Hej,

Vilka tips har ni för att räta upp vår lada? Den har skjutit upp på ena sidan och glidit av pelarna närmast gaveln samt glidit av ett par pelare på andra långsidan. Så den både lutar mycket och är sned (om man skulle titta ovanifrån).

Mycket trä är dåligt. Men tänker att det borde gå att rädda/byta ut.

Traktor? Tiljor? Stöttor? Domkrafter? Alla erfarenheter och ideer välkomnas :)

Lada som lutar och har glidit av fundamentet med synliga stödpelare och snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd lada på sneda pelare som lutar och har skadad träkonstruktion, behöver repareras.
Skapa konto

Röd lada som lutar och har glidit av pelarna på ena långsidan, i behov av rätning och reparation.
Skapa konto

Bästa svaret

Biltemas pelardomkrafter kommer vara dina bästa polare.
Köp två eller flera så är det ”bara”pumpa upp där det är lämpligt att få fäste. Ägnade en sommarvecka åt att lyfta två hörn. 6x4m, 5x6m i längd. Höjde som mest knappa 20cm.
Behövde gräva en pumpgrop för att få under domkraften. Är det sank mark så blir det större hål att gräva för att lägga ner nåt skivmaterial för att fördela trycket. Jag använde ca 30mm tjock stålplåt ca 50x50cm där det sjönk som mest.
Vissa partier var fasta o bra, där räckte betydligt mindre upplag för domkraften.

Grävde pumpgropar var 120cm ca, timmerstomme. så det var tacksamt att hitta stöd i stommen. Pumpa upp, lösa stödpunkt. Flytta sig längs byggnaden. Gräva, pumpa, stöd. Repeat.

Nästa gång ska jag försöka hitta luftkuddar modell större/kraftigare för att lyfta med. Såg det på webben när jag letade lagom metod när självförtroendet sviktade tidvis. Slipper jag gräva som en besatt nästa gång kanske.
Kuddarna Borde finnas som hyrprodukt tänker jag.

Förutsättningen är att din stomme är tillräckligt frisk å stabil. Timmerstommarna jag arbetade med var tacksamma objekt.

• Gilla
Filuran och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera kuggstångsdomkrafter istället. De behöver inte komma ner lika djupt som pelardomkraft. Finns ställen som hyr ut dessa.

• Gilla
Häggens
  • Laddar…
M MasMats skrev:
Biltemas pelardomkrafter kommer vara dina bästa polare.
Köp två eller flera så är det ”bara”pumpa upp där det är lämpligt att få fäste. Ägnade ...
Tack!! Bra tips för det vertikala arbetet. Luftkuddar lät intressant också.
Det som känns svårast är att ladans gavel även skulle behöva puttas 30-50cm kanske för att bli långsidorna ska bli raka igen..

T Tompafix skrev:
Jag skulle rekommendera kuggstångsdomkrafter istället. De behöver inte komma ner lika djupt som pelardomkraft. Finns ställen som hyr ut dessa.
Tack!

Vilka lyftkrafter uppskattar ni behövs?

Marken är förövrigt ett tunt lager jord sedan (hård) lera lera och åter lera. Sån där lera som det knappt går att gräva i med spade.

M MasMats skrev:
Nästa gång ska jag försöka hitta luftkuddar modell större/kraftigare för att lyfta med. Såg det på webben när jag letade lagom metod när självförtroendet sviktade tidvis. Slipper jag gräva som en besatt nästa gång kanske.
Kuddarna Borde finnas som hyrprodukt tänker jag.
3 ton är i minsta laget va, men är det något sånt här du menade? https://laitis.se/domkraft-luftkudd...Fqs-nQ6dt5zdYICdEku1PZjReLDTaOcBoC5koQAvD_BwE

Jag köpte Biltemas domkrafter med vad jag vill minnas 25 ton el så.
Hade en äldre kuggstång på 30 ton oxå.
Väääldigt omständig att släppa ner när man behövde ta nytt tag o måste pumpa ner eländet.
Möjligt att moderna diton är mer lättjobbade och kompakta. Men den gamle jag hade var svårjobbad neråt. Gick många svordomar när jag fick jobba för att få ner kolven igen.. Efter några dagar med 14h pass behövde jag all hjälp på traven. att släppa på hydraultrycket på 2sek var guld värt.

• Gilla
Häggens
  • Laddar…
H Häggens skrev:
3 ton är i minsta laget va, men är det något sånt här du menade? [länk]
Ja ungefär fast ordentligt mycket högre kapacitet. Vill inte spränga ballongen..
Dom jag såg var stora, säkert 70x100cm.

• Gilla
Häggens
  • Laddar…
Gaveln går bra att flytta i sidled med två vanliga flaskdomkrafter. Man ställer dem med lutning och så pumpar man tills domkrafterna själper och väggen hoppar ett steg (några centimeter). Sedan tar man om och gör samma sak igen.

• Gilla
Häggens
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Gaveln går bra att flytta i sidled med två vanliga flaskdomkrafter. Man ställer dem med lutning och så pumpar man tills domkrafterna själper och väggen hoppar ett steg (några centimeter). Sedan tar man om och gör samma sak igen.
Kanon, enkelt. Sakta men säkert. Det märks att man mest arbetar bakom tangentbordet när man inte kan komma på såna här saker själv.

M MasMats skrev:
Jag köpte Biltemas domkrafter med vad jag vill minnas 25 ton el så.
Hade en äldre kuggstång på 30 ton oxå.
Väääldigt omständig att släppa ner när man behövde ta nytt tag o måste pumpa ner eländet.
Möjligt att moderna diton är mer lättjobbade och kompakta. Men den gamle jag hade var svårjobbad neråt. Gick många svordomar när jag fick jobba för att få ner kolven igen.. Efter några dagar med 14h pass behövde jag all hjälp på traven. att släppa på hydraultrycket på 2sek var guld värt.
Hur gjorde du med dina nya upplag? Gjöt du, isolerade varsamt, osv eller mer "ett betongblock på marken". Det beror förstås på vad man vill åstadkomma.

H Häggens skrev:
Kanon, enkelt. Sakta men säkert. Det märks att man mest arbetar bakom tangentbordet när man inte kan komma på såna här saker själv.
Inte skulle jag heller ha kommit på det jag heller om inte en domkraft hade stjälpt för mig en gång då jag var 16 år och flyttade mitt första uthus på egen hand. Jag såg vad som hände och fick en ide och har gjort det allt emellanåt när det har behövts.

• Gilla
Häggens och 1 till
  • Laddar…
H Häggens skrev:
Hur gjorde du med dina nya upplag? Gjöt du, isolerade varsamt, osv eller mer "ett betongblock på marken". Det beror förstås på vad man vill åstadkomma.
Bonnalyft för att stoppa förfallet. Inget fancy. Försökte återanvända dom stenar som en gång i tiden funnits i grunden. Markduk o grus som botten för stenarna.

• Gilla
Häggens
  • Laddar…
Hur har det gått? Står i samma dilemma med min ladugård..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.