Byggahus.se
Jag har en Nilfisk högtryckstvätt (som nyligen gick sönder) med en del tillbehör.
Valet står mellan en Nilfisk 150.2-10 x-tra och Husqvarna PW360 men är lite sugen på en Husqvarna och har hört att Nilfisk tillbehör ska passa dessa rakt av. Kan någon som vet dementera eller bekräfta detta innan mitt framtida köp? Gör jag ett förnuftigt val genom att välja Husqvarna eller ska jag fortsätta med Nilfisk?
 
Jag har en äldre Nilfisk (C120 tror jag) och köpte nyligen en PW 360 så har varit i samma sits som du.
Vad jag förstått så har äldre Nilfisk samma "koppling" som Husqvarna till och med PW 350 medan nyare Nilfisk har samma som PW 360.

Kopplingen till min gamla Nilfisk ser ut som #2 i bilden, PW 360 är #11. Dock funkade en pryl med gamla kopplingen också i PW 360-lansen så skillnaden är inte stor.

Översikt av olika högtryckstvättkopplingar numrerade 1 till 13, där #2 föreställer en äldre Nilfisk-koppling och #11 en PW 360-koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PW 360 är betydligt tystare än min gamla Nilfisk men jag antar att 150.2-10 x-tra är i klass med PW 360. Den har dessutom ställbart tryck vilket PW 360 saknar, jag köpte en högtryckslans som inte fungerade eftersom maskinens tryck var för högt.

Tror inte du blir besviken vad du än väljer och tillbehören borde inte vara ett problem heller.
 
Tack för svar. Min adapter till en foam lance som jag har till min gamla Nilfisk har adaptern enligt bifogad bild. Den stämmer väl överens med Husqvarna PW360 munstycke?
 
  • Bild på hand som håller en foam lance med en mässingsadapter ansluten, möjligen passande för en Nilfisk och Husqvarna PW360.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Corpes Corpes skrev:
Tack för svar. Min adapter till en foam lance som jag har till min gamla Nilfisk har adaptern enligt bifogad bild. Den stämmer väl överens med Husqvarna PW360 munstycke?
Ja, det ser helt klart ut som rätt adapter så den ska funka oavsett om du väljer PW 360 eller ny Nilfisk. Eftersom du använder foam lance så kan jag tillägga att "Dr Dirt G2" fungerar fint med PW 360, med flödesadaptern som ingår.
 
Dum fråga kanske men är det adaptern för Nilfisk (som ser ut som #2 i ditt tidigare inlägg) som gäller? Passar denna adapter även till Husqvarna då min adapter jag har refererar till bild #11
 
Nej det ska fungera med befintlig adapter (bild #11) till både ny Nilfisk och PW 360. Hittade en bild på tillbehör till Nilfisk 150.2-10 x-tra på nätet och det är helt klart samma som #11.

Adapter till högtryckstvätt Nilfisk visande svart handtag och mässingskopplingar.
 
Det jag menar är att den adapter för Nilfisk till Dr Dirt G2 foam lance (på autodude.se) ser ut som adaptern #2 på din bild
 
Redigerat:
Corpes Corpes skrev:
Det jag menar är att den adapter för Nilfisk till Dr Dirt G2 foam lance (på autodude.se) ser ut som adaptern #2 på din bild
Sorry, missförstod. Det stämmer, den funkade dock ändå till min maskin utan att läcka, kan tänka mig att den nyare modellen är enklare att ta av och på men fungerar gör det. Jag valde att beställa den rätta adaptern från Amazon, tror den gick på ca 85kr.
 
Det är Nilfisk som tillverkar Husqvarnas (och Stihls) högtryckstvättar och därmed passar även Nilfisks tillbehör till Husqvarna. Har själv en PW360 och är nöjd med den.

Läst testet av högtryckstvättar på Byggahus?
https://www.byggahus.se/test-hogtryckstvatt
 
T tpsoft skrev:
Det är Nilfisk som tillverkar Husqvarnas (och Stihls) högtryckstvättar och därmed passar även Nilfisks tillbehör till Husqvarna. Har själv en PW360 och är nöjd med den.

Läst testet av högtryckstvättar på Byggahus?
[länk]
Yes, läste det innan jag köpte en PW360, är väldigt nöjd än så länge.
 
Kapar tråden lite... Funkar en pw360 bra med 10A-säkring?
 
Jag har inte haft några problem med 10A.
 
  • Gilla
panodil
  • Laddar…
Har problem med 10 A ibland men kommer byta den till en 13 A.
 
  • Gilla
panodil
  • Laddar…
Tack för svar! Lurigt läge med andra ord. Kommer sannolikt inte köra några andra förbrukare samtidigt och då borde det funka med 10a.
 
Jag kunde ju varit lite mer detaljerad... har inte haft några andra förbrukare samtidigt och hittills bara använt maskinen till biltvätt så det är inga långa stunder den körts åt gången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.