Byggahus.se
Hejsan.

Det blev negativt besked för vår ansökan om bygglov redan vid en preliminär granskning av kommunen.

Två problem. Prickmark och BYA.

Området som vi ska bygga i är ett gammalt sommarstugeområde som ej är detaljplanerat. Det finns gamla planritningar från början 50-talet. Väldigt strikta vad det gäller yta och bygghöjd.

Kommunen har påbörjat installation av VA och i samband med detta upphöjde området till PFO (Prioriterat förbättring område)
För PFO finns det dokumenterade byggregler.

Nu är det så att kommunens handläggare säger att de gamla planritningarna gäller vilket innebär ett bakslag för oss.

För oss verkar det konstigt.
Vad säger ni?

(Tittar man sig runt i området inser men att de gamla reglerna har utsatts för kreativa lösningar,, dvs man har mångt och mycket struntat i dem.)
 
Gamla planritningar för huset ? Finns det detaljplan eller inte? Hur kan dom annars ha Max BYA?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gamla planritningar för huset ? Finns det detaljplan eller inte? Hur kan dom annars ha Max BYA?
Gamla planritningar för området. ( kanske fel namn). Dessa "planer" har max BYA mm.

Det finns ingen detaljplan för området.
 
  • Gilla
Srixon
  • Laddar…
Hej!

Jag tror det råder en viss begreppsförvirring här, men det ska vi reda ut.

Du skriver i ditt inlägg;
”Området som vi ska bygga i är ett gammalt sommarstugeområde som ej är detaljplanerat

Sen skriver du att kommunen påpekat att det du vill bygga har för stor BYA och ligger på prickad mark. Den information tyder på att området faktiskt är detaljplanerat och att det finns en detaljplan som gäller.

För att du ska få bra svar är vore det bra om du kan klargöra vad som gäller. Har du fått ett utlåtande från kommunen? Kanske framgår det där?

Till en detaljplan finns en plankarta (kan det vara det du kallar planritning?) och en planbeskrivning. En detaljplan gäller tills det en ny tas fram. Det innebär att om en detaljplan tagits fram på 50-talet gäller den än idag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Sen skriver du att kommunen påpekat att det du vill bygga har för stor BYA och ligger på prickad mark. Den information tyder på att området faktiskt är detaljplanerat och att det finns en detaljplan som gäller.
Området är INTE detaljplanerat.

M MetteKson skrev:
För att du ska få bra svar är vore det bra om du kan klargöra vad som gäller. Har du fått ett utlåtande från kommunen?
Jag har fått ett preliminärt utlåtande från komunen som säger att jag bryter mot prickmark och BYA. Det första inget problem, det andra stort problem.

M MetteKson skrev:
En detaljplan gäller tills det en ny tas fram. Det innebär att om en detaljplan tagits fram på 50-talet gäller den än idag.
Jag kollade efter. Det finns en byggnadsplan från början 50-talet. Ingen detaljplan.

Början av 2021 tog man fram ett dokument som heter "planbestämmelser för PFO"

Vårt område definieras som ett PFO område.
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Området är INTE detaljplanerat.


Jag har fått ett preliminärt utlåtande från komunen som säger att jag bryter mot prickmark och BYA. Det första inget problem, det andra stort problem.



Jag kollade efter. Det finns en byggnadsplan från början 50-talet. Ingen detaljplan.

Början av 2021 tog man fram ett dokument som heter "planbestämmelser för PFO"

Vårt område definieras som ett PFO område.
Byggnadsplan och detaljplan har samma innebörd.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
D
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Området är INTE detaljplanerat.


Jag har fått ett preliminärt utlåtande från komunen som säger att jag bryter mot prickmark och BYA. Det första inget problem, det andra stort problem.



Jag kollade efter. Det finns en byggnadsplan från början 50-talet. Ingen detaljplan.

Början av 2021 tog man fram ett dokument som heter "planbestämmelser för PFO"

Vårt område definieras som ett PFO område.
Är det Värmdö kommun? I tex. PFO-området Västeräng finns både planlagt område, där äldre byggnadsplaner gäller och områden som inte är planlagda. Det kan ju vara planlagt område även om det inte finns dokument som heter detaljplan. För min bostad gäller en ”stadsplan” från 60-talet, dvs det är ett planlagt område även om det inte finns nåt dokument som heter detaljplan.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Låter som att det finns områdesbestämmelser. Dessa kan finnas äcen om detaljplan saknas. Farsgubbens område i en ort saknar detaljplan, men har områdesbestämmelser sedan 2010 att endast lertegel får läggas på taken.
Möjligen,,, men dokumentet som finns heter "byggnadsplan" .. inget annat.

Och hur förhåller sig byggnadspln/områdesbestämmelse till en långt senare skapad planbestämmelse ????
 
Äldre planer som stadsplaner, byggnadsplaner och avstyckningsplaner gäller idag som detaljplaner.
 
  • Gilla
petersthlm och 2 till
  • Laddar…
D Drömtroll skrev:
Är det Värmdö kommun? I tex. PFO-området Västeräng finns både planlagt område, där äldre byggnadsplaner gäller och områden som inte är planlagda. Det kan ju vara planlagt område även om det inte finns dokument som heter detaljplan. För min bostad gäller en ”stadsplan” från 60-talet, dvs det är ett planlagt område även om det inte finns nåt dokument som heter detaljplan.
Det är Värmdö.
Sammanfattningsvis, gamla planer gäller om de finns. PFO bestämmelser gäller bara om planer saknas?
 
Vet du om kommunen kommer påbörja arbetet med ny detaljplan då kommunalt v/a är på gång? Lägg gärna ut info om dagens bestämmelser och vad ni vill bygga , hur mycket skiljer mot maxyta osv ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vet du om kommunen kommer påbörja arbetet med ny detaljplan då kommunalt v/a är på gång? Lägg gärna ut info om dagens bestämmelser och vad ni vill bygga , hur mycket skiljer mot maxyta osv ?
Kommunen säger att det är brått med VA och att detaljplanen kommer 5-10 år senare. De har många områden att detaljplaner.

50 tals BYA 150kvm
PFO BYA 180 kvm.

Vi ligger på 220 kvm då vi valt att bygga in två verandor och mycket överhäng. Mycket tjocka väggar också.

Tar vi bort verandor och överhäng blir det 160 kvm.
 
Ok, lång väntan för ny DP som kanske inte ens tillåter större BYA. Trolla till ritningarna så ni ligger på gränsen. Kanske går det att fixa altan mm i efterhand som tex attefallstillbyggnad?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.