Byggahus.se
Hej!

Vart i branschreglerna hittar jag info om skarvade vattenrör som ligger inbyggda i trumma utan inspektionslucka. Vår entreprenör hävdar att det inte är något problem att ha det i en trumma. Jag hävdar motsatsen men vill gärna kunna ha svart på vitt.

Skulle uppskatta om nån kunde länka mig till branschreglerna och vart i dom just detta står.
 
Det står inte i några branschregler, utan i Boverkets byggregler. Se den här posten i en annan tråd.

Gäller det värmerör har entreprenören rätt.
 
Tack för svaret och länken.

Det gäller varm och kallvattenrör till handfat och badkar.

Gäller MAO inte "Branschregler Säker Vatteninstallation"? på SäkerVatten
 
Det beror väl på vad det är för kopplingar.
Har Du trumma utan lucka så se till
att ha en slitsbotten och skvaller rör.
Så Du ser om du får läcka.

Mvh Putte
 
brevik skrev:
Tack för svaret och länken.

Det gäller varm och kallvattenrör till handfat och badkar.

Gäller MAO inte "Branschregler Säker Vatteninstallation"? på SäkerVatten
Självklart gäller branschreglerna och de är inte motstridiga mot BBR det är bara att läsa dom ordentligt:

"A.4 Fogar på rör
Fogar på rör ska vara placerade så att de är utbytbara och så att ett eventuellt läckage
från fogen kan upptäckas omedelbart. Detta gäller oavsett om fogen är typgodkänd för
icke utbytbar förläggning.
Fogar i lägenheter eller motsvarande ska placeras i rum med vattentätt golv eller i särskilda
inbyggnader eller i kopplingsskåp.
Utrymmen för rörkopplingar i inbyggnader, installationsschakt eller kopplingsskåp ska ha
vattentät botten och vara försedda med dränering med tillräcklig kapacitet. Dräneringen
ska mynna på plats där man omedelbart kan upptäcka ett eventuellt läckage och där
utläckande vatten inte direkt orsakar en skada. Installationsschakt med utrymme för rörkopplingar
eller kopplingsskåp ska ha serviceöppning som är tillräckligt stor för reparation
eller byte av fogar. Serviceöppning ska inte vara placerade i en våtzon (se avsnitt C1, sid 10)."

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.