Byggahus.se
K
Finns det uteduschar som är eluppvärmda?

Vi ska ha den på skuggsidan där vi har riktigt avlopp.
 
Hur färdigt tänker du dig att det skall vara? Det går ju att sätta en vanlig varmvattenberedare utomhus bara den är skyddad av ett tak och man tömmer den på vintern.
 
K
Tack för svaren
 
Har du funderat på att dra varmvatten från varmvattenberedaren inomhus?
 
Vad blev det för lösning?

Jag går i samma funderingar...
 
Funderar på om det finns nån utedusch med typ solceller? Orkar inte ha nån beredare sitta där.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Funderar på om det finns nån utedusch med typ solceller?
Menar du en lösning med någon form av ("gigantisk") batteripack som sen driver en genomströmningsvärmare? Känns som det blir avsevärt mer komplicerat och mycket dyrare än en beredare.

Eller menar du en som värmer vatten med sol i en tank? Jag har fått uppfattningen att de är rätt odugliga de dagar man vill ha dem som mest.

Stefan N Stefan N skrev:
Orkar inte ha nån beredare sitta där.
Utveckla gärna vad du inte orkar. Tänker du på att tömma den för vintern, har du problem med elförsörjning eller vad är det som kräver "ork"? Annars finns mitt gasdrivna alternativ i #2 som jag fortfarande är väldigt nöjd med.
 
Med orkar menar jag mest att jag inte vill se en beredare vid poolen, men en en utedusch med en liten solcell som bara hjälper till kanske är en utopi?
 
Ja, det låter som en utopi. För att värma vattnet i den takt det förbrukas krävs i storleksordningen 10-15kW vilket betyder typ 40-50 kvadratmeter solceller i bästa söderläge minimum.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Du kan använda en solfångare och en välisolerade tank men jag har ingen aning om det finns färdiga system eller hur stora de i så fall är. Annars drar man ett rör eller en slang från huset. Matar man in varmt vatten så håller det värmen skapligt så fort det blir genomströmning, vill man kan man isolera systemet.
 
Jag går i tankarna att bygga en väldigt enkel utedusch.
Enkel utedusch konstruerad av träväggar med en blå vattentunna överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel portabel utedusch med blått draperi och svart vattentank ovanpå.
Har någon testat detta och blir det över huvud taget möjligt att duscha i det vattnet.
Alternativ 2 är tex

Portabel genomströmningsvärmare från Qlima med vit färg, reglage, digital display och blå duschslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmare

Har någon erfarenhet av detta?
 
ama3282 ama3282 skrev:
Har någon erfarenhet av detta?
Genomströmningsvärmaren nämner jag i #2 i denna tråd och även här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.