Byggahus.se
Satsa på konstgräs och mycket stenläggning och komposittrall.

• Gilla
  • Haha
Cheesen och 5 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag är fortfarande tveksam till TS' inställning till trädgård. Men utifrån vad TS skrivit gäller plankinsynskyddad trädgård med mycket grus och plattsättningar med några enstaka träd och buskar som sköter sig självt. Insynsskyddad och estetiskt fint.

Då gäller:
Trädgårdsdesigner för en överkomlig summa. Plankuppsättning (bygglov). Grävare och plattläggare samt material. Det borde kunna klara sig på ca 500' - och kunna bli rasande fint.
Sen tar TS in RUT som städar trädgården höst och vår för en överkomlig utgift. För TS gäller det bara att njuta.
Yonna du förstår mig helt rätt. Vill inte göra något i trädgården utan bara njuta. Inget grus, ska ha uppfarten, gångarna och altanen i mönstrad betong, en gräsmatta, häck för insynsskydd och 1-2 träd/buskar och tänker köpa in alla trädgårdstjänster

• Gilla
Keki
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
@AlexHo - jag vill inte låta negativ men om man vill ha en fin trädgård så tar det tid. Om man inte är så insatt kan det vara svårt att förstå hur mycket tid som ligger bakom fina trädgårdar. Mycket av arbetet är också sådant som inte "syns", typ rensa ogräs. Det syns bara om man inte gjort det, har man hunnit med att rensa så tänker ett otränat öga inte på att det inte är där. Eller så kanske man tror att det skall vara där för man vet inte vad som är vad osv. En riktigt välunderhållen gräsmatta skall krattas, luftas, vertikalskäras, stödsås, dressas och gödslas utöver all klippning. Det tar en massa tid!
Allt som är nyplanterat/nysått måste vattnas extra, ibland inte bara ett år utan flera år. Det tar tid även om man kan förenkla genom att lägga ut bevattningsslangar som kan göra en del av jobbet själv. Både träd och buskar kan behöva klippas, klippet skall tas bort, det skall gallras ur och gödslas, krattas upp löv och tas hand om. Igen massor med tid. En trädgård som är riktigt fin men som inte kräver underhåll är en utopi - det finns inte. Möjligtvis grön asfalt. :)

Jag tror du hade vunnit på att försöka ändra något av dina förutsättningar - antingen hur mycket tid du vill lägga eller vilket resultat du vill ha, risken är annars att du kommer bli väldigt besviken. Vill du inte göra något själv kan du ju alltid anlita en firma, har själv jobbat för en där kunderna kunde köpa "abonnemang" dvs man åkte ut ett par gånger om året och piffade till trädgården, allt från ogräsrensning, gödsling och beskärning till nyplantering ifall någonting hade dött. Något sådant hade kanske kunnat vara något för dig?

Men, jag tror det går alldeles utmärkt att njuta på en altan/uteplats även fast trädgården inte är helt klar. Jag njuter som sjutton trots att det är maaaaaaassa kvar att göra i min egen trädgård och dessutom har jag inte ens hunnit bygga någon altan utan ställer en stol direkt på gräset, altan blir kanske nästa års projekt. :)
Tack Dalbotös för att du får mig att inse hur mkt jobb det är. Därför ska jag köpa in alla tjänster jag kan, ett sånt abonnemang vore perfekt och precis så vi vill ha det

P Peter_Ker skrev:
Satsa på konstgräs och mycket stenläggning och komposittrall.
Har tänkt på konstgräs men det ser inte bra ut och känns inte bra. Tänkte ha komposittrall från början men håller på att svänga över till mönstrad betong i allt, uppfarten, gångarna och altanen

Fadai
Glöm Thuja, de är fula o om du inte sköter dem perfekt kan de bli bruna som är svårt att reparera. Ska du satsa en massa pengar, köp ngt vackrare: Bok, Häggmispel, Syren. Bästa tiden att plantera och etablera häck är på hösten.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Finns det prydnadsträd som inte fäller blad? Vill ha minst möjliga underhåll
Träd som inte fäller blad? :crysmile:
Lägg plattor och bygg plank? Det kräver inte så mkt underhåll.
Vi du ha en trädgård med häckar, gräsmatta och växter får du räkna med underhåll.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Jag anla min trädgård själv med mycket jobb. Numera tar jag in trädgårdsmästare för merparten av arbetet och det fungerar mycket bra - bortsett från häckklippning då jag inte hittat någon som kan klippa snyggt. Men trädgården är anlagd just med tanke på att den skall vara lättskött. Jag råder TS att ta in proffs för strukturen. Det är värt mycket på sikt. Jag själv fick hjälp av min dotter som är landskapsarkitekt trots att jag i hela mitt liv varit passionerat intresserad av trädgård och har lång erfarenhet från trädgård både längst norr i vårt land och här i södraste delen.

• Gilla
liran och 6 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Glöm Thuja, de är fula o om du inte sköter dem perfekt kan de bli bruna som är svårt att reparera. Ska du satsa en massa pengar, köp ngt vackrare: Bok, Häggmispel, Syren. Bästa tiden att plantera och etablera häck är på hösten.
Tack för tipsen. Är det kört om man vill fixa på våren?

1 markus1 skrev:
Träd som inte fäller blad? :crysmile:
Lägg plattor och bygg plank? Det kräver inte så mkt underhåll.
Vi du ha en trädgård med häckar, gräsmatta och växter får du räkna med underhåll.
Barrträd? Kommer ha mkt mönstrad betong (hört underhållsfritt) och köper in tjänster för skötseln av gräsmattan, häckarna och de enstaka träden

yonna yonna skrev:
Jag anla min trädgård själv med mycket jobb. Numera tar jag in trädgårdsmästare för merparten av arbetet och det fungerar mycket bra - bortsett från häckklippning då jag inte hittat någon som kan klippa snyggt. Men trädgården är anlagd just med tanke på att den skall vara lättskött. Jag råder TS att ta in proffs för strukturen. Det är värt mycket på sikt. Jag själv fick hjälp av min dotter som är landskapsarkitekt trots att jag i hela mitt liv varit passionerat intresserad av trädgård och har lång erfarenhet från trädgård både längst norr i vårt land och här i södraste delen.
Har redan haft ett första möte med en trädgårdsdesigner. Kommer ta till mig ditt råd och anlita henne för planering och ritning och hennes rekommenderade trädgårdsmästare som kommer två ggr/år och sköter trädgården

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AlexHo skrev:
Känns som alla har så gott om tid och kan/vill lägga mkt tid på trädgården. Vi känner att för varje år trädgården inte är klar så har vi förlorat ett år av att njuta på uteplatsen
Satsa på en trädgård där buskar och träd är det som skapar miljön om du vill ha en lättskött trädgård. Men välj inte snabbväxande saker som kräver årlig beskärning, det kräver arbete eller arbete med att köpa i tjänsten att få dem beskurna.

Gräsmatta fungerar som rätt lättskött i och med gräsklipparrobotarna. Men man får då sänka kraven till grönmatta. En elegant gräsmatta är en rejäl hobby.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Satsa på en trädgård där buskar och träd är det som skapar miljön om du vill ha en lättskött trädgård. Men välj inte snabbväxande saker som kräver årlig beskärning, det kräver arbete eller arbete med att köpa i tjänsten att få dem beskurna.

Gräsmatta fungerar som rätt lättskött i och med gräsklipparrobotarna. Men man får då sänka kraven till grönmatta. En elegant gräsmatta är en rejäl hobby.
Innan jag började läsa på trodde att en fin gräsmatta är enkelt att fixa med robotgrädklippare men men :(

A AlexHo skrev:
Barrträd? Kommer ha mkt mönstrad betong (hört underhållsfritt) och köper in tjänster för skötseln av gräsmattan, häckarna och de enstaka träden
Väl uppvuxna prydnadsbarrträd får du räkna med 15-20k / st. Om du ändå ska ha hjälp med skötseln så är det ju inget problem om det är underhåll på något.
Men det är klart att det går att gå en ”klar” trädgård till i sommar. Det enda man betalar för i växter är tid. Trädgård är en tålamodsprövande sysselsättning.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Innan jag började läsa på trodde att en fin gräsmatta är enkelt att fixa med robotgrädklippare men men :(
Fin gräsmatta kan du få med robot men den gör bara det enkla jobbet, klipper. Du måste fortfarande, vattna, gödsla, stödså, dressa och pyssla med den. Men det kommer inte per automatik bli en paradmatta bara för att du ha en robotklippare.

• Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Har alltid haft en dröm att flytta in till ett nybyggt hus där allt är klart och kan börja njuta direkt
Hela poängen med trädgård är att den aldrig blir klar eller perfekt. Varför gräsmatta? Ska ni spela golf? Varför inte marktäckare och lite spännande växter i stället för en gräsmatta, trötta rhododendron och tujahäck?

• Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.