Byggahus.se
A AlexHo skrev:
Frågor från en som kan noll om trädgård.
När bygget är klart har vi tänkt vänta 2 mån med att flytta för att få trädgården helt perfekt innan inflyttningen. Därför tänkt köpa färdigt gräs och fullvuxna häckar (typ 1,5 m höga och gröna på vintern).

Behöver ca 500 kvm gräs och 140 m häck. Förstår att det är svårt att svara på frågorna när jag inte preciserar bättre men kan som sagt inget om trädgård. Tror ni att en budget på 250k är realistisk att ta in en firma som fixar allt?
smaragd 140-160cm, tre per meter 150m. ca 120 000-150 000 inklusive leverans.

Fixad tomt med traktor klar för sådd 1000kvm 180 000kr.(lite billigare med 500kvm kanske -50 000)

så kan du tänka dig att sätta Häcken själv i rännan och gå i 1h med såvagn så klarar du 250 000. Men blir väldigt tajt (men rullmotståndet) om du ska ha mattan utrullad och häcken planterad.

tänk på att vare sig du bor i huset eller ej så måste gräsmattan och häcken vattnas. Häcken 2ggr veckan. Gräsmattan som en galning.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Spaljé med humle ger häck första sommaren. Se till att du får honplantor med bra smak på kottarna sedan kan du brygga eget öl med egna kottar.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Aj då är det kört :(
inte läst hela tråden så du kanske har fått andra tips. Vi beställde precis thujor. Exklusivare modellen av Brabant. Ca 400-450kr/styck planterade och klara = med jord, slang för vattning osv. man behöver 2,5-3 plantor per meter.

Lycka till :)
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
När vi flyttade till nuvarande hur var en av våra första åtgärder att sätta häck runt tomten, dels då det inte fanns någon insynsskydd alls samt att tomten var upphöjd något vilket fick det att kännas som en scen. Vi satte barrotade plantor med avenbok som var 120-150 cm långa. Beställde 350 meter plantor från Tyskland då en planta inklusive frakt då kostade 35 kr medans samma på plantskola i Sverige låg runt 150 kr. Nu 5 år senare är häcken tät och fin (förutom under en stor lönn), höjden nådde den snabbt men tätheten tog tid. Tidigare hus köpte vi plantor som var 50-80 cm och de tog ca 5 år innan de hade höjden och tätheten så i slutändan är där inte så stor skillnad annat än att höjden nås snabbare med större plantor. Nu gäller detta iofs avenbok men gissar att det är liknande med häckväxter.
 
  • Gilla
gusse99 och 2 till
  • Laddar…
Vitsen och glädje med trädgård är att vara med när den växer upp och odla upp ett trädgårdsintresse. Om TS inte är så intresserad kan snygga plank vara ett bättre alternativ.
 
  • Gilla
clobar och 5 till
  • Laddar…
MrJay
yonna yonna skrev:
Vitsen och glädje med trädgård är att vara med när den växer upp och odla upp ett trädgårdsintresse. Om TS inte är så intresserad kan snygga plank vara ett bättre alternativ.
Inte alltid att man får sätta upp ett plank.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
F
Satana Satana skrev:
Nej. Jag sådde på min framsida förra året, den gräsmattan är jättefin. Sitter å tittar på den nu från frukostbordet. Köpte gräsfröna på Ica Maxi. Gräs är som ogräs, det växer som f_n. Gällande häck så säljer Bauhaus thujor nu för 50kr styck, de är inte metern höga ännu, men thujor växer ca 20cm per år. Du planterar ungefär 3 per meter.
Låter inte alls rätt. Jag säger tvärt om, lägg lite pengar på att rulla ut gräs så att trädgården går att använda första sommaren.

Snabbväxande skitgräs skall man som jag ser det inte befatta sig med och man har oavsett vilket inte en brukbar gräsmatta på 2 månader.

Rulla ut så har en grön och tät matta med bra mix på en dag och den är fullt brukbar på två veckor.

Gräset kostar 35-40kr/kvm i inköp. Det är runt 20000kr för hela gräsmattan, en merkostnad på 17-18000kr mot att så
, lätt värt det skulle jag säga. Två friska vuxna rullar ut det på en dag.

Underarbetet med en bra bädd är helt omöjligt att säga vad det kostar.

Häcken tycker jag också att man planterar småplantor.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Vi gjorde precis detta för 3 år sedan.

Köpte 140m idegran 180cm hög, bara det kostade 200k. Alla etablerade sig samma höst, ingen som dog som många verkar varna för här.

Rullade ut gräs och cirka 800m2, stensättning ca 100m2. Gick på ca 300k, då schktades mycket jordmassor bort också, blåste i princip hela tomten som var igenvuxen av träd/buskage.

Blev riktigt bra, däremot så är det ju som folk skriver ojämnheter som dyker upp över åren när marken sätter sig. Helt plant från början, nu något gropigt på sina ställen, men det är bara att toppdressa, inget mer med det.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
M Minisen skrev:
Bara en nyfiken fråga. Varför vill inte inte flytta in före att ni har en perfekt trädgård?
Har alltid haft en dröm att flytta in till ett nybyggt hus där allt är klart och kan börja njuta direkt
 
  • Gilla
Keki
  • Laddar…
Satana Satana skrev:
Vill du ha nåt på 180cm redan från start så skulle jag föreslå staket. Thujorna växer mellan 20-30cm per år.
Får bara ha 150 cm höga staket plus tror det ser konstigt ut med så många meter höga staket
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Och för bövelen köp inte thuja, den är ju inte speciellt vacker ;)

Ett tips till häcken är att lägga droppslang, gjorde jag till vår avenbok, men så har vi också närmare 100m.

Vi köpte vår avenbok på barrot 60-80cm långa och satte vintern 2016/2017, redan 2019 behövde jag toppa vissa plantor vid 2,2m. Och 2020 nådde kanske hälften 2,2m. Men då band jag uockså upp dem längs med bambupinnar för få dem raka och höga fort, rätt omständligt jobb om jag får säga det själv.
Plantorna går att köpa 125-150cm långa. Om man vill det, kostar ca 100kr styck om man köper 100st.
Fick googla avenbok, kan noll om trädgård . Vill ha allt så underhållsfritt som möjligt. Avenbok är väl inte vintergrön? Häck av avenbok med bruna löv på vintern, visas på en produktförsäljningssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E eplgh skrev:
Nu vet jag inte varför du vill ha insynsskydd upp till 180 cm (runt hela tomten?), men bor man i ett villaområde är det ofta ganska trevligt med ett lättsamt umgänge mellan grannarna. I ditt ställe skulle jag så eget gräs och sätta billig häck, och njuta av villalivet medan naturen har sin gång.

Gräsmattan tar bara ett par månader att få hyfsad, och nästa år är den helt tät och fin. Nyplanterad häck ger en snygg avgränsning och lyfter tomten direkt, även om den kanske bara är en halvmeter vid planteringen.

Är området nybyggt är många ofta i samma ålder och i en liknande fas i livet, kanske barn på gång osv. Blir lätt gemensamt grillande över en öl eller två med barnen lekande runtomkring. Ett par lämpliga glapp i häcken låter dem springa mellan tomterna utan att behöva gå på gatan.

Så du kanske inte ska förutsätta att du verkligen vill isolera tomten så mycket från omvärlden och grannarna? Efter ett par år kanske det känns väldigt bra med bara en meterhög häck runt större delen av tomten, kompletterat med nån spaljé eller liknande där du kanske vill ligga och sola lite mer avklädd.

Pengarna du sparar kan du satsa på annat, det finns alltid saker som behöver köpas i ett nytt boende.
Är ganska osocial av oss, vill ha så lite umgänge som möjligt. Därför vill ha så lite insyn som möjligt så vi kan njuta av vår egen trädgård
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
M Move105 skrev:
smaragd 140-160cm, tre per meter 150m. ca 120 000-150 000 inklusive leverans.

Fixad tomt med traktor klar för sådd 1000kvm 180 000kr.(lite billigare med 500kvm kanske -50 000)

så kan du tänka dig att sätta Häcken själv i rännan och gå i 1h med såvagn så klarar du 250 000. Men blir väldigt tajt (men rullmotståndet) om du ska ha mattan utrullad och häcken planterad.

tänk på att vare sig du bor i huset eller ej så måste gräsmattan och häcken vattnas. Häcken 2ggr veckan. Gräsmattan som en galning.
Börjar nu förstår att det är mer jobb och dyrare med trädgård än jag trodde, trots det är en mkt enkel trädgård
 
K Kiwa03 skrev:
inte läst hela tråden så du kanske har fått andra tips. Vi beställde precis thujor. Exklusivare modellen av Brabant. Ca 400-450kr/styck planterade och klara = med jord, slang för vattning osv. man behöver 2,5-3 plantor per meter.

Lycka till :)
Ca 160k. Är det inkl plantering eller gjorde ni jobbet själv?
 
Satana Satana skrev:
Vill du ha nåt på 180cm redan från start så skulle jag föreslå staket. Thujorna växer mellan 20-30cm per år.
Ok, staket - hur mycket växer de per år?
Frågar för en kompis som inte förstår.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.