Byggahus.se
Hej behöver tips om att klippa häck. Planterade den för ca 5 år sen och den är idag ca 2m hög och ca 80cm djup (nederst). Har bara putsat lite på sidorna men funderar nu hur mycket man ska klippa den på sidorna utan att den skadas ?
Den verka grön nästan in till stammen.

Se blider, någon som har tips vad jag ska göra för att få en sådan fin häck som möjligt ? Se bilder. Tät, grönskande häck som är ungefär 2 meter hög med en trädgårdsväg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tätförgrenad häck som söker råd för beskärning, med gröna blad nära stammen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har något tips? Även hur man ska få den rak när man klipper?
 
Jag hjälper gärna men jag vet inte :) Min erfarenhet är att man inte kan klippa särskilt mycket utan att den blir ful. Har förstört ett par barrväxter innan jag visste bättre, och nu har de tråkiga ytor utan något grönt som jag måste försöka få något annat att växa in i. Det sägs att man bara kan klippa sådant som är grönt, så att döma av dina bilder går det nog inte att klippa flera decimeter utan mer 5–10 cm på sina ställen.

För att få det rakt brukar snöre, pinnar och helst en elektrisk häcksax med långt svärd fungera.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack. Vad är lämplig bredd att sträva efter ?
 
BirgitS
Så smal som det går utan att klippa bort allt grönt?
 
Det som är svårt med barrväxter är att man oftast inte kan ”klippa in” dem när de väl blivit för yviga. Det kan man med de flesta lövträd/-buskar, om jag har rätt för mig. Med Thuja måste man klippa varje år och börja klippa (senast) så fort de nått den höjd eller bredd man vill ha.

Det bästa du kan göra nu är att frisera in dem några centimeter och hoppas att de blir tätare. Vill du ha dem avsevärt smalare eller kortare så är det – tror jag i alla fall – för sent.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.