Byggahus.se
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Jag har dock sett att Shelly har effektmätare för trefassystem som jag tänkte koppla till min luft/vatten-pump. Den drar ändå merparten av all ström, lite smarta effektmätare på andra hushållsmaskiner så har jag nog hyfsad koll på huset trots E.On
Eller så monterar du en Shelly 3EM direkt efter mätaren så har du ju samma funktion som via P1.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
hoppas på lite hjälp med programvaran jag ska bygga en läsare enligt
https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader/#hardware
jag har alla komponeter till projektet valfritt NodeMcu/Wemos D1 mini finns bägge att välja
lödningen e inget problem men få in någon mjukvara e problemet
jag har en raspberry med ESPHome ver:2021.12.0 installerad och de e totalt stopp i kolan på hur jag ska få till det
 
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Bara för att ge en uppdatering så mailade jag E.On och frågade om detta för ca en månad sen men de har givetvis inte ens bemödat sig att svara. Lägg där till att det konstant 30+ minuter i telefonkö dit så jag har helt enkelt inte pallat.

Otroligt dåligt att skicka ut en mätare med en bugg som gör att en såpass viktig funktion för husägaren inte fungerar.

Jag har dock sett att Shelly har effektmätare för trefassystem som jag tänkte koppla till min luft/vatten-pump. Den drar ändå merparten av all ström, lite smarta effektmätare på andra hushållsmaskiner så har jag nog hyfsad koll på huset trots E.On
Jag har hört att detta ska vara löst och det är rätt länge sen jag hörde det. Har inte haft några problem med min mätare ännu men den har inte varit i drift mer än någon månad. Kan vara så att uppdateringen av mjukvaran i mätaren inte skett som det ska eller något. Kan dubbelkolla hur det ligger till om du vill.
 
C cazet skrev:
hoppas på lite hjälp med programvaran jag ska bygga en läsare enligt
[länk]
jag har alla komponeter till projektet valfritt NodeMcu/Wemos D1 mini finns bägge att välja
lödningen e inget problem men få in någon mjukvara e problemet
jag har en raspberry med ESPHome ver:2021.12.0 installerad och de e totalt stopp i kolan på hur jag ska få till det
Hej!

#git clone https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader.git

Editera p1reader.yaml med ssid osv.

Koppla in din esp till datorn med usb.

#esphome run p1reader.yaml

Jag försökte mig på det igår och den startar som den ska men får inte ut något data. Har Tekniska Verken så använde forken med hdlc-stöd men det händer som inget för det..
 
R
M mrmlz skrev:
Hej!

#git clone [länk]

Editera p1reader.yaml med ssid osv.

Koppla in din esp till datorn med usb.

#esphome run p1reader.yaml

Jag försökte mig på det igår och den startar som den ska men får inte ut något data. Har Tekniska Verken så använde forken med hdlc-stöd men det händer som inget för det..
Har din leverantör aktiverat porten? Jag fick ringa och be dem om det, sedan tog det en dag har jag för mig innan det började komma data.
 
R RoAd skrev:
Har din leverantör aktiverat porten? Jag fick ringa och be dem om det, sedan tog det en dag har jag för mig innan det började komma data.

Yes - den ska vara aktiverad sedan förra veckan.. Så det borde vara igång - den levererar 5v iallafall!
 
R
M mrmlz skrev:
Yes - den ska vara aktiverad sedan förra veckan.. Så det borde vara igång - den levererar 5v iallafall!
Ok, vet inte om spänningen är på innan de aktiverat porten för jag satte inte i mätaren fören ett par dagar efter jag ringt, och då fungerade det som sagt.

Du har inte missat att aktivera HDLC? Om du bara checkar ut koden som den är och kompilerar så är det av.

Ser du någonting alls i loggarna? Om det är ett kodningsproblem borde den trots det rapportera skräp där.
 
R RoAd skrev:
Ok, vet inte om spänningen är på innan de aktiverat porten för jag satte inte i mätaren fören ett par dagar efter jag ringt, och då fungerade det som sagt.

Du har inte missat att aktivera HDLC? Om du bara checkar ut koden som den är och kompilerar så är det av.

Ser du någonting alls i loggarna? Om det är ett kodningsproblem borde den trots det rapportera skräp där.

Ah det här var gömt..

[17:34:29][W][uart.arduino_esp8266:121]: You're using the same serial port for logging and the UART component. Please disable logging over the serial port by setting logger->baud_rate to 0.
Ändrar jag till t.ex. UART1 så försvinner det felet men jag ser ändå ingen logdata varken via usb eller api...

Edit:
The ESP8266 UART0 can also be ‘swapped’ to TX/RX on the CTS/RTS pins, if you need to use GPIO1 and GPIO3 for something else.

Jag har nog en ESP8266 inser jag - men att ändra till UART0_SWAP ger mig inte heller någon logdata :(

Kod:
[17:53:26][C][logger:233]: Logger:
[17:53:26][C][logger:234]:   Level: DEBUG
[17:53:26][C][logger:235]:   Log Baud Rate: 115200
[17:53:26][C][logger:236]:   Hardware UART: UART0_SWAP
[17:53:27][C][uart.arduino_esp8266:095]: UART Bus:
[17:53:27][C][uart.arduino_esp8266:096]:   TX Pin: GPIO1
[17:53:27][C][uart.arduino_esp8266:097]:   RX Pin: GPIO3
[17:53:27][C][uart.arduino_esp8266:099]:   RX Buffer Size: 256
[17:53:27][C][uart.arduino_esp8266:101]:   Baud Rate: 115200 baud
[17:53:27][C][uart.arduino_esp8266:102]:   Data Bits: 8
[17:53:27][C][uart.arduino_esp8266:103]:   Parity: NONE
[17:53:27][C][uart.arduino_esp8266:104]:   Stop bits: 1
[17:53:27][C][uart.arduino_esp8266:108]:   Using software serial
[17:53:27][C][captive_portal:151]: Captive Portal:
 
Hm tittar lite närmre på forken
https://github.com/forsberg/esphome-p1reader/tree/branschrekommendation-1.2-tekniska-verken
som jag använder för att få tekniska verken-support. Jag var tvungen att ändra "readBytes" till Serial.readBytes..

Men jag ser att det har skett ännu fler ändringar i https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader

Kod:
void parseRow(ParsedMessage* parsed, char* obisCode, char* value)
sista argumentet har blivit en char* istället för double t.ex.

Fan kan ju vara min tokfula krets som inte beter sig också... Jag läste ju maskin för att slippa löda :) Det lilla jag mätt verkar ju dock stämma 3,3 och 5V där det är tänkt osv.
 
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Bara för att ge en uppdatering så mailade jag E.On och frågade om detta för ca en månad sen men de har givetvis inte ens bemödat sig att svara. Lägg där till att det konstant 30+ minuter i telefonkö dit så jag har helt enkelt inte pallat.

Otroligt dåligt att skicka ut en mätare med en bugg som gör att en såpass viktig funktion för husägaren inte fungerar.

Jag har dock sett att Shelly har effektmätare för trefassystem som jag tänkte koppla till min luft/vatten-pump. Den drar ändå merparten av all ström, lite smarta effektmätare på andra hushållsmaskiner så har jag nog hyfsad koll på huset trots E.On
Idag kom lokala elbolaget och bytte ut min mätare.
Hoppas att det nya E360 fungerar som tänkt.
 
Amen sedär! Nu fick jag igång det hela...

Det gick _inte_ att ha igång loggning överhuvudtaget på en ESP8266, inte ens med UART0_SWAP.

Sweet!
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Jag funderar på att bröja mäta min förbrukning via HAN-porten jag också. Men en fundering jag har är om det går att se förbrukningen per fas med den data som finns tillgänglig via porten?
 
D Dublin skrev:
Jag funderar på att bröja mäta min förbrukning via HAN-porten jag också. Men en fundering jag har är om det går att se förbrukningen per fas med den data som finns tillgänglig via porten?
Det går bra att se förbrukningen osv per fas
 
  • Grafer som visar elektrisk förbrukning och spänning per fas över tid med min/max/medelvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hannuse och 4 till
  • Laddar…
Hej,

jag har en aidon elmätare, och enligt min leverantör avänder det norks standard.

https://aleel.se/fragor-och-svar-om-elmatarbytet/

Jag vill bygga nånting för att koppla det till Home Assistant. Jag har läst tidigare medelander, men det verkar github projeket som finns är anpassad till svensk standard (rj12).
Eller har jag missat nånting?

Har nån lyckas att lässa en rj45 han port och integrera det med home assistant?
Tips?

Tack så mycket!
 
A adrianfp skrev:
Hej,

jag har en aidon elmätare, och enligt min leverantör avänder det norks standard.

[länk]

Jag vill bygga nånting för att koppla det till Home Assistant. Jag har läst tidigare medelander, men det verkar github projeket som finns är anpassad till svensk standard (rj12).
Eller har jag missat nånting?

Har nån lyckas att lässa en rj45 han port och integrera det med home assistant?
Tips?

Tack så mycket!
Du vill nog leta på norska forum i så fall. Gränsnittet är mbus ( ej att förväxla med modbus)

tex:
https://github.com/hagronnestad/mbus-han-kaifa
 
  • Gilla
MrCurry
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.