Byggahus.se

Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

  • Antal röster
    2 054
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
L larka742 skrev:
Ju fler som känner till affären ökar risken för större bud, .
Inta alls säkert, då kan det bli så att man får reda på att ingen är sugen att gå upp till 3.9 och man kan lägga ett lägre bud.
 
P
L larka742 skrev:
När du skriver det så där - då är det ju verkligen pest eller kolera man väljer mellan
Ja. :(
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Verkar vara ett lätt val mellan att vara styrd av maffian eller av ingen alls...
De som tror sig vara styrda av Gud är väl att likställa med dem som har Mållgan som kompis.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Inta alls säkert, då kan det bli så att man får reda på att ingen är sugen att gå upp till 3.9 och man kan lägga ett lägre bud.
haha, detta är bara för roligt, allt verkligen allt måste vinklas så motsatsen blir mer attraktiv...
men visst, inget är aldrig säkert MEN....

Går jag på en säljare för att köpa ett hus UTAN budgivning, så är jag noll intresserad av att säljaren fiskar efter andra bud. Jag "köper" exklusivitet, krångelfri affär. Skulle det finnas en värdering så skulle jag inte vara överraskad om säljaren tar det som utgångspris eller mer för "exklusiviteten"

Ebba ville självklart ha en krångelfri affär. Men slapp "betala" för det.
En bra affär. Absolut.
 
P
L larka742 skrev:
Ja, och exakt samma motivering kan man lägga på Ebbas "köpsnack".
Att hon skulle velat ha mäklare när hon hade fått Esbjörn på kroken.... varför skulle det vara sannolikt?
Se mitt inlägg (ovan nånstans) om varför Ebba skulle ha haft en fördel om en mäklare var inblandad.
 
P
L larka742 skrev:
Om vad?
Om han fick för lite betalt. Jag har lagt till en del i det inlägg du har kommenterat. Det gör inlägget mer begripligt.
 
P pmd skrev:
Se mitt inlägg (ovan nånstans) om varför Ebba skulle ha haft en fördel om en mäklare var inblandad.
Visst, OM vi pratar om att de kommit så långt som till köpeavtal med mäklare. Det är dock inget krav att det avtalet är bevittnat.
"en mäklare hade sett till att köpeavtalet var bevittnat"

Å andra sidan, en icke-fråga, det kommer säkert sluta med köp för Ebba ändå....

Sen får ni bestämma er - endera är mäklare dåliga, inte speciellt insatta. Men här... då helt plötsligt ska man anse att de kan vara övernitiska och vill ha vidimering redan av köpeavtalet. :thinking::rofl:
 
D
P pmd skrev:
Distansköplagen ger köparen rätt ångra affären, inte säljaren, så den är väl inte speciellt relevant som analogi?
Det är jag medveten om men det vittnar om styrkan i att bli uppvaktad i sitt hem av någon, i det här fallet ville den som kom ha ditt hus, annars är det pengarna. Det jag menar är att reglerna i distansköpslagen har kommit till av en anledning. Mer än fullt medveten om att de självklart inte kan användas i detta fallet.
 
P
L larka742 skrev:
Visst, OM vi pratar om att de kommit så långt som till köpeavtal med mäklare. Det är dock inget krav att det avtalet är bevittnat.
Nejvisst, men en samvetsgrann mäklare hade kanske sett till det.
Å andra sidan, en icke-fråga, det kommer säkert sluta med köp för Ebba ändå....
Ja, men om Busch hade kunnat söka lagfart på köpeavtalet så hade massor av trassel undvikits.

När jag har köpt (och sålt) hus det gått via mäklare, och lite naiv som jag är satte jag mig inte helt in i exakt hur formerna för en fastighetsöverlåtelse ska vara för att det ska vara en giltig överlåtelser. Jag litade på mäklaren och det gick bra.

Om jag någon gång gör en fastighetsaffär utan mäklare så kommer jag att råplugga så jag kan rabbla kapitel 4 i jordabalken utantill om någon väcker mig klockan 3 på natten. Det borde kanske Busch ha gjort också.

Å andra sidan hade inte Busch någon anledning att misstro Bolin utan litade på honom. Så gör man väl normalt när man gör affärer, även om man skriver avtal? Inte ens en supermäklare hade kunnat förutse vad som hände så småningom i den här affären.

Sen får ni bestämma er - endera är mäklare dåliga, inte speciellt insatta. Men här... då helt plötsligt ska man anse att de kan vara övernitiska och vill ha vidimering redan av köpeavtalet. :thinking::rofl:
Jag tror inte att jag har skrivit något motstridigt om mäklare.
Förresten så får du gärna dua mig. :)
 
P
D djac skrev:
Det är jag medveten om men det vittnar om styrkan i att bli uppvaktad i sitt hem av någon, i det här fallet ville den som kom ha ditt hus, annars är det pengarna. Det jag menar är att reglerna i distansköpslagen har kommit till av en anledning. Mer än fullt medveten om att de självklart inte kan användas i detta fallet.
Vem besökte vem i de inledande förhandlingarna?

Det finns såvitt jag vet inget sammanhang där säljaren har ångerrätt (men jag känner inte till alla sammanhang). Man kan fundera på vad en sådan rätt kan få för konsekvenser om en säljare har rätt att ta tillbaka en vara av en köpare för att en annan köpare dyker upp och är villig att betala mer.
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
En mäklare sätter inte försäljningspriset det gör köparen. Om Esbjörn kopplat in en mäklare hade denne fixat avtalet och beställt tid på banken och tagit 50’ för besväret. Klart hen inte lägger ut huset på marknaden när Esbjörn har ett bra bud, det är ju dessutom risk att det blir lägre och även om det skulle kunna bli högre så vill hen inte lägga ner arbetet. Att någon kommer och ber att få köpa är ju bästa köparen och bästa läge för säljaren. Mäklaren hade rekommenderat försäljning till Ebba och avrått att lägga ut huset på marknaden.
Man går antingen till en jurist el till banken och får hjälp men försäljning av fastighet. Och här kan man även gå till mäklare som sköter en försäljning, nu är det några år sedan men då kostade det 7000kr för ett enkelt kontrakt
 
Staffans2000
"Man går ..."!
Det måste vara helt i sin ordning att två privatpersoner gör upp en affär sinsemellan utan inblandning av en tredje part.

Staffan
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Vem besökte vem i de inledande förhandlingarna?

Det finns såvitt jag vet inget sammanhang där säljaren har ångerrätt (men jag känner inte till alla sammanhang). Man kan fundera på vad en sådan rätt kan få för konsekvenser om en säljare har rätt att ta tillbaka en vara av en köpare för att en annan köpare dyker upp och är villig att betala mer.
Som jag har förstått det så besökte EB Esbjörn i hemmet, är detta inte riktigt?

Jag håller med om att DistansKÖPSlagen gäller när man köper något men jag ser ändå liknelser i situationen, även om som sagt den som besöker i detta fallet inte vill ha pengar utan huset. Jag menade inte heller att det har påverkan här mer än att det, som ett exempel, inom försäljning görs skillnad på om du som kund aktivt tar dig till en affär, eller om den som säljer söker upp dig i hemmet.
 
D djac skrev:
Som jag har förstått det så besökte EB Esbjörn i hemmet, är detta inte riktigt?

Jag håller med om att DistansKÖPSlagen gäller när man köper något men jag ser ändå liknelser i situationen, även om som sagt den som besöker i detta fallet inte vill ha pengar utan huset. Jag menade inte heller att det har påverkan här mer än att det, som ett exempel, inom försäljning görs skillnad på om du som kund aktivt tar dig till en affär, eller om den som säljer söker upp dig i hemmet.
Esbjörn har dock aldrig bott i huset ifråga, så det var inte så att köparen bara dök upp och pratade omkull honom och så drog man fram ett kontrakt och så var det klart. Det var flera möten innan kontraktsskrivning, och Esbjörn måste på något sätt tagit sig från sin bostad till det här huset, flera gånger dessutom. Så snacket om att han inte förstått vad som hänt är lite svårt att svälja.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Ja, men om Busch hade kunnat söka lagfart på köpeavtalet så hade massor av trassel undvikits.
Så enkelt är det inte.
Visst hade man kunnat bevittna underskrifterna på köpeavtalet, men även då stod det i köpeavtalet att ett köpebrev skulle upprättas och då krävs det också ett köpebrev för att man ska få lagfart på fastigheten.

Så för att Ebba ska få lagfart bara på köpeavtalet, krävs att den är bevittnat och att det inte krävs ett köpebrev. Men hade mäklaren hjälpt Ebba att få till det så, hade även jag ansett att det var tjänstefel och gränsande till åldringsbrott.
För lagfarten hade då varit oberoende från om köpeskillingen betalas eller inte. Ebba kan då söka lagfart på köpeavtalet och sedan strunta i betalningen. Esbjörn behöver då stämma Ebba eller gå till kronofogden att få betalt för huset.

Så jag hoppas vi kan vara överens om att ett bevittnat köpeavtal inte hade gjort skillnad här och inte heller ska göra skillnad. Tecknar man avtalet innan tillträde och innan betalning, då behövs ett bevittnat köpebrev för att bevisa att affären är helt färdigt, dvs köparen har tillträde och säljaren fick betalt.

Att Ebba sökte lagfart på köpeavtalet är ju bara för att få vilande lagfart, så att Esbjörn inte kan sälja eller ge fastigheten till någon annan under tiden domstolen reder ut vem som är ägaren till huset.
 
  • Gilla
Bror9 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.