Byggahus.se
Hej alla!

Fick hem en rörmokare idag för att byta ut en kommod. I en sms-konversation säger han att han kommer mellan halv nio till halv tio.

Han kom halv tio och var klar snart innan halv tolv. Jag verifierade med honom om att det var två timmars jobb som skulle faktureras.

Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas. Inget om det som blev sagt från hans sida enligt vår sms-konversation (se bild)

OK, en timme är inte mycket att bråka om, det är mest en principsak tycker jag. En firma ska tydligt tala om att man tar betalt för transport också och jag hade ju kunnat välja en annan firma om det nu var fallet.

Hur ska jag resonera här tycker ni?
 
  • SMS-konversation om tidsplanering och kostnad för bytning av kommod mellan kund och rörmokare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
  • Haha
  • Gilla
Igen och 6 till
  • Laddar…
S
Men va??

Han kom i tid, gjorde jobbet på en helt OK tid. Eran konversation via SMS känns inte relevant för dina klagomål över huvud taget mer än att du gör det glasklart att du försökte få någon slags rabatt genom att hinta om mer jobb. Det där är ett gammalt och välkänt trick som hantverkare ser igenom på en sekund...

Begär du på riktigt att han ska arbeta gratis under tiden han tar sig till och från dig, slänger din gamla komod (om han gjorde det) samt skriver underlaget?...

Om han fortfarande vill ha dig som kund så bör du ändra attityd omgående.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Lassiter och 158 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag hade betalat för 3 timmar. Han lägger ju även transporttiden på jobbet han gör för dig. Skulle han sagt det innan? Nej, det tycker jag man förutsätter. Att han tillfälligt glömde räkna med den tiden när ni pratade och "plötsligt" kommer på det är mänskligt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
Lassiter och 55 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Men va??
....
Om han fortfarande vill ha dig som kund så bör du ändra attityd omgående.
Det var väl ett lite väl hårt svar...? Vet man inte måste man ju få fråga om allt möjligt utan att bli anklagad för saker och ting...
 
  • Gilla
KateVN och 26 till
  • Laddar…
S
T ToRy skrev:
Det var väl ett lite väl hårt svar...? Vet man inte måste man ju få fråga om allt möjligt utan att bli anklagad för saker och ting...
Anklagar honom inte för någonting :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Anklagar honom inte för någonting :)
Att ha fel attityd... Försöka fiska rabatt...? Tycker bara att man måste få ställa oinsatta, ja till och med dumma frågor om man inte vet saker och ting, utan att få höra att man har fel attityd och liknande. Det är ju därför forumet finns. ;)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
KateVN och 29 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Jag hade betalat för 3 timmar. Han lägger ju även transporttiden på jobbet han gör för dig. Skulle han sagt det innan? Nej, det tycker jag man förutsätter. Att han tillfälligt glömde räkna med den tiden när ni pratade och "plötsligt" kommer på det är mänskligt.
Bra svar! Jag slängde den gamla kommoden.
S SueCia skrev:
Anklagar honom inte för någonting :)
Jodå, du bestämde dig att detta var ett klagomål. Jag undrade mest bara.
 
  • Gilla
jakobglind och 6 till
  • Laddar…
S
S steelduck skrev:
Bra svar! Jag slängde den gamla kommoden.


Jodå, du bestämde dig att detta var ett klagomål. Jag undrade mest bara.
If it walks like a duck.... :)

Du ifrågasätter dock en persons rätt att få betalt för tiden den lägger på arbete hos dig, det är en märklig syn på livet. Slaveri är avskaffat sen länge.
 
  • Gilla
  • Haha
Lassiter och 17 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
If it walks like a duck.... :)

Du ifrågasätter dock en persons rätt att få betalt för tiden den lägger på arbete hos dig, det är en märklig syn på livet. Slaveri är avskaffat sen länge.
Nja, jag vet inte hur du resonerar det här med slaveriet men min poäng är att man ska vara tydlig med vad det kommer kosta från början.
Hade han sagt det från början så hade det varit en annan sak.

Well God fortsättning på dig du med.
 
  • Gilla
KateVN och 9 till
  • Laddar…
H
S steelduck skrev:
Hej alla!

Fick hem en rörmokare idag för att byta ut en kommod. I en sms-konversation säger han att han kommer mellan halv nio till halv tio.

Han kom halv tio och var klar snart innan halv tolv. Jag verifierade med honom om att det var två timmars jobb som skulle faktureras.

Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas. Inget om det som blev sagt från hans sida enligt vår sms-konversation (se bild)

OK, en timme är inte mycket att bråka om, det är mest en principsak tycker jag. En firma ska tydligt tala om att man tar betalt för transport också och jag hade ju kunnat välja en annan firma om det nu var fallet.

Hur ska jag resonera här tycker ni?
Det kam man tycka att allt ska redovisas men det är känt att hantverkare tar betalt för transporttid och servicebil. Se det från den ljusa sidan, du slapp betala för servicebilen.
 
  • Gilla
  • Haha
uuu och 8 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Det var väl ett lite väl hårt svar...? Vet man inte måste man ju få fråga om allt möjligt utan att bli anklagad för saker och ting...
När TS frågar vad det kostar och samtidigt skriver att "det kan bli fler jobb om det känns bra" så är det rätt uppenbart att han fikar efter "bra pris".
 
  • Gilla
Lassiter och 11 till
  • Laddar…
S steelduck skrev:
Hej alla!

Fick hem en rörmokare idag för att byta ut en kommod. I en sms-konversation säger han att han kommer mellan halv nio till halv tio.

Han kom halv tio och var klar snart innan halv tolv. Jag verifierade med honom om att det var två timmars jobb som skulle faktureras.

Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas. Inget om det som blev sagt från hans sida enligt vår sms-konversation (se bild)

OK, en timme är inte mycket att bråka om, det är mest en principsak tycker jag. En firma ska tydligt tala om att man tar betalt för transport också och jag hade ju kunnat välja en annan firma om det nu var fallet.

Hur ska jag resonera här tycker ni?
Jag tycker att det är en bra fråga och på tiden att du lär dig och funderar en stund tillsammans men många andra på detta forum. Ett serviceföretag ska få ihop minst 8 Tim på en arbetsdag. Många börjar idag kl 07 på företaget och Slutar 16 på företaget. Sen ska dom transportera sig med bil till olika arbetsplatser. Handla material, tanka bilen etc. Hur ska man få ihop sin dag om man bara kan fakturera exakt den tid man är på arbetsplatsen? Använde han något material hemma hos dig? Osv.
Många andra serviceföretag typ Larmtekniker, vitvarureparatörer etc har löst det genom att införa en startkostnad på runt 1500kr. Sen börjar timmarna ticka. Finns såklart flera olika varianter.
Du har rätt i en sak. Kommer man överens om något ska man hålla det. Men skulle jag vara dig så skulle jag vara glad att du kom undan så billigt som du gjorde.
 
  • Gilla
Lassiter och 19 till
  • Laddar…
Men har du fått fakturan än?
Var det bara arbete? Inget material alls?
Servicebil och lita annat brukar ju alltid tillkomma.
 
  • Gilla
Marieeast och 1 till
  • Laddar…
S steelduck skrev:
Nja, jag vet inte hur du resonerar det här med slaveriet men min poäng är att man ska vara tydlig med vad det kommer kosta från början.
Hade han sagt det från början så hade det varit en annan sak.

Well God fortsättning på dig du med.
Om han inte debiterar ytterligare för framkörning och servcie bil etc, så tycker jag han gör helt rätt. Att räkna med att bara bli debiterad för tiden man står i källaren är nog lite naivt. Har sett en del trådar där folk har blivit debiterade för verktygshyra och allt möjligt, känns mer tveksamt. 1h för att ta sig till och från arb plats, om dessutom bilen är inkluderad är riktigt billigt. Vill man ha mer detaljerat svar än i ert sms så behöver man nog upprätta detaljerat kontrakt. men då går det en timme till som måste betalas av någon.
Vi jobbar i en helt annan bransch, och inte mot privatpersoner. Men vi räknar all installation från kontor till kontor. De ytterst få gånger en kund får frågat om det, så har vi förklarat att vi kan inte ah en installatör som jobbar gratis, så all tid som läggs på kunden inklr restid måst debiteras. Hittills under alla mina år har ingen protesterat på det.
 
  • Gilla
STEAVE och 5 till
  • Laddar…
A
Fast man hade ju kunnat tänka sig en lösning där man tar betalt för arbetad tid, men i det priset ingår bil, transport, inhandlingsrundor med mera.
 
  • Gilla
ghow och 30 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
När TS frågar vad det kostar och samtidigt skriver att "det kan bli fler jobb om det känns bra" så är det rätt uppenbart att han fikar efter "bra pris".
Nja, jag har flera saker i mitt hem som behöver fixas efter en vattenläckage, därav frågan för att min budget skall hållas. Blir det dyrare så vill man ju gärna veta detta innan.
 
  • Gilla
  • Haha
KateVN och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.