Byggahus.se
B Boan skrev:
Väldigt konstigt Viessmann inte är med, de är fruktansvärt välbyggda. Och effektiva. Men de säljer väl inte så aktivt på volym...
Kan bara hålla med. Tror mycket att de beror på att de har mer "hardcore" installatörer som gör seriösa beräkningar, justeringar och installationer . Samt Viessmann själva förordar nästan alltid arbetstank. Är då svårt att konkurrera prismässigt mot alla plug and play hem och fakturera installatörer.
Känns lite som de har valt "premium" vägen när det gäller helheten. Inte bara kränga pumpar till höger och vänster.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Någon med erfarenhet av Thermia Atlas?
[länk]
Installerar en 18kw i maj, 2x200m borhåll (offerten var på 2x180, men en annan tillverkare hade offererat 2x200 bad den borra extra för att säkra inför framtiden, de tyckte egentligen de var onödigt, de hade redan marginal på sina 180)
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Installerar en 18kw i maj, 2x200m borhåll (offerten var på 2x180, men en annan tillverkare hade offererat 2x200 bad den borra extra för att säkra inför framtiden, de tyckte egentligen de var onödigt, de hade redan marginal på sina 180)
2x200m låter väldigt rejält. Väldigt stort hus eller ingen isolering? :rofl:
Hur har pumpen funkat för dig? Nöjd överlag?
 
A arowe17 skrev:
2x200m låter väldigt rejält. Väldigt stort hus eller ingen isolering? :rofl:
Hur har pumpen funkat för dig? Nöjd överlag?
Fråga igen om fyra månader
Stort hus + pool, energi deklaration när vi köpte på ca 50 000kWh/år (värmebehov, inte El, har en gammal luft /vatten för tillfället) , sen har vi ifs installerat ftx och isolerat vinden sen dess, men känns bra med marginaler oavsett.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Fråga igen om fyra månader
Stort hus + pool, energi deklaration när vi köpte på ca 50 000kWh/år (värmebehov, inte El, har en gammal luft /vatten för tillfället) , sen har vi ifs installerat ftx och isolerat vinden sen dess, men känns bra med marginaler oavsett.
Nu frågar jag igen

Jag fick min Atlas installerad för någon månad sedan. Väntar spänt på kommande vinter.
 
Väntar också på vintern, har bara fått uppleva tidig vår. Men än så länge är vi väldigt nöjda med Atlas. Jämfört med en gammal IVT greenline med start/stopp så är det bättre flöde till elementen och låter knappt något då pannan står mitt i huset. Men kan återkomma efter vintern.
 
Jag skulle påstå att vi fortfarande är i injusteringsfasen, har lite svårt att få det varmt, och skulle behöva framledningskurvan högre än 50, men den vägrar acceptera det, så istället har jag nu höjt "temperaturen" ett par steg vilket gjort att den lyft hela kurvan. Ska prata med leverantören om det är någon service inställningen som begränsar mig att justera in kurvan så.

Har vid två tillfällen haft problem med varmvatten, och konstigt nog ena gången verkade den som att det tog två timmar från att vv tog slut tills den faktiskt försökte producera mera. Så någon form av bugg snarare än kapacitetsbrist.

Tror ev. att strömbegränsarna har strulat vid något tillfälle också, men känner att det fortfarande är en inkörningsperiod så ville inte ge för mycket ris/ros.

Något konkret jag tycker är dåligt är att appen till telefonen bara rapporterar hela gradtal utan decimaler, går man och tittar direkt på pumpen har värdena en decimalsiffra också. Gör tex. att alla grafer oftast ser väldigt konstiga ut snarare än att man kan observera trender när man justerar något.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag skulle påstå att vi fortfarande är i injusteringsfasen, har lite svårt att få det varmt, och skulle behöva framledningskurvan högre än 50, men den vägrar acceptera det
Kolla vad "supply line maximum" står på, även kolla kurvan att den tillåter det. Vad var det för yttertemp när du du säger behöva mer än 50°C på framledningen?

Ang varmvatten. Kolla så den står på Normal eller komfort. Ej ekonomi.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kolla vad "supply line maximum" står på, även kolla kurvan att den tillåter det. Vad var det för yttertemp när du du säger behöva mer än 50°C på framledningen?

Ang varmvatten. Kolla så den står på Normal eller komfort. Ej ekonomi.
50 är inte framledningen, utan vilken "kurva" pumpen följer. Med nuvarande inställning på kurva 50 och +9 på hela ligger framledning vid 9 grader ut på 44 grader, vilket är vad som behövs för runt 20 grader i huset (varierar mellan rummen, 19.5-20.5 ca)

Varmvatten är normal
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.