Byggahus.se

Vad tror ni det kostar med häck och gräsmatta perfekt från dag 1?

1. A
    Medlem · 226 inlägg

AlexHo

Medlem
    Frågor från en som kan noll om trädgård.
    När bygget är klart har vi tänkt vänta 2 mån med att flytta för att få trädgården helt perfekt innan inflyttningen. Därför tänkt köpa färdigt gräs och fullvuxna häckar (typ 1,5 m höga och gröna på vintern).

Behöver ca 500 kvm gräs och 140 m häck. Förstår att det är svårt att svara på frågorna när jag inte preciserar bättre men kan som sagt inget om trädgård. Tror ni att en budget på 250k är realistisk att ta in en firma som fixar allt?

2. S
    Medlem · 385 inlägg
    Jord har ju en tendens att sjunka, och detta olika mycket, så det är rätt stor risk att det blir ojämnt när marken sätter sig, var beredd på att behöva åtgärda det i framtiden om ni gör så.

3. C
    Medlem · 9 522 inlägg
    Instämmer. Perfekt dag 1 innebär tyvärr inte perfekt säsong 2, så jag kan tycka att det är bortkastade pengar men det är ju upp till var och en.

4. A
    Medlem · 226 inlägg

AlexHo

Medlem
    Ojämn gräsmatta vill man inte ha. Gör den även det om man köper gräs på rulle? Huset klart sen på våren. Bättre vänta med gräsmattan till hösten eller till nästa vår?

5. A
    Medlem · 226 inlägg

AlexHo

Medlem
    Hade möte med en trädgårdsdesigner. Hon hade svårt att ge mig ett ungefärligt pris mer än att det kommer vara dyrt men hon sade inte ett ord om det ni säger, att jorden sätter sig ojämnt. Tur att jag ställde frågan här, ska kolla upp det med henne

6. A
    Medlem · Västra Götaland · 1 715 inlägg

Autodidak1

Medlem
    Jorden/gräsmattan är inget problem att göra bra.

Häcken är mycket svårare, för att få den bra så krävs tid för att den ska bli tät. Inte lämpligt/onödigt att plantera så tätt från start. Varje plant behöver lite utrymme.

7. A
    Medlem · 226 inlägg

AlexHo

Medlem
    Finns det inte fullvuxna häckar som man kan köpa?

8. Niklasloow
    Renoverare · Skåne · 535 inlägg

Niklasloow

Renoverare
    Vid en snabbtitt så kostar thuja cirka 3000kr meter med färdighäck. Så redan där blir budgeten tuff.

En bekant tog in en offert till deras nybygge för att få tomten i ordning. Cirka en miljon kronor för färdigställande med häck, gräs och en liten plattsättning

9. A
    Medlem · 226 inlägg

AlexHo

Medlem
    Aj då är det kört :(

10. A
    Medlem · Västra Götaland · 1 715 inlägg

Autodidak1

Medlem
    Det finns fullvuxna (höga) häckar att köpa, men det är inte säkert att de är bra att plantera dessa så tätt som behövs för att se ihopvuxen ut.

• Laddar…
  11. Satana
    Medlem · 4 inlägg

Satana

Medlem
    Skulle aldrig lägga så mycket pengar på en gräsmatta! För det första finns ingen anledning att lägga ut färdigt gräs när du har två månader på sig. Så gräset istället. Kostar en tiondel av att rulla. Tar en månad så är det lite grönt, på två månader har du en gräsmatta. Kollar runt på blocket eller marketplace så kan du säkert hitta nån som gör jobbet åt dig för 20k kanske. Sen beställer du jorden och köper gräsfröet själv.

12. G
    Medlem · 8 inlägg

gblc

Medlem
    Om du köper färdig häck får du mycket arbete med skötsel. Du måste vattna regelbundet o tillräckligt mycket. Rötterna måste etablera sig. Stor chans att delar av häcken kan dö. Detta gäller även gräsmatta på rulle.

13. pgerts
    Medlem · skåne · 171 inlägg

pgerts

Medlem
    Häcken är inte enstaka plantor nära varandra. Det är många som växt ihop till en enhet.
    Att gräva upp en lång häck i ett stycke är kanske möjligt men jag har aldrig sett det gjort.

• Laddar…
  14. Stefflo
    Husägare · Västmanland · 423 inlägg

Stefflo

Husägare
    Häckar har jag noll koll på men bytte själv gräsmatta för ett tag sen. Ca 600m2 där de först tog bort den gamla mattan, fyllde på med ca 40m3 jord och rullade ut ny matta, pris ca 70 000kr.
    Tomten är rätt plan och inga mängder med buskar eller träd.

• Laddar…
  15. A
    Medlem · 226 inlägg

AlexHo

Medlem
    Har inte rullad gräs har mkt högre kvalitet och jämnare matta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.