Byggahus.se
M MagHam skrev:
Enligt gammal skrock är det bra/tur att ha skator i sin närhet. Dom ansågs ha förbindelse med den onde - och den onde skyddar alltid sina egna.
Så lite som att bo granne med HA då eller?
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
L lelleputt skrev:
Vad jag förstått får man inte riva ett bebott skatbo, men kan ju tillägga att skatorna hördes även förra sommaren, de har, eller deras släkt, något bo i närheten. Men de verkar ju för närvarande väldigt skygga mot oss. Så fort jag öppnar altandörren sticker de från boet i en sabla fart. Som om jag skulle hinna klättra upp fem meter på några sekunder...

Sen har de ju inte valt det mest stabila trädet. Det blåste ju halvt storm häromdagen, oj sablar vad boet svarade omkring
Skator får jagas året runt om dom orsakar olägenhet. Man får riva deras bon även om dom häckar.

/Höghus
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Skator är intressanta sällskapsdjur att ha i närheten av sitt hem! Men de är intelligenta, så en får anpassa sig efter det.
Exempel: Vid vårt förra hem bodde det ett skatpar i trädgården, och fler på andra ställen på gården (lantbruk). En sommar hade jag köpt nektariner, men de var inte mogna, så jag ställde dem högt på en hylla i pensionärskuvösen (för att barnen inte skulle komma åt dem). Skjutpartiet var öppet någon decimeter ut mot trädgården. Det hördes väsen vid något tillfälle, men det är sällan helt tyst på en gård där det dessutom bor barn. Nästa gång jag kom ut i pensionärskuvösen var varenda nektarin borta...

Men de gjorde mycket nytta för våra fjäderfän, eftersom de varnade när det kom rovfåglar i närheten. Säkert räddade de livet på en eller annan höna eller tupp!
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Skator är intressanta sällskapsdjur att ha i närheten av sitt hem! Men de är intelligenta, så en får anpassa sig efter det.
Håller med! Jag gillar Skator för de är så finurliga och smarta. Jag ser Skator på tomten som ett plus helt klart.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jo, de kan vara roliga att iaktta när de är igång men ofta också rätt besvärliga. Ett jäkla liv om man har katt. Jäkligt fräcka när man bär ut mat till uteplats på sommaren, går in för att hämta mer och på 10 sekunder så är alla hamburgerbröd borta. En gång smet en skata iväg framför näsan på mig med ett band med fyra salcicciakorvar i klorna. Surfade luftgevär länge efter den incidenten. Grannbonden där jag växte upp brukade hänga en död skata i benet i ett träd på gården. Skulle få övriga skator att flytta. Vet inte om det funkar dock.
 
P
T TypRätt skrev:
Prova o ge han en hundring :p
Jag tror att skator uppskattar silvermynt mer. ;)
 
P
Höghus Höghus skrev:
Skator får jagas året runt om dom orsakar olägenhet. Man får riva deras bon även om dom häckar.
Skyddsjakt får bedrivas på skata året runt, men inte nöjesjakt. Nöjesjakten är "begränsad" till mellan 16/7 och 15/4 (utom i några län i Norrland där den är två veckor längre).
(Jaktförordningen, bilagorna 1 och 4).
 
Har skatbo på tomten.
Har inte stört mig på dem. Gulligt när ungarna provar sina vingar. Låter inte speciellt mycket även fast boet är bara 15 m bort.
 
Kan hålla med om att skator är smarta och intressanta att betrakta. Men... de snor koltrastens ungar, plågar starar, blåmesen, talgoxen och alla andra flygfän. Katter har vi och som någon skrev tidigare, ett jädra tjattrande blir det då.
Vi river deras byggen. De är grymt ihärdiga, bygger på sin tredje villa nu. Tänker att de får hållas någon dag till...
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
Kan hålla med om att skator är smarta och intressanta att betrakta. Men... de snor koltrastens ungar, plågar starar, blåmesen, talgoxen och alla andra flygfän. Katter har vi och som någon skrev tidigare, ett jädra tjattrande blir det då.
Vi river deras byggen. De är grymt ihärdiga, bygger på sin tredje villa nu. Tänker att de får hållas någon dag till...
Sedan jag såg en skata flyga iväg med en koltrastunge för att äta upp - är jag ovän med skator :mad:
 
  • Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
Känner en del gamla skator men det är inte mycket att skryta med.
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Skyddsjakt får bedrivas på skata året runt, men inte nöjesjakt. Nöjesjakten är "begränsad" till mellan 16/7 och 15/4 (utom i några län i Norrland där den är två veckor längre).
(Jaktförordningen, bilagorna 1 och 4).
Jag är glad att du förtydligar att

"den 1 juli-30 juni.
Jakträttshavare får under samma tid bedriva jakt efter sådana djur samt björktrast, fiskmås, fälthare, gråsparv, gråtrut, havstrut, kaja, korp, kråka, näbbmus, pilfink, råka, skata, skrattmås
och tamduva 1. i en anläggning för
att där förhindra skada
eller annan olägenhet

16)
Fågelbo
samt
ägg eller ungar får flyttas om
allvarlig skada eller
olägenhet orsakas av
att fågel byggt bo i
ett hus eller en gård den 1 juli-30 juni.


/Höghus
 
Redigerat:
Har hängt ut ett luftgevär i trädgården som ett avskräckande syfte. Får väl se om de "smarta" skatera fattar vinken.
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
A
Jag har haft skatbo på tomten i många år nu, de häckar varje år. Jag skulle aldrig komma på tanken att vräka dem. De håller borta kajorna som annars för ett fasligt liv och de varnar tamdjuren för rovfåglar och andra rovdjur. Dessutom är deras drillande och tjattrande mycket underhållande och stundtals otroligt komplext.

Skator tar absolut ungar av andra fåglar, till och med vuxna fåglar. Men de tar även sork och möss. Jag väljer inhemsk skata alla gånger framför katt. Det blir allt svårare för våra naturligt förekommande djurarter i Sverige att klara sig när vi krymper deras livsutrymme, i stället för att lära oss att leva med dem.
 
  • Gilla
dibb och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.