Byggahus.se
Finns det sådana prylar? En dosdimmer som sitter under ett täcklock som släpper genom IR eller med särskild IR-mottagare? Jag insåg just att det skulle vara ganska praktiskt i ett rum där man styr det mesta med programmerbar fjärr, men jag hittar inga produkter hos de vanliga nätbutikerna (t.ex. Elbutik.se).
 
Men hos Classe finns det sådana....Waveman kallas dom.
Jag kan dock inte uttala mig om kvalitén på dessa, det är Marelco, som iaf jag känner som ett märke med ganska hög kvalitet.
 
norrbottenstorpet skrev:
Finns det sådana prylar? En dosdimmer som sitter under ett täcklock som släpper genom IR eller med särskild IR-mottagare? Jag insåg just att det skulle vara ganska praktiskt i ett rum där man styr det mesta med programmerbar fjärr, men jag hittar inga produkter hos de vanliga nätbutikerna (t.ex. Elbutik.se).

Kjell & Company - tillbehör helt enkelt!
Sök på Nexa så hittar du lämpliga prylar.
Det är radiostyrt, inte IR, så du behöver inte fri sikt till dosan.
 
mlkjhr skrev:
Kjell & Company - tillbehör helt enkelt!
Sök på Nexa så hittar du lämpliga prylar.
Det är radiostyrt, inte IR, så du behöver inte fri sikt till dosan.
Det är liksom det som var poängen med det hela. Visst kan jag gå på dessa färdiga system med radio istället, men som grabbarna i Hipp-Hipp uttryckte det "dagens i-landsproblem" är alla dessa fjärrkontroller. Jag sitter på en bra programmerbar multifjärr, som kan lära sig det mesta. Den är dock baserad på IR. Jag vill helst inte ha en fjärrkontroll till och frågade därför specifikt om dosdimmer med IR-styrning.
 
ELKO har även dom ir-mottagare
 
norrbottenstorpet skrev:
Det är liksom det som var poängen med det hela. Visst kan jag gå på dessa färdiga system med radio istället, men som grabbarna i Hipp-Hipp uttryckte det "dagens i-landsproblem" är alla dessa fjärrkontroller. Jag sitter på en bra programmerbar multifjärr, som kan lära sig det mesta. Den är dock baserad på IR. Jag vill helst inte ha en fjärrkontroll till och frågade därför specifikt om dosdimmer med IR-styrning.
Om du har en HTPC / Media-PC i ditt vardagsrum blir detta verkligen en produkt att införskaffa då den släpps strax! Telldus Technologies

Du kan även skaffa jbmedia - home automation products - Light-Manager

Båda dessa produkter kan alltså vidarebefordra IR-signalen från din multifjärr till RF-signaler som du t.ex kan styra produkter från Nexa, IKEA koppla m.fl med... Även skapa automatisering via din HTPC/Media Portal. T.ex du trycker på paus då du kollar DVD-film och då dimras ljuset automatiskt upp :) BALLT!
 
Nexa:s radioprotokoll har jag för mig inte kan uttrycka absoluta nivåer för dimmers, bara att den ska börja respektive sluta ändra värdet på dimmern. Att datorstyra deras dimmers blir nog inte så bra. Deras strömbrytare går däremot bra att styra på det viset.
 
Det stämmer att NEXA's dimmerfunktion är lite skum

Hittar du IKEA Kopplas trådlösa dimmer någonstans (produkten gick ut 2006) så fungerar den utmärkt.
 
strobe skrev:
Om du har en HTPC / Media-PC i ditt vardagsrum blir detta verkligen en produkt att införskaffa då den släpps strax! Telldus Technologies

Du kan även skaffa jbmedia - home automation products - Light-Manager

Båda dessa produkter kan alltså vidarebefordra IR-signalen från din multifjärr till RF-signaler som du t.ex kan styra produkter från Nexa, IKEA koppla m.fl med... Även skapa automatisering via din HTPC/Media Portal. T.ex du trycker på paus då du kollar DVD-film och då dimras ljuset automatiskt upp :) BALLT!
Tack för den informationen, det var lite mer än jag tänkt mig men onekligen en hel del BALLFAKTOR! :) Den här Telldusprylen verkar ju kunna göra det jag behöver och en hel del till. Jag kör en HTPC men allt är inte riggat via denna, varför min multifjärr hade varit den optimala sammanbindande länken.

Slutsatsen jag drar av diskussionen är att det finns sätt att lösa problemet, men egentligen ingen som har exemplifierat det jag ursprungligen frågade om, en dosdimmer med ett IR-öga på utsidan av doslocket. Är det så att det inte existerar?
 
norrbottenstorpet skrev:
Slutsatsen jag drar av diskussionen är att det finns sätt att lösa problemet, men egentligen ingen som har exemplifierat det jag ursprungligen frågade om, en dosdimmer med ett IR-öga på utsidan av doslocket. Är det så att det inte existerar?
Jag hittade en för ett antal år sedan. En touchdimmer med IR kontroll. Bor inte kvar i det huset längre så jag kan inte kolla vad det är för fabrikat. Funktionen var den att man kunde styra med valfri fjärr genom att hålla ned valfri knapp under lång tid vilket aktiverade dimmern. Sedan funkade den på samma sätt som touchen, dvs håll ner - ljus upp ned, snabb tryck av/på. Gällde bara att hitta en knapp på fjärren som inte var aktiv på det den normalt styrde eller hitta en gammal fjärr. Så det finns/fanns.
 
Nu börjar det likna något, batterivarianten verkar mest lovande eftersom tanken inte borde innebära några större ingrepp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.