23 915 läst · 83 svar
24k läst
83 svar
"Innerväggar isoleras inte när man bygger nytt idag"???
Sida 1 av 6
Jag håller precis på att flytta in i en hyreslägehet i ett helt nybyggt hus. När jag knackar försiktigt på de inner-väggar som är reglade/gipsade så ekar det tomt. Jag testar att spela upp något med mobilen, lägger ifrån mig den, går ut ur rummet, stänger dörren och konstaterar att ljudisoleringen är obefintlig.
Jag mailar en representatn för hyresvärden (som jag förställer mig är beställare av den helt nya byggnaden) och påpekar detta och personen svarar att "innerväggar isoleras inte när man bygger nytt idag".
Stämmer detta?
Mvh
Jag mailar en representatn för hyresvärden (som jag förställer mig är beställare av den helt nya byggnaden) och påpekar detta och personen svarar att "innerväggar isoleras inte när man bygger nytt idag".
Stämmer detta?
Mvh
Det var något sådant jag svarade henne, att man visst kan isolera innerväggar, om man som beställare begär det. Golv, tak väggar mot andra lägenheter är betong, så där är det bra ljudisolering. Men sonen kommer inte att kunna sitta och göra läxor om någon tittar på tv i rummet intill.davveno1 skrev:
Det är ju inte så farligt. Men det kan vara mer de snålat in på.M mats_lindqvist skrev:
Bara gips och reglar i min villa från 90-talet...J Josth skrev:
Fyra projekt med lägenhetsbyggen har jag varit på, och har aldrig varit med om att en innervägg blivit isolerad. Tycker inte ditt nya hus låter som nåt konstigt
Jag hör grannen nysa i 50-talshuset jag bor i. Det är lägenhetslivet ❤️
Jag hör grannen nysa i 50-talshuset jag bor i. Det är lägenhetslivet ❤️
Det finns inga ljudkrav mellan rum i en lägenhet.
Vissa bostadsbyggare erbjuder isolering i väggarna mot en tilläggskostnad.
Många klagar på ökade (ljud)krav och kostnader i byggandet i sverige så i det perspektivet kan jag tycka att det är sunt som det är.
Vissa bostadsbyggare erbjuder isolering i väggarna mot en tilläggskostnad.
Många klagar på ökade (ljud)krav och kostnader i byggandet i sverige så i det perspektivet kan jag tycka att det är sunt som det är.