Byggahus.se
Jag behöver forumets hjälp att hitta en bra belysningstransformator.

Det är till en spotlightskena med 4st 12 35W halogenspottar. Den befintliga transformatorn är en Osram HTM 150/230.
Problemet med den är att den bara tillåter 2m kabel på sekundärsidan, med spotskenan inräknat så blir det ca 6m idag. Spottarna flimrar oregelbundet nu och det tror jag beror på elektroniska störningar som skapas när man har så långt på sekundärsidan.

Så nu tänkte jag istället testa med en konventionell (järnkärna) transformator.
Nån som har ett tips på en sån som klarar 150W eller har andra tankar om problemet?
Dimmern är en Hager/Berker artikelnummer 75314021

• Gilla
Lassebo
  • Laddar…
några kontrollfrågor:
-- är det en sprillans eller gammal installation?
-- har dom alltid flimrat eller är det ett nyligen uppkommet problem?
-- flimrar de oavsett dimmernivå? eller bara på max? min?
-- 140W på 12V, det blir 12 ampere i kabeln -- kabeldimension?

att dom specar max 2m på sekundärsidan är nog mest en fråga om att installationen inte ska störa annat samt begränsa spänningsfallet i kablaget

Installationen är cirka 3 år gammal. Det är flera skenor som har fått samma problem.
Dom flimrar oavsett dimmernivå, men inte konstant utan det kommer och går.

Själva kabeln på sekundärsidan är ca 30cm 1,5mm², men sen måste man ju räkna spotskenans längd som en kabel i detta fallet också. Och den är upp till 5 meter lång.

inget direkt svar på din fråga, men jag skulle först försöka konstatera om det är transformatorn som har åldrats illa genom att ansluta den direkt till 230V för att utesluta att dimmern har något med saken att göra

om det fortfarande flimrar hade jag bytt ut transformatorn till en ny, möjligen av något lite kraftigare modell (jag skulle nog inte försökt hitta en konventionell trafo)

Tack för era svar.

Jag är nog inne på att byta ljuskällorna till LED (8294940) och en konventionell transformator på 60VA (5281070)
Provar det som ett test och se hur det fungerar.

Konventionella eller elektroniska transformatorer får inte drivas med mindre än 75% av sin nominella belastning

Texten är från produktbladet till dimmern. Blir ganska krångligt att lösa när vissa skenor bara har 2 spottar och andra har 6 spottar. Kan man använda ett motstånd så man alltid hamnar på minst 75% belastning?

Bästa svaret

jag gissar att man avser att ansluten last ska vara lite lagom krallig, att den ska vara dimensionerad till att ligga i samma härad som maxbelastningen per kanal -- så att man inte ansluter en liten pimpinett julgransbelysning och hoppas att den ska dimmas

att sätta in belastningsmotstånd känns som en dålig lösning -- det blir nog väldigt varmt i något dolt utrymme, hellre då sätta in fler lampor som hjälper till att värma upp lokalen

sen verkar ju den där KNX-dimmern vara en riktigt petig rackare... lite saxat från Berkers datablad:

-- Problemfri funktion uppnås endast med Berker Tronic®-transformatorer.

-- Changing connected load type
If one of the connected loads is changed after the commissioning, another load type can also result due to the load change - for example, when replacing a ceiling luminaire with an incandescent lamp by a low voltage illuminant with a conventional transformer, by HV LED or compact fluorescent lamps. The load type has an influence on the dimming principle to be used (phase cut-on, phase cut-off, universal). The load type and the resulting dimming principle can be configured in the ETS.If the load type is set to "universal", the dimmer actuator in this case must be recalibrated to the new load. To do this, the mains voltage of the load must first be switched off as well.It is always necessary to ensure that the load type configured in the ETS matches the connected load!

-- Risk of destruction if the preset dimming principle and connected load do not match.
-- The dimmer and load may be destroyed.
-- Before changing the dimming principle, observe load type.
-- Before changing the load type, make sure that the dimming principle is correct.
...

• Gilla
maah
  • Laddar…
Ja minst sagt petigt. Har du nån annan dimmer att rekommendera?
Tack för ditt engagemang, har helt kört fast med lösningar själv

tyvärr är mina erfarenheter av KNX-produkter för begränsade för att jag ska våga rekommendera något...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.