Byggahus.se
Jag är hantverkare och utan att veta alla förutsättningar tycker jag att det låter högst rimligt. Bara "detaljerna" som golv, pärlspont, tapetsering och lite annat tar sin tid.
Titta på helheten istället för att snöa in dig på timmar och påslag hit och dit. Det kommer ändå inte säga dig så mycket. När man ger ett fast pris måste man höfta lite eftersom ingen kan se in i framtiden och man måste lägga på lite extra för oförutsedda saker. Vill du istället att de arbetar på löpande timme kan du spara några kronor ELLER få betala mer. Det du får betala extra för i ett fast pris är tryggheten.

Tom
 
  • Gilla
UffePlåtis och 8 till
  • Laddar…
En sak att ta i beaktning, bara för ett ett kök är litet så behöver det inte ta så mycket mindre tid än ett stort.
Det är ändå ungefär samma tid för grundarbetet(el, vvs, golv, få allt rakt och fint).
Att sen smälla upp skåpen mm går relativt snabbt när allt de är på plats
 
  • Gilla
Misham76 och 4 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Varför anlitar man PEAB? Det är ju en jättekoncern som omsätter miljarder, såna här småjobb är väl inget för dom? Hitta en mindre snickarfirma med bra renommé istället.
Ikea och PEAB samarbetar med kökuppsättning så beställer man kök från Ikea och själv inte sätter upp detta blir det PEAB som kommer.
 
Vår offert från PEAB landade på 390. Vi har ett kök på 18-20 kvm men skulle ändra en del i planlösningen.

Vi tog kontakt med annat bolag som hade lägre timkostnad och kör nu på löpande räkning. Är just nu på sluttampen och det har blivit en del ändringar på vägen men vi ligger fortfarande under PEAB på timmarna. Sen vet vi inte vad materialet går på än..
 
MiaFia67 MiaFia67 skrev:
Ikea och PEAB samarbetar med kökuppsättning så beställer man kök från Ikea och själv inte sätter upp detta blir det PEAB som kommer.
Det BLIR ju inte PEAB. De erbjuder ett sammarbete med PEAB. Det är ju inget monopol
 
  • Gilla
Byggtips och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
J jani84 skrev:
Om Byggare Bob, som har 65% rabatt hos sin grossist, köper en planka till kund så betalar Bob 35kr för denna planka då listpriset på plankan är 100kr/st.

sen säljer Bob vidare denna planka med 25% påslag till kund och kunden betalar då 44kr.
Kunde. har fått en billigare planka och Bob har fått betalt för sitt arbete, dvs beställt plankan, valt plankan, räknat ut hur många plankor som behövs etc.

Vill man inte betala påslag på material då föreslår jag att man köper materialet själv och försöker hitta en byggare som kommer ut och bygger åt dig, förmodligen kommer du ha ytterst svårt att hitta någon seriös aktör som går med på detta och skulle du hitta någon trots allt så kommer du bli varse om jobbet som ligger bakom all materialhantering samt att det i slutändan inte blev billigare, förutsatt att du inte köpt ditt material på biltema/rusta etc.
Jo du. Vad som istället händer är att listpriset är 100 kr, Bob betalar 30 kr (70% rabatt) och kunden betalar 125 kr (25% på "priset").
 
  • Gilla
  • Ledsen
erik_83 och 14 till
  • Laddar…
Inte helt orimligt, även offerten kunde va mer detaljerad. Inte aktuellt med en rikstäckande partner då du behöver lokal hjälp. Kolla på omdömen från lokala hantverkare via offerta eller BraByggare.
 
  • Gilla
Steson och 2 till
  • Laddar…
Är du säker på att själva köksinredningen ingår i priset. Det verkar vara arbetskostnad för monteringen av stommarna som står överst i offerten. Kolla upp detta.
 
  • Gilla
CatharinaX och 1 till
  • Laddar…
Tycker det låter ganska rimligt också. Vi gjorde Ikea kök nu några år sedan och det var en lokal liten snickare som gjorde det. Rev, el, kakel, golv osv blev nog bra pris men hamnade ändå precis under 100 med köket och arbete osv då var vitvaror med från ikea. Om ni river själva och hittar någon lokal snickare blir det säkert billigare.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Hej har inte läst hela tråden men rent spontant så låter det rimligt,jag har nyss total renoverat vårt kök på 15kvadrat och det slutade på 113000:- bara i material ( vi satte in ett Epoq kök som var både bättre i mått och billigare än Ikea )mvh
 
  • Gilla
61MickeMax
  • Laddar…
Renoverade köket år 2000. Ikea skåp och övrigt som diskbänk och bänkskiva och micro. Det gick lös på 16.000kr plus drygt 3000kr för micron så fick man 10% rabatt på hela. Drog en del el själv för det satt uttag de var kvar. Frånsett ett torrvaruskåp typ garderob som hamnade på en annan vägg. Skåpen ihop blev cirka 3 m. En annan firma och kök utan micro ville ha 65.000 bara för skåpen. Utan att de var monterade. Gav mig telefon till snickare.
Rev själv gamla köket. Nytt innertak, nytt golv, nya tapeter och gips på väggar. Tog ett par dagar ledigt från jobbet. Fick ta vvs-firma proppa vattnet. Köket kom i platta paket. Monterade ihop det på en dag. Satte fast allt på väggen. Ringde VVS-firman som kom och kopplade på blandaren. Avloppsröret tryckte jag ner själv i muffen. Installerade gasolspishäll. Ugn på el och micro i samma skåp. Italienskt kakel mellan bänkskiva och skåp. Det var 15-åriga dottern med och satte fast med fix. 12 volt led under skåpen. Får man montera själv.
Allt blev 37.000kr fast tre veckor senare packade gamla kyl/frysen ihop så det kostade 6000kr för en ny av otroligt hög kvalité. (Skrotade den förra året.)Summa cirka 43.000kr! Jag slapp göra om all elen men låter lite dyrt. Detta var år 2000 och mycket eget snickrande och målande och tapetsering med egen tid. Numera får man knappt byta någon el själv. Det var andra regler då. Har varit och jobbat med husel som yngre. VVS är lite samma. Händer något kan försäkringsbolag neka ersättning skulle jag gissa. VVS jobb kostade 2000kr plus en blandare. Rören var ju kvar. Lycka till.
 
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
Lät väldigt dyrt.
Vi bor i Stor-stockholm där IKEA arbetar med Partum och landade på 70tkr efter rot för ett större kök än ditt och dessutom golvläggning och lister/foder i på ca 65kvm samt speciallösningar för köksfläkt med mer.

Det enda som stack ut lite i deras offert som dyrt var plattsättning över köksbänken men det spelade ingen roll då totalpriset var bra.

Även väldigt proffsigt och snyggt gjort . Bästa firman jag anlitat faktiskt.

Andra offerter vi tog från firmor låg på ca 110tkr efter rot.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade aldrig betalat så mycket pengar för att sätta upp ett Ikea kök, gör det själv eller kontakta ett litet snickeri som bygger ett påplatsbyggt kök från grunden så kommer du bli så mycket nöjdare och kommer att betala lika mycket i slutändan, dock får du nog vara beredd på att göra lite jobb själv, typ måla köket men det är ju det roliga. När man anlitar en totalentreprenad får du alltid betala extra extra, spara pengar genom att anlita ett litet snickeri som har egen personal, att sätta ett ikea kök är inte Rocket science.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Albingädda Albingädda skrev:
Sen tycker jag att en så specificerad offert ej borde kallas budgetpris utan fast pris. Budgetpris medger ju ofatst en reglering på +/-15%, och i så fall borde man specificera hur mycket pengar per delmoment som ingår.
Vad budgetpris medger för ökning vet jag ej, tror att priset endast är en riktlinje som i slutändan kan frångås men fast pris medger en ökning på 15%. Det verkar som att många blandar ihop det. Fast pris är inte så fast som många verkar tro.
 
Sätta upp ett mindre kök tar runt max 2 dagar om du har monterat ihop skåpen själv och väggar är raka och i lod etc.

Om eldragningen inte är stökig så görs det på 2-3 timmar om du använder befintliga rör.

Målningsarbetena kan ju ta lite tid med tanke på torktider etc även om arbetstimmarna inte är så många.

Räkna med att det lär tillkomma många tusenlappar om inte alla poster är med.

Om du kan gör jobbet själv och lej in el och vattenjobben om du inte kan göra det själv ockå! Då sparar du lätt 100 000 lakan. Pensionspengar eller en schysst resa kan ju vara trevligt!!! :) :) :)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.