Byggahus.se
Jonas Persson
T Thörre skrev:
Snyggt, det ser prydligt ut och fyller mer funktioner förutom att hålla grisar på utsidan genom att hålla saker på insidan tex hundar och barn osv.
Precis, det må vara dyrare, men det har fler funktioner än ett elstängsel.

Jag hoppas även att det kommer att finnas kvar länge.
 
Permanenta elstängsel har mycket lång livslängd. Tror att det för de flesta handlar om price/performance, det är viss skillnad att lägga säg 5000 kr jfr 25000 kr på ett stängsel med uppgiften att hålla borta vildsvin. Men var och en gör ju som man tycker behövs.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
P
T Thörre skrev:
Nackdelarna med fårstängsel är väl mest att det inte är sträckt som ett gunnebo. Blir lättare att penetrera med kraft.
Typ som nedan.
[media]
Hundar är bra tuffa.
:cool:
 
Jonas Persson
H Harald Blåtumme skrev:
Permanenta elstängsel har mycket lång livslängd. Tror att det för de flesta handlar om price/performance, det är viss skillnad att lägga säg 5000 kr jfr 25000 kr på ett stängsel med uppgiften att hålla borta vildsvin. Men var och en gör ju som man tycker behövs.
Håller med, men stängsel har även andra fördelar och funktioner om man vill betala.
 
En funktionsfråga om åskskydd.

Skaffat en rätt billig sak för ändamålet, https://www.granngarden.se/askskydd-for-elstangsel

Räcker detta eller behöver det förstärkas på något vis och i så fall hur?

Jag förstår ju hur det är tänkt att fungera men frågan är om det verkligen gör det... att spolen ger en tröghet som ska ge ett överslag i gnistgapet ner till jord om nu blixten slår ner i stängslet.

Står litet kryptiskt att för att detta ska funka så krävs bättre jordning i åskskyddet än aggregatets jordning.

Jag hade tänkt mig att nyttja samma jordning, i detta fall en area av 7 1-meters jordspett på ett inbördes avstånd av ca 3 meter, Kan detta funka tror ni?
 
Redigerat:
N
H Harald Blåtumme skrev:
En funktionsfråga om åskskydd.

Skaffat en rätt billig sak för ändamålet, [länk]

Räcker detta eller behöver det förstärkas på något vis och i så fall hur?

Jag förstår ju hur det är tänkt att fungera men frågan är om det verkligen gör det... att spolen ger en tröghet som ska ge ett överslag i gnistgapet ner till jord om nu blixten slår ner i stängslet.

Står litet kryptiskt att för att detta ska funka så krävs bättre jordning i åskskyddet än aggregatets jordning.

Jag hade tänkt mig att nyttja samma jordning, i detta fall en area av 7 1-meters jordspett på ett inbördes avstånd av ca 3 meter, Kan detta funka tror ni?

Vi valde detta men jag vet egentligen inte om det är mer effektivt än det du hade med i ditt inlägg.

https://www.granngarden.se/askskydd-granngarden
 
H Harald Blåtumme skrev:
Tack ylven för förslagen, nej jag köpte inte HT-tråd det tyckte jag blev för dyrt. Tror det ska funka med litet fjädrar strategiskt placerade, se till att kontakten blir god genom någon lämplig fästanordning. En vinda ska snickras ihop litet snabbt det kommer att underlätta.

Hörnrör, osäker på vad du menar men antar det är fästena i slutstolparna framför allt men ev även i skarpa hörn, att de med fördel går i en loop runt stolpen för att bli starkt nog och att det behövs en lämplig isolator. Jag hoppas att vanliga flexrör man har till vanliga elinstallationer kan räcka. Kanske missuppfattar jag.
HT-tråden är tvärt om relativt billig, men den är som sagt lite jobbigare att sätta upp. Men det är stor skillnad på hur den håller i längden! Det finns inga genvägar, det blir bara merarbete i slutänden.
https://www.lgprodukter.se/product....-optimum-16-mm-zn/al/mg-25-kg-1000-1200-n/mm2

Hörnrör är för att lägga tråden i en ögla runt hörn eller slutstolpar utan att det blir kontakt. Inga isolatorer håller för den kraft man behöver spänna tråden med. Du kan också använda hörnrör istället för islotaorer, det är nog faktiskt billigare och bättre. Ska nog börja med det själv faktiskt.
https://www.lgprodukter.se/product.html/hornror/-isolatorror-speedrite--svart-12-meter
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Tack för tipsen! Nu har jag redan skaffat "vanlig" tråd, stängslet blir inte så långt bara ca 150 meter så jag testar med detta till att börja med. På bilderna ser hörnrören ut som typ gummislang men det kanske är grövre grejer. Flexslang kanske kan funka?

Det är första gången jag sätter elstängsel, litet svårt att veta hur mycket det ska spännas och vad som krävs i hörnstolparna av stagning osv men jag får prova mig fram. Möjligt att man får fixa någon typ av "parallellogram" för att få tillräcklig stabilitet vi får se.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Tack för tipsen! Nu har jag redan skaffat "vanlig" tråd, stängslet blir inte så långt bara ca 150 meter så jag testar med detta till att börja med. På bilderna ser hörnrören ut som typ gummislang men det kanske är grövre grejer. Flexslang kanske kan funka?

Det är första gången jag sätter elstängsel, litet svårt att veta hur mycket det ska spännas och vad som krävs i hörnstolparna av stagning osv men jag får prova mig fram. Möjligt att man får fixa någon typ av "parallellogram" för att få tillräcklig stabilitet vi får se.
Det är en sorts plast, ganska styv, som isolerar för rätt de 6-7000 volt det handlar om.

Satsa ordentligt på hörnen. Gärna parallellogram, de viker sig annars även om det kanske går bra första året. På raksidorna behövs det i princip inga stolpar, i alla fall om det är plant och ordentligt spänt.
 
Det är ett projekt som blev litet utdraget. Fastigheten är inte där vi bor, några mil utanför stan. Men nu har vi i alla fall satt merparten av stolparna, väldigt smidigt med Biltemas billiga ”post driver”. Dock funkade den inte för de grova ytterstolparna 80 mm men det var bara 4 st så det löser man hyfsat enkelt med spett och slägga.

Så nästa helg är det att dra trådar och elektrifiera, spännande!

Vi tänkte det kunde vara bra att installera elaggregatet inomhus i en gammal verkstad i direkt närhet till stängslet. Hoppas att den dubbelisolerade matningstråden klarar aktuella spänningar på sträckan ut till stängslet, genom väggar och delvis nedgrävt i mark.
 
Om åskan slår i stängslet och huset där aggregatet sitter tar fyr lär inte försäkringsbolaget vara särskilt tillmötesgående...
 
N
F faf skrev:
Om åskan slår i stängslet och huset där aggregatet sitter tar fyr lär inte försäkringsbolaget vara särskilt tillmötesgående...
Åskskydd är ett absolut måste men trots att jag har ett sådant brukar jag drar ur sladden till aggregatet när det är åska på gång. Under den ljusa delen av dygnet är aggregatet alltid spänningslöst (använder timer).
 
H Harald Blåtumme skrev:
En funktionsfråga om åskskydd.

Skaffat en rätt billig sak för ändamålet, [länk]

Räcker detta eller behöver det förstärkas på något vis och i så fall hur?

Jag förstår ju hur det är tänkt att fungera men frågan är om det verkligen gör det... att spolen ger en tröghet som ska ge ett överslag i gnistgapet ner till jord om nu blixten slår ner i stängslet.

Står litet kryptiskt att för att detta ska funka så krävs bättre jordning i åskskyddet än aggregatets jordning.

Jag hade tänkt mig att nyttja samma jordning, i detta fall en area av 7 1-meters jordspett på ett inbördes avstånd av ca 3 meter, Kan detta funka tror ni?
Du kan använda samma jordtag för aggregat och gnistgapet men se till att det är rejält och det verkar det du tänkt göra vara redan så det är ok. Som vanligt kan du enkelt få bättre verkan av dina spett om du lägger dem som en kråkfot eller cirkel mot gemensam punkt där du ansluter och inte binda ihop i serie efter varandra. Bra är också om du ordnar jordtaget invid där du sätter gapet dvs där du matar tråden isolerat från aggregatet. Vill du lyxa till det lite kan du koppla aggregatets jordanslutning med isolerad ledning och få möjlighet till ett gap på den sidan också. De är ju billiga så det är bara fråga om hur man lägger upp det vettigt med placeringar osv.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Jo jag tänkte på detta med om blixten slår ner och kommer förbi åskskyddets spole istället för att hoppa över gnistgapet och ner i jordspetten via dubbla matarledningar... det är ju en viss risk.

Risken för brand kan kanske minskas ytterligare genom att aggregatet monteras på en solid stenvägg i detta fall, och man kan ju ha överspänningsskydd i elkontakten om man inte hinner dra ut kontakten vid oväder. Aktuell verkstad ligger på ca 20 meters avstånd från boningshuset så det blir en relativt begränsad skada om oturen skulle vara framme.
___
Tack GK100 för bra tips om jordtaget, det är ungefär så jag tänkte: blixten ska ha så lätt som möjligt att slå ner i jord kortaste vägen och ev kan man ha ett extra skydd på jordledningen till aggregatet också så blixten inte kan ta sig in bakvägen så att säga. Vi pratar ju om enorma energimängder här...
 
Redigerat:
Jag har sett att det finns batterier och små solceller för att driva elstängsel. Skulle inte det funka för att slippa vara orolig för huset vid åska? Eller är det för lite sol under vinterhalvåret för att hålla batteriet laddat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.