Byggahus.se
Alfredo Alfredo skrev:
Varför har man bemödat sig med det på undersidan? :thinking:
Det såg ju nästan snyggare ut på undersidan...
 
  • Gilla
Atlasprinsen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför har man bemödat sig med det på undersidan? :thinking:
Jag hoppas att det finns något praktiskt skäl och att det inte bara handlar om att lura kunder i butiker..
 
  • Ledsen
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Spar på biten, har du tur kan du kasta den i slutet, annars kanske du kan planera in den så den kommer under en matta eller soffa eller något ?
Ej äkta parkett, ser ut som standard laminatgolv, lägger du in den där och går på med våttork så lossnar den omgående. Jag hade inte lagt in den någonstans, förutom i containern...
 
  • Gilla
Atlasprinsen
  • Laddar…
Det finns väl nån idé om att behandla båda sidorna av en skiva för att den inte ska slå sig med fuktförändringar (typ som en bimetall-termostat), men jag vet inte om det brukar behövas när det är golv.
 
  • Gilla
myrstack och 1 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Jag hoppas att det finns något praktiskt skäl och att det inte bara handlar om att lura kunder i butiker..
Jag känner mig då jävligt lurad …
 
e02jr e02jr skrev:
men jag vet inte om det brukar behövas när det är golv.
Aldrig stött på detta på golv. Såväl laminat som parkettgolv brukar ha rejält olika upp- respektive nersida vad jag vet.
 
  • Gilla
Atlasprinsen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Aldrig stött på detta på golv. Såväl laminat som parkettgolv brukar ha rejält olika upp- respektive nersida vad jag vet.
Håller med, men kommer inte på nån annan anledning, förutom luras då.
 
  • Gilla
Atlasprinsen
  • Laddar…
Min gissning är mer att den underliggande plywooden behövs för att plankorna ska hålla ihop snarare än det normala att ha en kryssad plywood under 3-4mm slipbart ytskikt. 12-14mm hdf med mindre än en millimeter faner över och minsta ojämnhet i underlaget eller punktlast kan ju inte bli bra
 
  • Gilla
Atlasprinsen
  • Laddar…
A Atlasprinsen skrev:
Jag förstår att den är avgörande för att bedöma huruvida jag är snål eller inte men jag tänkte att det inte påverkar plankans skick!

Golvytan som ska läggas är ca 55 kvm och jag köpte därför 60,45 kvm golv (10 % extra) och detta MÅSTE räcka på grund av lagersituationen. En förpackning var dessutom skadad vid leverans och kan inte ersättas.

Jag är rätt tidigt in i det här golvet (som också är mitt första) och jag vet att det kommer bjuda på fler utmaningar varför jag helst undviker att kasta först och fråga sen. :)
Det ser ut på bilden som att du lägger golvet "symmetriskt". Spillet blir mycket mer då, jag tvivlar på att 10% räcker i vilket fall!
Det normala (finaste) sättet är att man bara fortsätter nästa rad med det kap som blev från föregående rad. Är det inte rätt längd mellan skarvarna får man kapa den biten, eller spara den till nästa rad. Ha alltid minst 2 st startbitar, dvs avkap från slutbit. Försent för dig nu såklart såvida du inte väljer att fortsätta läggningen på det sättet i resten av rummet.
 
  • Gilla
Atlasprinsen och 1 till
  • Laddar…
B Berntpeter skrev:
Det ser ut på bilden som att du lägger golvet "symmetriskt". Spillet blir mycket mer då, jag tvivlar på att 10% räcker i vilket fall!
Det normala (finaste) sättet är att man bara fortsätter nästa rad med det kap som blev från föregående rad. Är det inte rätt längd mellan skarvarna får man kapa den biten, eller spara den till nästa rad. Ha alltid minst 2 st startbitar, dvs avkap från slutbit. Försent för dig nu såklart såvida du inte väljer att fortsätta läggningen på det sättet i resten av rummet.
Vad roligt att du noterar det. Personligen tycker jag att det är snyggast med symmetriska kap där kortänden ligger exakt 1/2 planka ner från intilliggande plankor. Men jag vet också att det är en allmänt vedertagen sanning att slumpmässiga placeringar är snyggast.

Dock börjar jag oroa mig för att golvet inte ska räcka.
 
  • Gilla
Berntpeter
  • Laddar…
  • Gilla
cotillion och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.