Byggahus.se
G gblc skrev:
Om du köper färdig häck får du mycket arbete med skötsel. Du måste vattna regelbundet o tillräckligt mycket. Rötterna måste etablera sig. Stor chans att delar av häcken kan dö. Detta gäller även gräsmatta på rulle.
Vaaaa, trodde det var tvärtom, att det är mkt mer underhållsfritt
 
A AlexHo skrev:
Har inte rullad gräs har mkt högre kvalitet och jämnare matta?
Nej. Jag sådde på min framsida förra året, den gräsmattan är jättefin. Sitter å tittar på den nu från frukostbordet. Köpte gräsfröna på Ica Maxi. Gräs är som ogräs, det växer som f_n. Gällande häck så säljer Bauhaus thujor nu för 50kr styck, de är inte metern höga ännu, men thujor växer ca 20cm per år. Du planterar ungefär 3 per meter.
 
  • Gilla
Husisörmland och 2 till
  • Laddar…
Satana Satana skrev:
Nej. Jag sådde på min framsida förra året, den gräsmattan är jättefin. Sitter å tittar på den nu från frukostbordet. Köpte gräsfröna på Ica Maxi. Gräs är som ogräs, det växer som f_n. Gällande häck så säljer Bauhaus thujor nu för 50kr styck, de är inte metern höga ännu, men thujor växer ca 20cm per år. Du planterar ungefär 3 per meter.
Såg att nån skrev nåt om thujor för 1500 kronor metern... På riktigt vem köper thujor som är så pass höga!? Köper du på Bauhaus nu snackar vi snarare 150kr per meter.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Häckar har jag noll koll på men bytte själv gräsmatta för ett tag sen. Ca 600m2 där de först tog bort den gamla mattan, fyllde på med ca 40m3 jord och rullade ut ny matta, pris ca 70 000kr.
Tomten är rätt plan och inga mängder med buskar eller träd.
70k låter rätt ok. Vet du om det finns olika kvaliteter/sorter på rullad gräs eller alla same same?
 
Satana Satana skrev:
Nej. Jag sådde på min framsida förra året, den gräsmattan är jättefin. Sitter å tittar på den nu från frukostbordet. Köpte gräsfröna på Ica Maxi. Gräs är som ogräs, det växer som f_n. Gällande häck så säljer Bauhaus thujor nu för 50kr styck, de är inte metern höga ännu, men thujor växer ca 20cm per år. Du planterar ungefär 3 per meter.
Vill inte behöva vänta många år för att få en häck på 1,80 :(
 
Satana Satana skrev:
Såg att nån skrev nåt om thujor för 1500 kronor metern... På riktigt vem köper thujor som är så pass höga!? Köper du på Bauhaus nu snackar vi snarare 150kr per meter.
Men hur höga är de? Är de typ halvmeter tar det åratal innan de blir 1,50-1,80 som jag vill ha för att få insynsskydd
 
  • Gilla
Henkypenky
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AlexHo skrev:
Vaaaa, trodde det var tvärtom, att det är mkt mer underhållsfritt
Du måste alltid vakta nyplanterade buskar och träd med vattning första säsongen (och om det är torrt läge /torrsommar också andra säsongen). I en nyschaktad trädgård är dessutom markens vattentransport störd så det blir känsligare med plantering i den marken än i oschaktad mark. Till detta kommer att buskar av stora kvaliteter har mycket grönmassa men rotsystemet växer i en liten jordvolym. De är i princip krukväxter första säsongen eller två och måste skötas som sådana.

Å anddra sidan är det ju ingen avancerat. Kanske vattna en gång i veckan (eller varannan vecka om det regnar) och vattna mycket. Inget småskvättande.
 
  • Gilla
Kutte Heitmann och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du måste alltid vakta nyplanterade buskar och träd med vattning första säsongen (och om det är torrt läge /torrsommar också andra säsongen). I en nyschaktad trädgård är dessutom markens vattentransport störd så det blir känsligare med plantering i den marken än i oschaktad mark. Till detta kommer att buskar av stora kvaliteter har mycket grönmassa men rotsystemet växer i en liten jordvolym. De är i princip krukväxter första säsongen eller två och måste skötas som sådana.

Å anddra sidan är det ju ingen avancerat. Kanske vattna en gång i veckan (eller varannan vecka om det regnar) och vattna mycket. Inget småskvättande.
Tack för infot, mkt att lära sig som förstagångare
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Men hur höga är de? Är de typ halvmeter tar det åratal innan de blir 1,50-1,80 som jag vill ha för att få insynsskydd
Vill du ha nåt på 180cm redan från start så skulle jag föreslå staket. Thujorna växer mellan 20-30cm per år.
 
  • Gilla
Alex Holmén och 4 till
  • Laddar…
Det som oftast behövs de första två åren är mycket vatten. Man ska vara generös med vattnet. Enda rimliga sättet när det gäller häckar är droppslang. Lägg droppslang längs hela häcken. Det går åt flera kubikmeter vatten per vattningstifälle. Anlade en stor trädgård och man kunde se vilka plantor (inte bokhäcken utan andra växter) som fått vatten och inte från droppslang. De som fått vatten kunde vara dubbelt så stora efter en sommar.
 
  • Gilla
D_K och 3 till
  • Laddar…
Bara en nyfiken fråga. Varför vill inte inte flytta in före att ni har en perfekt trädgård?
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A AlexHo skrev:
Aj då är det kört :(
Jag köpte gräs på rulle hemkörd för 35 Kr per m2. Planerade marken själv med fyllning och gräsmattejord. Men det behövdes en maskin och massor av fyllning.
Rulla ut 400 m2 gräs tog en dag för 3 Pers.
Sjönk inget till nästa år.
Det är underjobbet och planeringen som är mest arbetskrävande och viktigaste.
 
  • Gilla
Alex Holmén och 1 till
  • Laddar…
Och för bövelen köp inte thuja, den är ju inte speciellt vacker ;)

Ett tips till häcken är att lägga droppslang, gjorde jag till vår avenbok, men så har vi också närmare 100m.

Vi köpte vår avenbok på barrot 60-80cm långa och satte vintern 2016/2017, redan 2019 behövde jag toppa vissa plantor vid 2,2m. Och 2020 nådde kanske hälften 2,2m. Men då band jag uockså upp dem längs med bambupinnar för få dem raka och höga fort, rätt omständligt jobb om jag får säga det själv.
Plantorna går att köpa 125-150cm långa. Om man vill det, kostar ca 100kr styck om man köper 100st.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 9 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte varför du vill ha insynsskydd upp till 180 cm (runt hela tomten?), men bor man i ett villaområde är det ofta ganska trevligt med ett lättsamt umgänge mellan grannarna. I ditt ställe skulle jag så eget gräs och sätta billig häck, och njuta av villalivet medan naturen har sin gång.

Gräsmattan tar bara ett par månader att få hyfsad, och nästa år är den helt tät och fin. Nyplanterad häck ger en snygg avgränsning och lyfter tomten direkt, även om den kanske bara är en halvmeter vid planteringen.

Är området nybyggt är många ofta i samma ålder och i en liknande fas i livet, kanske barn på gång osv. Blir lätt gemensamt grillande över en öl eller två med barnen lekande runtomkring. Ett par lämpliga glapp i häcken låter dem springa mellan tomterna utan att behöva gå på gatan.

Så du kanske inte ska förutsätta att du verkligen vill isolera tomten så mycket från omvärlden och grannarna? Efter ett par år kanske det känns väldigt bra med bara en meterhög häck runt större delen av tomten, kompletterat med nån spaljé eller liknande där du kanske vill ligga och sola lite mer avklädd.

Pengarna du sparar kan du satsa på annat, det finns alltid saker som behöver köpas i ett nytt boende.
 
  • Gilla
Dublin och 6 till
  • Laddar…
Det viktigaste är att få till en bra grund för gräsmattan, fukthållande + lämplig jord så att du inte behöver vattna varje dag. Sedan kan det ibland vara bra att få till en lämplig dränering om det är vattensjukt, ofta är det för torrt.
Det finns även en mängd olika grässorter för olika behov och smaker. Jag skulle själv så och vänta 1-2 månader för att få en långsiktigt hållbar gräsmatta med den grässort jag vill ha. Utrullat blir givetvis grönt snabbast men brukar inte bli så bra efter några år (sannolikt pga dåligt underarbete). När gräsmattan är klar börjar det riktiga jobbet med att hålla den fin, vilket är mycket lättare med en bra grund.
 
  • Gilla
Jakarta och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.