Byggahus.se
Kommunen behöver såga ned några träd utanför min tomt för att gräva ned en bredbandsfiber till min sommarstuga. Skogsägaren får ersättning men kommer förmodligen inte att ta rätt på veden . Vem är nu formell ägare till det fällda träden?
 
Såvida inte markägaren och kommunen har kommit överens om annat så faller veden till markägaren.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Markägaren, vem annars??
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fråga markägaren om du får ta hand om veden.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tack för svaren. Jag är mest intresserad av att granarna inte bara blir liggande. Får kontakta markägaren.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
T TuLu skrev:
Tack för svaren. Jag är mest intresserad av att granarna inte bara blir liggande. Får kontakta markägaren.
Det är tillåtet och i vissa fall rent av rekommenderat att låta det ligga för att återföra näringen till marken. Men det ser ju inte så trevligt ut.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
inte mer än 5m3sk..
sedan kliver skogsvårdslagen in..
med m3sk menar även grenar, kvistar, barr, bark, stubbe.
Så man kommer fort upp i 5m3..
 
Maskintok skrev:
inte mer än 5m3sk..
sedan kliver skogsvårdslagen in..
med m3sk menar även grenar, kvistar, barr, bark, stubbe.
Så man kommer fort upp i 5m3..
OT, men en vindfälld 30-meters tall blir alltså ett gränsfall om skogsvårdslagen gäller eller ej ?
 
Skogsvårdslagen gäller inte tomter.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
OT, men en vindfälld 30-meters tall blir alltså ett gränsfall om skogsvårdslagen gäller eller ej ?
beror väl på vart den ligger.
Men ska man hård dra en linje så ska ju virke över 5m3sk tas reda på..
Sedan vart det ligger är i mina ögon strunt samma.. För insekterna kan ju röra på sig...
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
T TuLu skrev:
Kommunen behöver såga ned några träd utanför min tomt för att gräva ned en bredbandsfiber till min sommarstuga. Skogsägaren får ersättning men kommer förmodligen inte att ta rätt på veden . Vem är nu formell ägare till det fällda träden?
Formell ägare är väl fortfarande skogsägaren men om du är intresserad av träet får du väl fråga denne om det skulle vara okej att du tar hand om träden mot att du t.ex. snyggar till på platsen?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
L lizaliza skrev:
Formell ägare är väl fortfarande skogsägaren men om du är intresserad av träet får du väl fråga denne om det skulle vara okej att du tar hand om träden mot att du t.ex. snyggar till på platsen?
Det låter som en bra vinkling. Snön ligger dock fortfarande kvar här, så det dröjer någon månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.