I april-maj 2023 lät vi totalrenovera vårt kök. Köket är Elgigantens Epoq och vi lät en byggfirma utföra arbetet. Vi blev mycket nöjda med resultatet. Men nu har en rejält tråkig situation uppstått.
Det gäller bänkskivan av laminat. Bänkskivan är i vinkel och är därför skarvad. Redan i slutet av juli månad upptäckte vi att laminatet börjat höja sig i skarven. Vi satte då igång mailväxla med tillverkaren, skickade bilder osv. Det var kanske en onödig process för den slutade med att de kom fram till att det måste handla om ett felaktigt förfarande vid ihopfogandet. Och det låter rimligt. Nu är vi framme av slutet av september. Laminatet har släppt något ytterligare.
Vi har ännu inte kontaktat byggfirman men vi står i begrepp att göra det. Man kan dela upp problematiken i två delar.
Dels vilken/vilka åtgärder som är tänkbara, dels vilken uppgörelse som kan uppnås med byggfirman.
Bilden med tummen togs 31 juli, övriga bilder 24 sep.
Det gäller bänkskivan av laminat. Bänkskivan är i vinkel och är därför skarvad. Redan i slutet av juli månad upptäckte vi att laminatet börjat höja sig i skarven. Vi satte då igång mailväxla med tillverkaren, skickade bilder osv. Det var kanske en onödig process för den slutade med att de kom fram till att det måste handla om ett felaktigt förfarande vid ihopfogandet. Och det låter rimligt. Nu är vi framme av slutet av september. Laminatet har släppt något ytterligare.
Vi har ännu inte kontaktat byggfirman men vi står i begrepp att göra det. Man kan dela upp problematiken i två delar.
Dels vilken/vilka åtgärder som är tänkbara, dels vilken uppgörelse som kan uppnås med byggfirman.
Bilden med tummen togs 31 juli, övriga bilder 24 sep.
De har missat sätta silikon eller varit alldeles för snåla ser det ut som
Men om vi inte känner förtroende för byggfirman längre (de har inte varit superenkla att ha att göra med), kan vi då låta en annan firma göra det och skicka fakturan till den ursprungliga firman? Det går inte va`?A atomlab skrev:
Detta är tyvärr ett mycket vanligt förekommande problem med laminatskivor i kök.
Jag har drabbats av det 2 gånger, jag var dock då hjälpt av att det var i ett hus som vi låtit bygga på totalentreprenad. Vi kontaktade då helt enkelt husleverantören som fick ta på sig att fixa problemet, vem som hade orsakat att problemet uppstod får de sen reda ut i efterhand, det är inte intressant för oss som konsument.
Men det finns tyvärr inga lätta "fixar" på detta, det är utbyte av båda skivorna som gäller, det finns inga vägar runt det. Så det är ett omfattande och kostsamt arbete som behöver utföras.
Vi fick även flytta ut och ta in på hotel 1v under byggtiden, på husleverantörens bekostnad givetvis.
När samma skada återkom för oss bara 8mån efter att de bytte ut skivorna första gången så blev vi erbjudna att själva betala halva mellanskillnaden på materialpriset för att ersätta laminatskivan med en stenskiva
Något vi då nappade på för att slippa detta problem en gång för alla.
Men orsaken till denna typ av skada är tveklöst orsakat vid monteringen av bänkskivan, den som utfört jobbet har helt enkelt inte sett till att skarven blivit 110% tät, då kommer detta som hänt dig nu hända, det är enbart en tidsfråga.
Detta faktum är även alla inblandade fullständigt medvetna om, att byggfirman nu är "svåra att göra med" är enbart deras sätt att försöka slippa undan att fixa till sin miss eftersom det kommer förlora en hel del tid och pengar på det. De hoppas på att du inte kommer orka driva ärendet om de bara är jobbiga nog....
Jag har som kuriosa själv som glad amatör satt laminatskiva i 4 kök hittills i livet, 2 i lägenheter, 1 i hus och 1 i sommarstugan. Den äldsta har nu suttit där i snart 20år, den senaste jag gjorde är nu ca:4år gammal, ingen har ännu visat minsta tendens till att svälla i skarvarna..... Det handlar enbart om att vara extremt noga vid monteringen så är detta inget problem....
Jag har drabbats av det 2 gånger, jag var dock då hjälpt av att det var i ett hus som vi låtit bygga på totalentreprenad. Vi kontaktade då helt enkelt husleverantören som fick ta på sig att fixa problemet, vem som hade orsakat att problemet uppstod får de sen reda ut i efterhand, det är inte intressant för oss som konsument.
Men det finns tyvärr inga lätta "fixar" på detta, det är utbyte av båda skivorna som gäller, det finns inga vägar runt det. Så det är ett omfattande och kostsamt arbete som behöver utföras.
Vi fick även flytta ut och ta in på hotel 1v under byggtiden, på husleverantörens bekostnad givetvis.
När samma skada återkom för oss bara 8mån efter att de bytte ut skivorna första gången så blev vi erbjudna att själva betala halva mellanskillnaden på materialpriset för att ersätta laminatskivan med en stenskiva
Men orsaken till denna typ av skada är tveklöst orsakat vid monteringen av bänkskivan, den som utfört jobbet har helt enkelt inte sett till att skarven blivit 110% tät, då kommer detta som hänt dig nu hända, det är enbart en tidsfråga.
Detta faktum är även alla inblandade fullständigt medvetna om, att byggfirman nu är "svåra att göra med" är enbart deras sätt att försöka slippa undan att fixa till sin miss eftersom det kommer förlora en hel del tid och pengar på det. De hoppas på att du inte kommer orka driva ärendet om de bara är jobbiga nog....
Jag har som kuriosa själv som glad amatör satt laminatskiva i 4 kök hittills i livet, 2 i lägenheter, 1 i hus och 1 i sommarstugan. Den äldsta har nu suttit där i snart 20år, den senaste jag gjorde är nu ca:4år gammal, ingen har ännu visat minsta tendens till att svälla i skarvarna..... Det handlar enbart om att vara extremt noga vid monteringen så är detta inget problem....
Tack för ditt engagerade svar!K Kasken skrev:Detta är tyvärr ett mycket vanligt förekommande problem med laminatskivor i kök.
SUCK. Finns det NÅGOT som helst sätt att ”rädda” den här fogen (el åtminstone förhindra att den blir ännu mer skadad) genom att försegla den på något vis? Om vi kan leva med att den redan är ful. Det känns som ett berg att ta sig över - vet inte ens om vi kommer orka med processen, varken den juridiska eller praktiska… För att få nya skivor, ordentligt skarvade 😔.
Violina skrev:Tror att er placering av skarven vs ho och diskställ är den verkliga boven..
Blir nog helt enkelt för blött för ofta just där
Jo så kan det ju vara. Men frågan är vad vi gör nu. 🤔Violina skrev:
Tack för det konkreta rådet! Vi får överväga det. Skyddar det redan nu med ett tjockt diskställs-underlägg (som ej blir genomfuktat).Luddis_1 skrev:
Som jag förstår det du delat med dig av innan så har ni inte ens varit i kontakt med byggfirman som utförde monteringen än? De är inte ens medvetna om felet i dagsläget?Ebanna skrev:
Om så är fallet så råder jag dig starkt till ta dig själv i kragen så pass att du i alla fall kontaktar byggfirman och gör dem medvetna om att felet uppstått, måla inte faan på väggen innan de ens börjat försöka slingra sig ur att rätta till det fel de begått.
Vem vet, de kanske har dåligt med jobb som marknaden ser ut o är måna om sitt rykte? Jaja, drömma kan man ju i alla fall
Men jag måste säga att jag inte förstår din inställning till situationen alls, hur kul kan det vara att lägga alla dessa pengar på att göra ordning något o sen få det att se ut som skit efter knappt ett år?
Detta beror ALDRIG på något annat än att skarven inte tätats ordentligt vid monteringen, den som utfört monteringen är skyldig till att skarven ser ut som den gör idag, det är hur självklart som helst.
Om du inte är sugen på allt stök i vardagen som ett byte kommer föra med sig så satsa istället på ekonomisk kompensation? Hör med byggaren vad han räknar på att kalaset kommer kosta dem och erbjud att göra upp i godo med halva den summan?