BirgitS
Redigerat:
Det konstiga är ju att alla kanaler på köksTVn har bra signalstyrka och signalkvalitet, men boxen hittar bara alla kanaler utom HD-kanalerna.
Nu har jag tagit med både köksTV och box till fritidshuset och provat där och då fungerar det.

Jag kan då alltså utesluta att det är fel på köksTVn. Felet måste då trots allt ligga i antennsignalen till köksTVn (kanske något med höga eller låga frekvenser?).
Det är lite underligt då det är likadana antenner till både köksTVn och till TVn i fritidshuset och de är riktade åt samma håll.
Avståndet mellan antennen till köksTVn och antennen till fritidshuset är högst 50 meter (ja, fritidshuset ligger bara 50 m från fastboendet!). Kanske borde jag försöka att rikta in antennen ännu lite bättre. Har någon kanske något bättre förslag.
Bor nära Borgholm.

Kan vara en fördelare som är trasig, kabel kan vara dålig (typiskt ett sånt fel som kan dyka upp om man köpt ansl.sladd på Ica för 19k). Har du ett antennuttag kan man prova att koppla förbi det.
Men som sagt, en antenntekniker hittar antagligen felet rätt snabbt, mha mätinstrument.

Ska försöka att kolla upp antenn, kablar mm när det blir varmare väder.

Gör nu en sammanfattning av alla uppgifter i min tråd så att det blir lättare att förstå mitt problem.

Inför omläggningen till HD-sändningar i TV i höst har jag köpt en digitalbox med stöd för MPEG-4 och DVB-T2.
Jag har två fastigheter, som är aktuella för marksänd TV. Fastigheterna är utrustade med var sin antenn av märket Televes DAT HD BOSS. Antennerna är knappt 10 år gamla.
Fastigheterna ligger c:a 50 meter ifrån varandra och antennerna är riktade mot samma sändare.

Jag har gjort så här:
Jag tog med mig den nyinköpta digitalboxen och en TV till fastighet 1.
Jag gjorde en kanalsökning i boxen. Det gick bra och i boxen lagrades de ”vanliga” kanalerna och HD-kanalerna 61 och 62.
Signalstyrkan för alla kanaler ligger på c:a 95 % och signalkvaliteten på c:a 90 %.

Därefter tog jag med mig samma box och samma TV till fastighet 2.
Jag gjorde en kanalsökning i boxen. Det gick bra men i boxen lagrades bara de ”vanliga” kanalerna! HD-kanalerna 61 och 62 lagras ej i boxen.
Signalstyrkan för de ”vanliga” kanalerna ligger på c:a 95 % och signalkvaliteten på c:a 90 %.

I min värld är förutsättningarna exakt lika för både fastighet 1 och fastighet 2.
Min fråga är därför: Varför lagras inte HD-kanalerna i boxen när kanalsökning görs i fastighet 2?
Jag är angelägen att få in HD-kanalerna i TVn, för annars kommer det att bli svart i TV-rutan efter oktober.

Magnus E K
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
[...](typiskt ett sånt fel som kan dyka upp om man köpt ansl.sladd på Ica för 19k). Har du ett antennuttag kan man prova att koppla förbi det.
Men som sagt, en antenntekniker hittar antagligen felet rätt snabbt, mha mätinstrument.
Rätt stor skillnad på 19k och 19 kr.

• Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Rätt stor skillnad på 19k och 19 kr.
Ja, för 19k får du antagligen ett bra kablage :D

H Håkan Wa skrev:
Varför lagras inte HD-kanalerna i boxen när kanalsökning görs i fastighet 2?
testa gör kanalsökningen på fastighet 1 och sen prova boxen på fastighet 2 utan kanalsökning

Har gjort det. Kanalerna syns då på TVn men både signalstyrka och signalkvalitet är lika med noll.

Vad har du för enheter mellan antennen och boxen på bägge ställena?

Låter som om att du har något filter på ena stället. Ett filter som filtrerar bort någon frekvens.

Går parabolen i samma antennkabel en bit?

Vilken MUX & vilken frekvens ligger SVT HD på? Vilka fler kanaler är på den MUXen?
Får du in dom kanalerna, behöver inget abonnemang för att få in kanalerna.

I fastighet 1 går kabeln från antennen direkt in i TVn.
I fastighet 2 går kabeln från antennen till ett antennuttag. Från antennuttaget har jag en kort kabel till TVn.
Parabolen och antennkabeln ligger långt ifrån varandra.
Kanal 61 och 62 som är SVT1 HD resp SVT2HD ligger i något som Teracom kallar Nät 6, Kanal 36 och frekvens 594 MHz.
Där ligger enligt Teracom också följande HD-kanaler: Animal planet, 5, SVT1 SVT2, 3 och 4.
När jag gjorde en kanalsökning på boxen i fastighet 1 fick jag bara in SVT1 HD och SVT2 HD om jag minns rätt.

Kanal 36, använd(s/es) ganska flitigt av bla videobandspelare för att sända till TVn på den analoga tiden.

Nu vet jag inte om någon analog enhet kan störa ut de digitala signalerna om det ligger på samma kanal (frekvens), troligen kan den det.

Låter som antennutrustningen i fastighet 2 är felaktigt. Det ska inte krävas någon kanalsökning för att den ska fungera på en ny plats 50 m från platsen där den tidigare fungera u.a.

Det ska mycket till för att någon gammal VHS-bandspelare ska ligga och blockera sändningen. Utan kabel i bandspelarens antennutgång så blir det inte mycket till signal någon meter från utrustningen.

Bästa svaret

Kan vara trasigt antennuttag i köket. Jag hade tagit med tv:n från fritidshuset som fungerar ok och provat i köket så att det inte är något med köksyvn som spökar.

Kan tyckas långsökt men du har ju provat allt annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.