Byggahus.se
Hej, jag skulle vilja isolera med xps imellan reglarna i väggarna på mitt nya småhus. Jag tänker mig stolpar i hörnen och yttermått av ca 2.5x6m IOM att stolparna tar såpass mycket vikt från taket tänkte jag glesa ut avståndet mellan reglarna till 1200cc och köra xps imellan för att den ska ha en lite bärande/stabiliserande uppgift. Värt att nämna är att väggarna ska ha en delvis bärande fasad av plyfa.

Nu till frågan, jag vill isolera med xps för dess egenskaper och jag hade tänkt 45x95 reglar i väggarna. Tyvärr kommer inte xps i 95mm tjocklek vad jag kan hitta. Därför undrar jag om 80mm är mitt bästa val eller om jag ska tänka om mina reglar.

jag vill gärna att isoleringen är i höjd med reglarna innåt, och hellst så högt isolerglaset som möjligt.

tack på förhand!
 
B
Xps är ju både dyrt och brandfarligt. Jag tycker du ska tänka om här.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Xps är ju både dyrt och brandfarligt. Jag tycker du ska tänka om här.
tja jag vet inte vilka andra val jag har som är något bärande…
 
B
Vanliga reglar med 60cc kanske?
 
B BSOD skrev:
Vanliga reglar med 60cc kanske?
som jag har skrivit i tidigare trådar har jag strikta viktkrav. Därför vill jag bygga med så låg vikt som möjligt
 
Plåtreglar på cc60 väger hälften av träreglar på cc120. De är ju inte menade för bärande väggar (det vet jag iofs inte om träreglar är heller), så du bör kanske kontakta en konstruktör för att få hjälp - det är nog oavsett en bra idé när du vill lämna standard på detta sätt.

(Jag tror f.ö. inte att xps skulle medverka till bärigheten på ett meningsfullt sätt alls)
 
  • Gilla
  • Haha
Trissan och 1 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Plåtreglar på cc60 väger hälften av träreglar på cc120. De är ju inte menade för bärande väggar (det vet jag iofs inte om träreglar är heller), så du bör kanske kontakta en konstruktör för att få hjälp - det är nog oavsett en bra idé när du vill lämna standard på detta sätt.

(Jag tror f.ö. inte att xps skulle medverka till bärigheten på ett meningsfullt sätt alls)
Plåtreglar har jag tänkt på men tyvärr hittar jag inga för bärande ändamål som inte är 120mm breda och även dessa kostar en del. Men det är klart det kanske skulle fungera ändå.

så långt som jag tänkt nu är att jag på långsidan med fönster istället för reglar bara sätter tre stolpar, Byggda av tre stycken 45x95 reglar, inser också att detta innebär 9 reglar vilket är lika många som på 60cc. Dock är 60cc inte möjligt då jag planerat två fönster med bredd 2m på en 4.8m lång vägg.

syftet med xps:en kanske inte är så mycket av bärande vikt uppifrån men från sida till sida.
 
B
T Vilgot Småhus skrev:
som jag har skrivit i tidigare trådar har jag strikta viktkrav. Därför vill jag bygga med så låg vikt som möjligt
Vad du skrivit i andra trådar har jag ingen aning om. Vill du få meningsfulla svar i denna tråd så får du skriva all relevant info i trådstarten.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Vad du skrivit i andra trådar har jag ingen aning om. Vill du få meningsfulla svar i denna tråd så får du skriva all relevant info i trådstarten.
jag förstår, tyvärr kan jag inte ändra det i efterhand. Men som jag nu har skrivit så har jag strikta viktkrav. Därför vill jag bygga så lätta väggar som möjligt.
 
Ska dom vara lätta och starka så får du bygga någon form av sandwichkonstruktion. T ex genom att limma träskivor mot cellplast. Att bara byta ut t ex mineralull mot xps mellan reglarna gör varken till eller från både vad gäller hållfasthet och vikt.
 
Unikt namn
Kan man förstå utmaningen som att "huset" ska vara flyttbart, dvs i princip en husvagn.

Du önskar en konstruktionslösning för en vägg som erbjuder vinterisolering, men är tillräckligt lätt för att hela ekipaget ska kunna flyttas runt utan att kräva lastbilskort?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan man förstå utmaningen som att "huset" ska vara flyttbart, dvs i princip en husvagn.

Du önskar en konstruktionslösning för en vägg som erbjuder vinterisolering, men är tillräckligt lätt för att hela ekipaget ska kunna flyttas runt utan att kräva lastbilskort?

Precis! Det ska vara ett tinyhouse bak på en lätt lastbil.
 
useless useless skrev:
Ska dom vara lätta och starka så får du bygga någon form av sandwichkonstruktion. T ex genom att limma träskivor mot cellplast. Att bara byta ut t ex mineralull mot xps mellan reglarna gör varken till eller från både vad gäller hållfasthet och vikt.
ja sandwichkonstruktionen var tanken bakom det hela, fast att undvika limning då jag tror att den inte kommer ha tillräckligt bra kvalitet. Dvs luftbubblor kommer finnas och kondens bildas utan att fukten tar sig ut. Därför gick jag år det här hållet…
 

Bästa svaret

Att det blir luftbublor gör väl inget? Och bygger du diffusionsöppet utåt och tätt på insidan så borde inte kondens bli något problem heller.
 
useless useless skrev:
Att det blir luftbublor gör väl inget? Och bygger du diffusionsöppet utåt och tätt på insidan så borde inte kondens bli något problem heller.
diffusionsöppet utåt, räcker det med att limma plyfan rakt mot xpsen och sedan målar den med en öppen färg?

för det borde ju inte behövas någon Vindpapp eller dylikt?

sedan inåt hade jag tänkt plast och sedan en tun mdf på 6mm, den kan ju inte bära någon vikt alls men kommer det bli problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.