95 337 läst ·
718 svar
95k läst
718 svar
Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in till grannen?? (Obs! Ej skadegörelse)
Givetvis kattägarens även om det såklart är tråkigt. Du har ingen skyldighet att gå runt och leta eventuellt katter som kan ha smitit in. Jag förstår din poäng.F Fjällbjörk skrev:Vi gillar att ha altandörren öppen på sommaren, och har haft grannkatter (flertal) som promenerat in för att ta en titt. En av dem gömde sig under sängen i gästrummet när den blev påkommen. Ponera att vi inte sett den, stängt och låst och rest bort på semester. Vems ansvar blir det då när vi kommer hem tre veckor senare?
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Din katt=ditt ansvar
Jag har aldrig bett om att ha din katt i min trädgård, uterum, hus.
Hur du väljer att lösa det är ditt problem.
Hur jag löser det för att freda min yta får du acceptera, dvs använder jag vatten eller andra metoder mot katten så får du snällt acceptera det.
Jag har aldrig bett om att ha din katt i min trädgård, uterum, hus.
Hur du väljer att lösa det är ditt problem.
Hur jag löser det för att freda min yta får du acceptera, dvs använder jag vatten eller andra metoder mot katten så får du snällt acceptera det.
Det finns inte mycket du kan göra för att hindra din katt att gå på din grannes tomt. Du kan väl uppmuntra henne att spruta vatten på den så att den inte gör sig för hemmastad hos dem men nyfikna katter får man helt enkelt räkna med om man bor i ett villaområde. Är det inte din katt så är det någon annan som vandrar in.
ehhh... va?HeineA skrev:
Så katter är vilda djur som kommer från skogen och det är ingen fysisk person som satt den där?
Visste inte detta.. förklarar varför ingen känner ansvar då.
Vänd på frågan - vad skulle du tycka att det är ok för grannen att göra nu när hon uppfattar katten som en olägenhet?
Sen uppfattar ju alla katter på olika sätt. Farsan gillade sällskapet och matade grannskapets katter för att de skulle komma till honom - till flera av kattägarnas förtret... En hade t.o.m börjat mata sin katt med light foder för han kunde inte fatta varför hans katt konstant gick upp i vikt
Sen uppfattar ju alla katter på olika sätt. Farsan gillade sällskapet och matade grannskapets katter för att de skulle komma till honom - till flera av kattägarnas förtret... En hade t.o.m börjat mata sin katt med light foder för han kunde inte fatta varför hans katt konstant gick upp i vikt
Bästa svaret
Den ultimata tråden på detta forum borde inledas någonting liknande nedan:
"Grannens katt smög in i vårt hus och kopplade om alla el, nu har fakturan kommit och han har lagt på 300% på materialet och tagit betalt för servicebil 4 ggr, dessutom kissat och klöst i våra utemöbler, är detta ett dolt fel?"
"Grannens katt smög in i vårt hus och kopplade om alla el, nu har fakturan kommit och han har lagt på 300% på materialet och tagit betalt för servicebil 4 ggr, dessutom kissat och klöst i våra utemöbler, är detta ett dolt fel?"
Redigerat:
du borde ha med något om dolt fel också.Lexington skrev:
Den ultimata tråden på detta forum borde inledas någonting liknande nedan:
"Grannens katt smög in i vårt hus och kopplade om alla el, nu har fakturan kommit och han har lagt på 300% på materialet och tagit betalt för servicebil 4 ggr, dessutom kissat och klöst i våra utemöbler, vad tycker forumet om detta?"
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Rent formellt har kattägaren normalt sett inget ansvar. Moraliskt sett kan man se det annorlunda.
Bara gilla läget, kattägaren har iofs ansvar för katten men inget skadeståndsansvar. Katten har rätt att vara ute och grannarna får se till att den inte kommer in där den inte är välkommen.
Hur kan man ens tro att det går att styra vad en utekatt gör...Nissens skrev:
Jag har ingen katt men det finns flera olika katter i grannskapet som lämnar sina visitkort på min gräsmatta. Klart irriterande men det är svårt att göra något åt.