Hej,
Jag har problem med ett ca 2år gammalt parkettgolv där den reser sig och bildar små stickor/flisor.
Det gäller nedre plan, har golvvärme på hela planet.
Det finns både plast samt gummi under så det borde inte vara fukt som tränger sig upp antar ja få det finns plast.
Jag har kollat runt om om det finns utrymme till väg och det finns det.
Det ända jag bekymrar mig över är att det är ett gipsat rum under trappan till övervåningen som står direkt på parketten. Och där har ja brutit upp golvsocklsrna och sätt att väggarna står direkt på parketten. Kan det här vara problemet??
Kan jag feina ut 5mm runt om väggarna? Samt under tröskeln in till rummet?
Väggen inne i skafferiet har jag kontrollerat och den har utrymmen till vägg
Se bilden tack på förhand
Jag har problem med ett ca 2år gammalt parkettgolv där den reser sig och bildar små stickor/flisor.
Det gäller nedre plan, har golvvärme på hela planet.
Det finns både plast samt gummi under så det borde inte vara fukt som tränger sig upp antar ja få det finns plast.
Jag har kollat runt om om det finns utrymme till väg och det finns det.
Det ända jag bekymrar mig över är att det är ett gipsat rum under trappan till övervåningen som står direkt på parketten. Och där har ja brutit upp golvsocklsrna och sätt att väggarna står direkt på parketten. Kan det här vara problemet??
Kan jag feina ut 5mm runt om väggarna? Samt under tröskeln in till rummet?
Väggen inne i skafferiet har jag kontrollerat och den har utrymmen till vägg
Se bilden tack på förhand

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 43 336 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 43 336 inlägg
Ja, det låser troligen fast golvet. Sen om du ska feina eller något annat runt väggar och tröskel hoppas jag någon annan kan svara på.S Ss92 skrev:
Golvet exspander utåt och det blir stopp mot väggen, varvid det reser sig när det inte finns plats, för bli större. Hade så i hus hos en kund, det var ett golv i laminat. Det blev att plocka bort socklar och med en fein att skära bort ca 6 - 7 mm närmast väggen. Då kunde golvet rör sig ut mot väggen. Nu reser sig inte golvet längre. Det är inte i längdriktningen som det händer utan på bredden.
Jo jag förstår det, därför jag kollat socklarna på bredden.J jonaserik skrev:Golvet exspander utåt och det blir stopp mot väggen, varvid det reser sig när det inte finns plats, för bli större. Hade så i hus hos en kund, det var ett golv i laminat. Det blev att plocka bort socklar och med en fein att skära bort ca 6 - 7 mm närmast väggen. Då kunde golvet rör sig ut mot väggen. Nu reser sig inte golvet längre. Det är inte i längdriktningen som det händer utan på bredden.
Men mitt dilemma är att det rummet du ser på bilden har en till yttervägg bakom sig. Och den väggen finns det utrymme på.
Men jag undrar om jag ska feina runt socklarna till detta rum och om det kommer påverka golvet på något sätt. Då blir blir det att man i mitten av golvet typ tänker om det kan bidra till att det spricker eller liknande
År det ett klickgolv så håller det ihop på mitten och varje 1/10 som det vill exspandera, ackumeleras det mot yttersidorna. Det är tufft att kapa och lite svårt. så för att få det jämt hela vägen. Då lägger du ett järn mot väggen som motsvarar vad vill ha bort och följer det, omöjligt att vara så fin på handen så det blir rakt. Har du då betong under så blir det många blad att förbruka. Är det trä så tejpar du bladet, blir då ett maxdjup att såga. Det blir att tejpa många gånger, för tejpen får stryk när den går emot något och djupet som visas ökar.
Klicka här för att svara