Byggahus.se
Grannen har 16-18 stora lönnar på sin tomt, när löven spricker ut så lever vi i skugga, inte en solstråle kommer igenom. Vi har lite morgonsol ca 20 minuter och mellan 17-18 sommartid. Har försökt att prata med grannen om att grena ur lite eventuellt ta bort några träd men svaret blev NEJ. Slängde jag opp 100000 så fick jag göra vad fan jag ville med träden, har tyvärr inte dom pengarna. Han var väldigt otrevlig när jag försökte prata med honom. Bor i ett hyreshus med 4 lägenheter och vi har våra altaner/balkonger åt det hållet, väldigt tråkigt att inte få in någon sol. Finns det något man kan göra?? Allt vi får nu är en jädra massa löv på hösten. Mvh Mona
 
  • Ledsen
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
kmartinb och 8 till
  • Laddar…
Nej.
 
  • Gilla
  • Haha
RalleB och 69 till
  • Laddar…
Finns inget att göra. Är det grannens tomt och grannens träd så bestämmer han över dem till 100%
 
  • Gilla
Appendix och 21 till
  • Laddar…
H
Kan väl flytta till annat boende utan träd.
Man äger utsikt till tomtgränsen.
Så vill inte grannen ta bort så har ni en lång väg att gå.

eller betala grannen för att ta bort då.
 
  • Gilla
Daggew och 23 till
  • Laddar…
M Mona Andersson1 skrev:
Grannen har 16-18 stora lönnar på sin tomt, när löven spricker ut så lever vi i skugga, inte en solstråle kommer igenom. Vi har lite morgonsol ca 20 minuter och mellan 17-18 sommartid. Har försökt att prata med grannen om att grena ur lite eventuellt ta bort några träd men svaret blev NEJ. Slängde jag opp 100000 så fick jag göra vad fan jag ville med träden, har tyvärr inte dom pengarna. Han var väldigt otrevlig när jag försökte prata med honom. Bor i ett hyreshus med 4 lägenheter och vi har våra altaner/balkonger åt det hållet, väldigt tråkigt att inte få in någon sol. Finns det något man kan göra?? Allt vi får nu är en jädra massa löv på hösten. Mvh Mona
Be din hyresvärd betala grannen o ta ner träden. Denna kan slå ut kostnaden för att låna upp 100k på fastigheten på er 4 hyresgäster. Ni borde inte får så många kronor extra i månadshyra, max 50kr/månad extra!
 
  • Gilla
  • Haha
bränntorp och 26 till
  • Laddar…
A abbe_ skrev:
Be din hyresvärd betala grannen o ta ner träden. Denna kan slå ut kostnaden för att låna upp 100k på fastigheten på er 4 hyresgäster. Ni borde inte får så många kronor extra i månadshyra, max 50kr/månad extra!
500 blir det nog. 1 miljon inte 100 tusen.

Jag skulle nog också bli irriterad om en granne kom och tyckte att jag skulle ta bort en massa träd bara för lite sol. Men lite små träd fick min granne ta ner så slapp jag göra det, men inte nå stora fina träd.
 
  • Gilla
  • Haha
Daggew och 17 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
500 blir det nog. 1 miljon inte 100 tusen.

Jag skulle nog också bli irriterad om en granne kom och tyckte att jag skulle ta bort en massa träd bara för lite sol. Men lite små träd fick min granne ta ner så slapp jag göra det, men inte nå stora fina träd.
Aha, har grannen höjt priset? Står 100000 i första inlägget
 
  • Gilla
___David____ och 14 till
  • Laddar…
A abbe_ skrev:
Aha, har grannen höjt priset? Står 100000 i första inlägget
Det är klart han har höjt priser, det är bara en nolla hit eller dit :rofl:

5 - 6000 för 1 träd, billigt Skulle jag betalt och gjort plank av.
 
  • Gilla
Razmataz och 2 till
  • Laddar…
Det är sånt man får leva med. Ibland är det grannar med träd på tomten ibland stora vägar eller daghem där barnen leker mm. Som det sagts många gånger här på forumet så det enda du kan påverka är din egen trädgård! Så flytta eller acceptera. Träd är fint! Speciellt lönn på hösten! Så vilken tavla du har!
 
  • Gilla
  • Haha
mersault och 20 till
  • Laddar…
Sittställning
Klart man kan göra något. Va lite kreativ.. han ville ha 100 papp, känns orimligt för dig men vad är rimligt för dig då ? Vad är solstrålarna värda ?
 
  • Gilla
bling och 4 till
  • Laddar…
Skulle antagligen bli fruktansvärt varmt i lägenheterna på sommaren utan trädens skygga ändå
 
  • Gilla
  • Älska
Daggew och 18 till
  • Laddar…
A abbe_ skrev:
Be din hyresvärd betala grannen o ta ner träden. Denna kan slå ut kostnaden för att låna upp 100k på fastigheten på er 4 hyresgäster. Ni borde inte får så många kronor extra i månadshyra, max 50kr/månad extra!
Hur räknar Du ?
 
Trist att inte få sol, det förstår jag.

Men jag kan också förstå att grannen vill ha lite avskärmning mot er fastighet, som jag tolkar att den är högre (om det är mer än ett plan, och han har en villatomt?)
I det läget hade jag själv gärna önskat träd för att minska insyn på sin tomt.
 
  • Gilla
elvatolv och 14 till
  • Laddar…
M Mona Andersson1 skrev:
Grannen har 16-18 stora lönnar på sin tomt, när löven spricker ut så lever vi i skugga, inte en solstråle kommer igenom. Vi har lite morgonsol ca 20 minuter och mellan 17-18 sommartid. Har försökt att prata med grannen om att grena ur lite jodå, detgår att fixa.eventuellt ta bort några träd men svaret blev NEJ. Slängde jag opp 100000 så fick jag göra vad fan jag ville med träden, har tyvärr inte dom pengarna. Han var väldigt otrevlig när jag försökte prata med honom. Bor i ett hyreshus med 4 lägenheter och vi har våra altaner/balkonger åt det hållet, väldigt tråkigt att inte få in någon sol. Finns det något man kan göra?? Allt vi får nu är en jädra massa löv på hösten. Mvh Mona
En advokat i Malmö hade liknande besvär och det fixades innan det landade i domstol. Så ta ett snack med en jurist/advokat.
 
  • Arg
  • Gilla
Fridafanny och 1 till
  • Laddar…
M Mona Andersson1 skrev:
Grannen har 16-18 stora lönnar på sin tomt, när löven spricker ut så lever vi i skugga, inte en solstråle kommer igenom. Vi har lite morgonsol ca 20 minuter och mellan 17-18 sommartid. Har försökt att prata med grannen om att grena ur lite eventuellt ta bort några träd men svaret blev NEJ. Slängde jag opp 100000 så fick jag göra vad fan jag ville med träden, har tyvärr inte dom pengarna. Han var väldigt otrevlig när jag försökte prata med honom. Bor i ett hyreshus med 4 lägenheter och vi har våra altaner/balkonger åt det hållet, väldigt tråkigt att inte få in någon sol. Finns det något man kan göra?? Allt vi får nu är en jädra massa löv på hösten. Mvh Mona
Det du kan göra enklast är att flytta till en lägenhet som har sol enligt dina önskemål.
Löven på hösten är fastighetsägarens/hyresvärdens ansvar.
 
  • Gilla
Daggew och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.