Byggahus.se

Vad tror ni det kostar med häck och gräsmatta perfekt från dag 1?

1. P
    Renoverare · 133 inlägg

Peter_Ker

Renoverare
    Satsa på konstgräs och mycket stenläggning och komposittrall.

2. A
    Medlem · 215 inlägg

AlexHo

Medlem
    Yonna du förstår mig helt rätt. Vill inte göra något i trädgården utan bara njuta. Inget grus, ska ha uppfarten, gångarna och altanen i mönstrad betong, en gräsmatta, häck för insynsskydd och 1-2 träd/buskar och tänker köpa in alla trädgårdstjänster

• Laddar…
  3. A
    Medlem · 215 inlägg

AlexHo

Medlem
    Tack Dalbotös för att du får mig att inse hur mkt jobb det är. Därför ska jag köpa in alla tjänster jag kan, ett sånt abonnemang vore perfekt och precis så vi vill ha det

4. A
    Medlem · 215 inlägg

AlexHo

Medlem
    Har tänkt på konstgräs men det ser inte bra ut och känns inte bra. Tänkte ha komposittrall från början men håller på att svänga över till mönstrad betong i allt, uppfarten, gångarna och altanen

5. Fadai
    Slöjdnörd · 715 inlägg

Fadai

Slöjdnörd
    Glöm Thuja, de är fula o om du inte sköter dem perfekt kan de bli bruna som är svårt att reparera. Ska du satsa en massa pengar, köp ngt vackrare: Bok, Häggmispel, Syren. Bästa tiden att plantera och etablera häck är på hösten.

6. M
    Medlem · Stockholm · 219 inlägg

markus1

Medlem
    Träd som inte fäller blad? :crysmile:
    Lägg plattor och bygg plank? Det kräver inte så mkt underhåll.
    Vi du ha en trädgård med häckar, gräsmatta och växter får du räkna med underhåll.

• Laddar…
  7. yonna
    Medlem · Österlen · 7 021 inlägg

yonna

Medlem
    Jag anla min trädgård själv med mycket jobb. Numera tar jag in trädgårdsmästare för merparten av arbetet och det fungerar mycket bra - bortsett från häckklippning då jag inte hittat någon som kan klippa snyggt. Men trädgården är anlagd just med tanke på att den skall vara lättskött. Jag råder TS att ta in proffs för strukturen. Det är värt mycket på sikt. Jag själv fick hjälp av min dotter som är landskapsarkitekt trots att jag i hela mitt liv varit passionerat intresserad av trädgård och har lång erfarenhet från trädgård både längst norr i vårt land och här i södraste delen.

• Laddar…
  8. A
    Medlem · 215 inlägg

AlexHo

Medlem
    Tack för tipsen. Är det kört om man vill fixa på våren?

9. A
    Medlem · 215 inlägg

AlexHo

Medlem
    Barrträd? Kommer ha mkt mönstrad betong (hört underhållsfritt) och köper in tjänster för skötseln av gräsmattan, häckarna och de enstaka träden

10. A
    Medlem · 215 inlägg

AlexHo

Medlem
    Har redan haft ett första möte med en trädgårdsdesigner. Kommer ta till mig ditt råd och anlita henne för planering och ritning och hennes rekommenderade trädgårdsmästare som kommer två ggr/år och sköter trädgården

• Laddar…
  11. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 7 868 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Satsa på en trädgård där buskar och träd är det som skapar miljön om du vill ha en lättskött trädgård. Men välj inte snabbväxande saker som kräver årlig beskärning, det kräver arbete eller arbete med att köpa i tjänsten att få dem beskurna.

Gräsmatta fungerar som rätt lättskött i och med gräsklipparrobotarna. Men man får då sänka kraven till grönmatta. En elegant gräsmatta är en rejäl hobby.

• Laddar…
  12. A
    Medlem · 215 inlägg

AlexHo

Medlem
    Innan jag började läsa på trodde att en fin gräsmatta är enkelt att fixa med robotgrädklippare men men :(

13. M

markus1

Medlem
    Väl uppvuxna prydnadsbarrträd får du räkna med 15-20k / st. Om du ändå ska ha hjälp med skötseln så är det ju inget problem om det är underhåll på något.
    Men det är klart att det går att gå en ”klar” trädgård till i sommar. Det enda man betalar för i växter är tid. Trädgård är en tålamodsprövande sysselsättning.

• Laddar…
  14. M

markus1

Medlem
    Fin gräsmatta kan du få med robot men den gör bara det enkla jobbet, klipper. Du måste fortfarande, vattna, gödsla, stödså, dressa och pyssla med den. Men det kommer inte per automatik bli en paradmatta bara för att du ha en robotklippare.

• Laddar…
  15. M
    Medlem · 4 inlägg

Myasi

Medlem
    Hela poängen med trädgård är att den aldrig blir klar eller perfekt. Varför gräsmatta? Ska ni spela golf? Varför inte marktäckare och lite spännande växter i stället för en gräsmatta, trötta rhododendron och tujahäck?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.