Byggahus.se
Kommer senare under hösten att flytta in i ett hus. Tidigare ägaren har installerat en parabol på taket. Skulle vilja ha möjlighet att se framförallt bulgarisk tv (kanalerna BTV och Nova TV ver jag sänder bulgarisk kvalitets-tv), men också kanaler från övriga Balkan. För att få in TV därifrån, är det bäst att använda befintlig parabol (vilka abonnemang är att rekommendera?), eller är det satellit som gäller? Vilka erfarenheter har ni andra?
 
Om parabolen är 80-100 cm så finns det massvis med kanaler från balkanregionen.
Har ett tjugotal okodade och det finns fler om man har abonnemang.
Kika igenom satellitlistorna på:
http://www.lyngsat.com/europe.html
På Astra 4,9 E, Hotbird 13 E och Astra 19,2 E ligger dom jag kan ta emot.
Kommer på köpet för min del för det är där som flertalet nordeuropeiska kanaler ligger.
Vissa balkanländer ligger lite mer ensamma på egen satellit, Ungerns Duna TV har bytt satellit
några gånger t.ex. Upp till fyra satelliter går att ta emot om man monterar flera LNB-er
(mikrovågshuvuden) på parabolen om satelliterna ligger ett visst antal grader från varandra.
LNB-erna tar upp viss plats och kommer att krocka annars.

På Lyngsat finns täckningkartor så man kan kolla om det är vettigt att försöka ta emot kanalerna.
TV-bolagen brukar ha information om satellit och frekvens om man drunknar i mängden med
information på Lyngsat (där kodat/okodat också är angivet).

(BTV från Bangladesh är den enda med det namnet på Lyngsat men du menar kanske någon
annan kanal?)

Har själv bara okodade/öppna kanaler så abonnemang har jag ingen erfarenhet av tyvärr.
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Du skriver att du har "okodade" kanaler. Vad innebär detta i praktiken? Antar att jag oavsett om kanalerna är kodade/okodade behöver en satellitmottagare utöver parabolen?

Btv är en bulgarisk kanal, finns på http://www.btv.bg
 
Redigerat:
En satellitmottagare behövs alltid, en LNB för varje satellit plus lite sladdar och andra småprylar.
Öppna/okodade signaler kan ses utan abonnemang (som kostar och som har ett kort som sätts
i kortläsare i mottagaren för att kunna avkoda det som ingår i abonnemanget).

Eftersom västernorrland har lägre signalnivåer i täckningskartorna är det bäst att kolla hur
mycket signal du har. Det avgör hur stor parabol som behövs för god mottagning.
(Har själv en stooor parabol för BBC/ITV och då blir det svårare med inställningarna och
dåligt väder (mycket regn) kan dämpa signalen så att kanaler försvinner.)

Ibland ligger det flera satelliter på samma position som t.ex. 19,2 E(ast) men dom räknas
som en enda när det gäller själva mottageriet på marken. En LNB för hela gruppen alltså.
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Det är precis de kanalerna jag söker som finns på http://www.lyngsat.com/Intelsat-12.html och lite till. Hur vet jag om det krävs abbonemang för att kunna ratta in dem? Ser jag någonstans om de är okodade?
 
Kan tillägga att parabolen är liten, vilket kanske gör det svårt att ratta in alla kanaler?
 
Täckningskartan visar signalstyrkan, leta rätt på värdet för din egen plats på kartan.
Kika i tabellen under för att översätta signalstyrkan till hur stor antenn som behövs.
Att ha ett bra antennfäste som är högt beläget är en bra start, paraboler är billiga
begagnade och i måttliga storlekar. Fri sikt åt sydsydost ända ner till horisonten krävs.

Ljusgula och ljusgröna markeringar betyder okodat = gratis!
Ljusgröna som BNT 1 och BNT HD är gratis HD-kanaler och är guldklimpar!

Längst ner på sidan finns: "Colour codes on this satellite chart:" som beskriver alla varianter
på kodat/okodat och SD/HD, clear är okodat. SD = standardupplösning, HD = high definition
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Finns inga bulgariska TV kanaler mer på Astra 19,2 E
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.