Byggahus.se
Har precis bytt värmesystem i huset från Elpanna till luft/vatten. Värmen i radiatorerna fungerar.

Innan bytet fungerade golvvärmen i badrummet men nu funkar det inte. Har läst denna manual (https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.134_lk-minishunt-m60.pdf) och kollat att det finns vatten i systemet och luftat och allt funkar (vad jag kan se) . Det jag inte har koll på att shuntens inställning. Kan jag ändra den?

Har ni några andra tips på vad som kan göras för att få värme??

Tack på förhand!
 
  • En shuntgrupp för golvvärme installerad under en hylla, med synliga rör och inställningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundfos cirkulationspump för värme, inlagd vid fråga om inställningar för golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken temperatur var det på framledningen ut från elpannan?

Vilken temperatur är det på framledningen ut från värmepumpen?

Du har högst troligt bytt från högtemperatursystem till lågtemperatursystem.

Den vita ratten på golvvärmeshunten reglerar hur mycket flöde det ska gå till golvvärmesystemet, den behöver du höja något steg.
 
Tack för att du svara på min fråga!
Vilken temperatur var det på framledningen ut från elpannan?
SVAR: Typ 55- 60 grader

Vilken temperatur är det på framledningen ut från värmepumpen?
SVAR:50- 53grader

Den vita ratten på golvvärmeshunten reglerar hur mycket flöde det ska gå till golvvärmesystemet, den behöver du höja något steg.
SVAR: en har jag öppnat till max.

Det är varmt till shunten men vattnet som sen går till golvvärmen är ”svagt” varmt.

Förstår verkligen inte vad som kan vara fel
 
Redigerat:
Har fått många svar i en annan grupp. Det blir till att ta in en röris för jobbet.
 
Lite tänkbara orsaker utifrån att det kom i samband med ett större ingrepp i värmesystemet:

  • Luftficka i golvvärmeslingan, mer sannolikt ju högre belägen den är i relation till övriga värmesystemet. I ett badrum borde det vara ganska enkelt att spola igenom slingan för att utesluta detta.
  • För lågt tryck på shuntens primärsida. Vad har du för tryck i värmesystemet i relation till shuntens placering? Finns marginal att öka detta, värmesystemets cirkulationspump eller båda?
  • Skräp i shunten från oförsiktiga röringrepp? Inte hundra på hur det undersöks enklast dock…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.