Byggahus.se
I ichigo skrev:
Har du sett någon snyggt övermålad laminat, gärna en som har stöt- och fuktskador? Det har jag inte. Men har du lyckat med det så är det ju bra.
Nej, det har jag inte. Har ännu inte behövt måla om laminat. Vad anser du vara det bästa materialet att bygga badrumsmöbler av?
 
"skurtålig" naket trä.
Metall.
Massiv trä lackerad med vattenfast lack.

Sånt som går att underhålla.

Men jag har inte behövt tänka på den saken eftersom jag inte har fått inreda någon badrum hittills.

Överhuvudtaget är jag dock inte så förtjust i just kommod, utan föredrar vanlig handfat.
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Ah! Du tänker så! Och du menar att det har blivit populärt med diskbänkar i trä igen? Jag lyckades avstyra det i vårt kök och vi satte tillbaka den gamla rostfria.
Men behövde de smugglas in?
De första diskbänksplåtarna kom från Sverige och eftersom Finland hade svag valuta och haltande ekonomi på grund av krigsskadeståndet så fick man föra in högst en diskbänksplåt i landet utan valutautförseltillstånd och importtull.
Eftersom vi österbottningar aldrig har gett tillåtelse åt någon kung eller kejsare eller annan herre att upprätta en gräns mellan oss och grannarna på Norrlandskusten så kan ju inte gränsen gälla oss och därför skall den kringgås på lämpligt vis.
Utom nu under coronatiden när vi behöver ha en karantänsgräns för att skydda oss mot virus från Sverige och då passar det ju bra att använda den olovliga riksgränsen till det.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
U Urban J A skrev:
Har sedan 20 år en kompromiss. Vägghängd toalett med tank precis som en vanlig golvmodell. Bästa av bägge världarna, golvet fritt för städning, ingen gömd vattentank, lätt att komma åt när spolmekanismen bråkade. Tror alla lösningar med inbyggnad och gömda funktioner hör till det kommande renoverare kommer att svära över.
Jag gjorde samma val för 10 år sedan, lättstädat och lättskött om det skulle behövas
 
Golvvärme, hur tänker du då?


PeterFalun PeterFalun skrev:
golvvärme.....!!
 
var det bara jag som behövde googla på vad f*n "Greige" är för något? :rofl:
 
  • Haha
jcalfred
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Hela tomten stensatt och grusad, solceller och uthyrningsdel. Väldigt 2021....

[länk]
”Stenlagda gångar”, hela tomten är ju stenlagd :surprised::rolleyes: utom trädäcket :rofl:
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
Kom under en promenad att se och tänka på något som daterar huset: Gabioner!
 
  • Gilla
Poxeman och 3 till
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Kom under en promenad att se och tänka på något som daterar huset: Gabioner!
Det var jag tvungen att googla :rofl:
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Kom under en promenad att se och tänka på något som daterar huset: Gabioner!
Usch! Dom är fula!
 
K Kirre2 skrev:
Usch! Dom är fula!
Instämmer!
Jag tycker det ser ut som nån dålig ”stenmurswannabe”. :)
 
Z ZipLock skrev:
Hela tomten stensatt och grusad, solceller och uthyrningsdel. Väldigt 2021....

[länk]
Gutt å slippa gräset ju :)
 
P
Z ZipLock skrev:
Hela tomten stensatt och grusad, solceller och uthyrningsdel. Väldigt 2021....

[länk]
Den där tomten går det knappast att göra så mycket mer med.

Intressant att Svensk Fastighetsförmedling använder en server vars licens har gått ut. :–)
 
V Ville_Vessla skrev:
Vårt hus är från 1914 men fullständigt renoverat på 50-talet så jag skulle nog kalla det ett 50-talshus, var antagligen bara en timmerstomme kvar när dom byggde om på ett riktigt bra sätt. Saker som glaserat taktegel , fiskbensparketten som nästan ser bättre ut för varje år, platsbyggda köket med sneda skjutluckor, trappen med en böjd rund handledare i ett stycke, öppnaspisen som visserligen har en insats numera men går lätt att återställa till original ifall man vill. Idag 15 år senare är jag glad att vi inte rört det tidtypiska mer än vad som krävs för att bo drägligt, vi tänkte riva ut köket från början men det finns inte på kartan längre. Det mesta skulle ju vara superdyrt idag att få samma kvalitet på. Sen har vi badrum från 2005 så där syns det ju att det är daterat, men just detta var nog inga roliga saker på 50-talet så det är OK att renovera ibland.
Men vadå? Är det något fel på 50-talsbadrum? Helt nöjd med mitt originalbadrum från 1952! Dessutom noggrant byggbeskriven i husets handlingar. Tätskikt av Bitumenmatta som håller 100 år utan problem. Förmodligen svårt kontaminerat av asbest. Ett 50-talsbadrum med vit kakling, färgglad duschdraperi och retro inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
jocke31 och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.