkar fungera bra.

Saknar klingskydd, så ifall någon har tips på passande(med utsug helst) så tipsa gärna☺.
Saknar också "miter gauge" till den, behöver egentligen bara "T-slot runner" då jag redan har ett bra miter gauge till den. Men jag behöver den skenan som går i spåret.
Ifall någon har tips på sådan så svara gärna. Begagnad Bosch GTS 10 XC bordsåg utan klingskydd och miter gauge ute på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Begagnad Bosch GTS 10 XC bordsåg utomhus utan klingskydd, behöver T-slot runner, med synliga använtillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade tänkt att slipa av ett tunt lagen på Aluminium bordet, då det ser väldigt trist ut. Hur bör man behandla den efteråt?
Andra tips på renovering/förbättringar om denna såg tas gärna emot.
 
Hej @Big builder!

Jag har haft en sådan och den var rätt trevlig att använda förutom spånhanteringen. En riktig skitgris som spred sågspån högt och lågt även om man kopplade in en sug.
Jag tätade till min och
det blev klart bättre. Nackdelen var att man behövde alltid koppla sugen annars blevden proppfull med spån.
Här är en tråd om hur jag gjorde.
Dag

https://www.byggahus.se/forum/threads/boch-gts-10-xc.354467/
 
  • Gilla
TriNitro och 1 till
  • Laddar…
T
B Big builder skrev:
Köpt en begagnad bordsåg(Bosch GTS 10 XC).
Har rengjort den och smörjt upp allting, alla funktioner verkar fungera bra.

Saknar klingskydd, så ifall någon har tips på passande(med utsug helst) så tipsa gärna☺.
Saknar också "miter gauge" till den, behöver egentligen bara "T-slot runner" då jag redan har ett bra miter gauge till den. Men jag behöver den skenan som går i spåret.
Ifall någon har tips på sådan så svara gärna.[bild] [bild]

Hade tänkt att slipa av ett tunt lagen på Aluminium bordet, då det ser väldigt trist ut. Hur bör man behandla den efteråt?
Andra tips på renovering/förbättringar om denna såg tas gärna emot.
Tror att både klingskydd och vinkelanslag finns att beställa från Bosch/återförsäljare.

Tyvärr är båda t-spåren olika dimension, inte så exakta i bredd och passar dåligt mot tillbehör till t-tracks...

Den glidande plattan till vänster behöver justeras mot glapp och allmänt hållas ren/smörjas med något "torrt" smörjmedel. Anhållet behöver pillars lite med för att bli lite mer medgörligt när man spänner det, man måste ändå kolla mot klingan att det blir hyfsat rakt (eller iaf inte kilar ihop bakåt)

Justera klyvkniv och göra rent/smörj så det går lättare att trycka ner den/lyfta upp den. Eventuellt skaffa en extra som kapas i höjd för att såga spår, jag lyckas inte få ner min så den är under klingans topp.

Skaffa t-koppling och sugslang till klingskyddet för bättre spånupptagning, bara dammsugare till baksidan funkar men rätt mycket spån sugs inte ner under bordet.

Bygg en kapsläde för exakthet i snitt.

Finns det låga anhållet som du fäster mot det vanliga kvar? Det är rätt bra att ha när man klyver små/smala bitar. Särskilt om du ska ha klingskyddet på... Handtaget för att spänna fast det är annars iväg en mot anhållet. Där har Bosch haft otur när de tänkte....

Gör ett zero clearance insert.

Det var nog vad jag kom på så här på rak arm.
 
Tack Lexington och Stigen.
Får nog beställa från Bosch om jag inte hittar något annat som verkar bättre.
Bra tips om spånhanteringen, tror att jag kommer göra något liknande på min också.
 
Tack för bra tips Testarn.
Jo det låga anhållet till anhållet finns kvar, men får nog hitta en lösning för att fästa det. För det saknas skruvar mm att fästa det.
 
  • Gilla
pyro
  • Laddar…
T
B Big builder skrev:
Tack för bra tips Testarn.
Jo det låga anhållet till anhållet finns kvar, men får nog hitta en lösning för att fästa det. För det saknas skruvar mm att fästa det.
Det är några vagnsbultar, M8 tror jag, med "vingmuttrar special" som sätts igenom vanliga anhållet och sen skjuter man på profilen på det.
Ingen svårighet att ersätta om Bosch inte har dem som reservdel (tycker annars att de är bra på det, och inte så dyra)
 
  • Gilla
Big builder
  • Laddar…
B Big builder skrev:
Hade tänkt att slipa av ett tunt lagen på Aluminium bordet, då det ser väldigt trist ut. Hur bör man behandla den efteråt?.
Svaret på den frågan är väl "Släng den."

Aluminiumborden är med största säkerhet anodiserade, en ytterst tunn yta som gör aluminiumet hårdare. Slipar du borden kommer du att avlägsna anodiseringen och allt trä du för över bordet kommer att färgas med svarta stråk från metallen.
Dessutom är det tveksamt om du kan slipa borden utan att åstadkomma toppar och dalar — alltså oplana bord.

Jag vet inte vad skönhetsfläckarna består av men grundlig, icke slipande, rengöring ner till metallen och sedan behandla borden med den typ av glidmedel som används på snickerimaskiner är bästa alternativet.
Har du någon typ av djupare skador/korrossion på borden bör de fixas av en mekanisk verkstad och sedan lämnas för anodisering; men då kan du nog lika gärna köpa en fabriksny såg istället. :(

//Ronnie
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Svaret på den frågan är väl "Släng den."

Aluminiumborden är med största säkerhet anodiserade, en ytterst tunn yta som gör aluminiumet hårdare. Slipar du borden kommer du att avlägsna anodiseringen och allt trä du för över bordet kommer att färgas med svarta stråk från metallen.
Dessutom är det tveksamt om du kan slipa borden utan att åstadkomma toppar och dalar — alltså oplana bord.

Jag vet inte vad skönhetsfläckarna består av men grundlig, icke slipande, rengöring ner till metallen och sedan behandla borden med den typ av glidmedel som används på snickerimaskiner är bästa alternativet.
Har du någon typ av djupare skador/korrossion på borden bör de fixas av en mekanisk verkstad och sedan lämnas för anodisering; men då kan du nog lika gärna köpa en fabriksny såg istället. :(

//Ronnie
Tack för bra input Pysslaren.
Jag kommer nog att försöka slipa ner lite på toppen med en excenterslip, och sedan glidspray med spray för snickerimaskiner [har en från Biltema). Har gjort liknande på min gamla gröna Bosch såg.
 
Från Wikipedia:

"Rent aluminium har ett oxidskikt på ca 10 nm vilket vanligtvis blir mellan 5 och 25 μm efter anodisering"

Hemsidan "metric-conversions.org" säger att 25 μm är lika med 0,02500000 millimeter — tänker du att du ska slipa bort 0,01 mm med din excenterslip? Illa läge om du ligger snålt till med anodiseringen och den är på miniminivån på 5 μm vilket innebär 0,005000 osv millimeter anodisering.

Sorry, vill inte jävlas med dig men slipa ska du nog inte göra. Men du har en rejäl uppförsbacke om borden är i extremt dåligt skick.
Såvida du inte hittar ett sätt att slipa borden så att de blir plana och därefter anodiserar dem själv. Finns många filmer om det på nätet/tuben. Fullt görligt men kräver kunskapsinsamling.

Lycka till!
//Ronnie
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
U
P Pysslarn skrev:
Från Wikipedia:

"Rent aluminium har ett oxidskikt på ca 10 nm vilket vanligtvis blir mellan 5 och 25 μm efter anodisering"

Hemsidan "metric-conversions.org" säger att 25 μm är lika med 0,02500000 millimeter — tänker du att du ska slipa bort 0,01 mm med din excenterslip? Illa läge om du ligger snålt till med anodiseringen och den är på miniminivån på 5 μm vilket innebär 0,005000 osv millimeter anodisering.

Sorry, vill inte jävlas med dig men slipa ska du nog inte göra. Men du har en rejäl uppförsbacke om borden är i extremt dåligt skick.
Såvida du inte hittar ett sätt att slipa borden så att de blir plana och därefter anodiserar dem själv. Finns många filmer om det på nätet/tuben. Fullt görligt men kräver kunskapsinsamling.

Lycka till!
//Ronnie
Äsch är det inga extrema miljöer så bildas ett nytt oxidskickt när aluminium kommer i kontakt med syre, sen avstannar processen vanligtvis. Slipa på skulle jag säga, men se till att det blir/förblir plant!
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Äsch är det inga extrema miljöer så bildas ett nytt oxidskickt när aluminium kommer i kontakt med syre, sen avstannar processen vanligtvis. Slipa på skulle jag säga, men se till att det blir/förblir plant!
Dum rekommendation, Alu kommer alltid att smeta när det inte är anodiserat. Oxidationen kommer inte att hålla jämn takt med bruksslitaget på aludetaljen när den används.
Annars hade vi ju inte behövt anodisera aluminium överhuvudtaget.

//Ronnie
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.