Byggahus.se
Pompe1997 Pompe1997 skrev:
Jo jag håller på att göra om min 100hk Suzuki utombordare till eldrift så jag vill gärna veta allt om detta och vill såklart matcha bensinmotorns effekt iallafall med minst 50 procent
Till detta tänkte jag mig ett typ Tesla batteri
100 hästar får du räkna med runt 80 kw elmotor.
Körs den med fullgas eller hur brukar effektbehovet se ut
Inte för att vara tråkig men innan du börjar så får du räkna med närmare 200k i kapital att ro iland detta.
Hur långt vill du kunna köra?
 
För att inte tala om vikten på batteriet som ska kompenseras med extra kraft för att bli som en bensinare.
 
400 V batteri och 200 A ger effekten vi pratar om.
Ställer rätt höga krav på kunskap med förbindelseteknik, laddning o s v för att det ska bli en säker installation.
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
För att inte tala om grovlek på kablarna som ska fram, """ inget är omöjligt bara tar längre tid """:)
 
Det gäller väl främst att hitta en lämplig motor för ändamålet. Elmotorn har lite bättre register så du kan gå ner lite i effekt för att uppnå samma prestanda. Plus lite då för att motverka viktökningen som batterierna medför.

Enklast är väl att försöka hitta en elbil som donator av motor & batteri?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det gäller väl främst att hitta en lämplig motor för ändamålet. Elmotorn har lite bättre register så du kan gå ner lite i effekt för att uppnå samma prestanda. Plus lite då för att motverka viktökningen som batterierna medför.

Enklast är väl att försöka hitta en elbil som donator av motor & batteri?
Man har väl inte så stor nytta av högre moment till propellern vid lägre varvtal på propellern.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Nej, det är sant. Tänker att den är stark vid olika varvtal men det spelar kanske mindre roll med propeller
 
F
J jonaserik skrev:
För att inte tala om grovlek på kablarna som ska fram, """ inget är omöjligt bara tar längre tid """:)

Och de kablarna är ändå obeskrivligt mycket klenare än om samma effekt skulle leveras av en 96V motor. Men nåt runt 100-125 kvmm borde väl räcka rätt länge.
 
En elmotor och en dieselmotor för båtdrift har ganska likvärdiga egenskaper. Varvtalsområdet är inte så stort och det är primärt högt moment, inte varvtal, som är viktigt. Elmotorn är nog en ganska god mängd lättare, men kräver väldigt tunga(och dyra) batterier. Försök få så hög spänning som möjligt, för det är lättare att minska förlusterna då och styrningen blir lättare vid högre spänning.
 
F
M Millox skrev:
En elmotor och en dieselmotor för båtdrift har ganska likvärdiga egenskaper. Varvtalsområdet är inte så stort och det är primärt högt moment, inte varvtal, som är viktigt. Elmotorn är nog en ganska god mängd lättare, men kräver väldigt tunga(och dyra) batterier. Försök få så hög spänning som möjligt, för det är lättare att minska förlusterna då och styrningen blir lättare vid högre spänning.
Moment är som bekant ingenting utan varvtal. Allt det här jäkla missbruket av moment hit och dit i motorsammanhang, 90% av de som slänger sig med det vet inte ens vad det är eller vad dom säger.... Köra på momentet, vad är det? Jag bytte till sommarostar på bilen idag, en hjulmutter satt som fan så jag hämtade ett 1m rör och la på alla 75kg. Det blir 750Nm, ungefär som en riktigt potent motor men jag kunde inte köra på mina 750Nm,.... konstigt.
 
Effekten var ju redan given, runt 80-100 kW. Med andra ord, momentet är omvänt proportionell mot varvtalet, och har du för högt varvtal funkar inte propellern korrekt. Alltså, högt moment är viktigare att prioritera än varvtal...
 
F
M Millox skrev:
Effekten var ju redan given, runt 80-100 kW. Med andra ord, momentet är omvänt proportionell mot varvtalet, och har du för högt varvtal funkar inte propellern korrekt. Alltså, högt moment är viktigare att prioritera än varvtal...
Eftersom det är en elmotor som i princip ger full effekt från låga varv och effekt är produkten av varvtal x moment så....
 
En kraschad Nissan Leaf, där har du motor och batteri. Du kan köra full sula en 10 min kanske. Skulle tippa att batteri plus motor plus allt runt omkring ligger på 4-500 kg. Har ingen kylning av batteriet (men motorn och invertern och laddaren som sitter i en stor klump), så det underlättar lite.
 
F fsn skrev:
Eftersom det är en elmotor som i princip ger full effekt från låga varv och effekt är produkten av varvtal x moment så....
Inte full effekt, fullt moment. Effekten är linjär mot varvtalet upp till märkvarvtal, och har du valt en motor som har nominellt varvtal på 3-6000 rpm har du gjort fel, för då har du för litet moment. Du ska ner mot 500 rpm för att få tillräckligt moment för att propellern ska fungera korrekt. Det är det jag försöker förklara genom att säga att han ska prioritera högt moment före högt varvtal.
 
F fsn skrev:
Eftersom det är en elmotor som i princip ger full effekt från låga varv och effekt är produkten av varvtal x moment så....
En permanentmagnetmotor i tex en elbil ger fullt moment från lågt varvtal, fram till maxeffekten då sjunker momentet med ökande varvtal, sedan tar det stopp vid max varvtal.

TOMEJ-12-81_F10.jpg
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.