Byggahus.se
Vi har eventuellt möjlighet att köpa ett hus med ett underbart läge där en å ringlar sig fram precis bakom huset. Tomtgränsen följer ån och på andra sidan är det åkermark och längre bort skog så det är en väldigt skyddat och privat tomt. Angränsande tomter på båda sidor dock.

Eftersom det här huset ligger i trakterna för vad vi klarar av ekonomiskt så vill jag förstås vara säker på att vi har råd på riktigt. Det blir ju lätt känslor som tar överhanden när man hittar något man verkligen tycker om, men jag försöker behålla en gnutta rationalitet också. En faktor är ju förstås hur man krasst ekonomiskt värderar en tomt som angränsar till ett vattendrag.

Är ett hus som i vanliga fall kostar 2 miljoner värt nästan det dubbla om läget är rätt, tror ni? Ja, för oss är det ju det eftersom jag ställer frågan. ;) Tänker specifikt på närheten till vatten, en å i det här fallet. Priserna på de få hus som sålts med å-tomt har stigit massor bara de senaste åren, mycket mer än övriga hus procentuellt. Är det en tillfällighet? Har tåget gått? Kan det rent vända i framtiden, att hus nära vatten av någon anledning blir svårsålda (ingen översvämningsrisk i det här fallet)?

Jag är inte ute efter att tjäna pengar på huset utan vi ser det som ett hus för livet, men ska vi exempelvis kunna renovera huset så måste ju banken göra samma värdering som vi.
 
  • Gilla
Stattutaren
  • Laddar…
M maxald skrev:
Vi har eventuellt möjlighet att köpa ett hus med ett underbart läge där en å ringlar sig fram precis bakom huset. Tomtgränsen följer ån och på andra sidan är det åkermark och längre bort skog så det är en väldigt skyddat och privat tomt. Angränsande tomter på båda sidor dock.

Eftersom det här huset ligger i trakterna för vad vi klarar av ekonomiskt så vill jag förstås vara säker på att vi har råd på riktigt. Det blir ju lätt känslor som tar överhanden när man hittar något man verkligen tycker om, men jag försöker behålla en gnutta rationalitet också. En faktor är ju förstås hur man krasst ekonomiskt värderar en tomt som angränsar till ett vattendrag.

Är ett hus som i vanliga fall kostar 2 miljoner värt nästan det dubbla om läget är rätt, tror ni? Ja, för oss är det ju det eftersom jag ställer frågan. ;) Tänker specifikt på närheten till vatten, en å i det här fallet. Priserna på de få hus som sålts med å-tomt har stigit massor bara de senaste åren, mycket mer än övriga hus procentuellt. Är det en tillfällighet? Har tåget gått? Kan det rent vända i framtiden, att hus nära vatten av någon anledning blir svårsålda (ingen översvämningsrisk i det här fallet)?

Jag är inte ute efter att tjäna pengar på huset utan vi ser det som ett hus för livet, men ska vi exempelvis kunna renovera huset så måste ju banken göra samma värdering som vi.
Svårt att svara på eftersom det är så otroligt många parametrar som påverkar priset. För egen del så skulle jag inte värdera å-tomt speciellt högt. Möjligen en trevlig bonus, men inte något jag skulle betala för.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
M maxald skrev:
Jag är inte ute efter att tjäna pengar på huset utan vi ser det som ett hus för livet, men ska vi exempelvis kunna renovera huset så måste ju banken göra samma värdering som vi.
Inte för att jag vill vara elak, men vad har banken med det hela att göra?
Eller köper ni inte och betalar med egna pengar?
I så fall skall ni nog vara försiktiga!
 
  • Gilla
Stattutaren
  • Laddar…
Kontakta den bank ni har eller tänker er låna pengar av och ta en dialog, ev. också en mäklare på orten.
Hur framtiden blir är sedan bara en stor gissning.
 
  • Gilla
Stattutaren och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Inte för att jag vill vara elak, men vad har banken med det hela att göra?
Eller köper ni inte och betalar med egna pengar?
I så fall skall ni nog vara försiktiga!
Mycket, vid husköp så lånar de flesta pengar, är väl ytterst få som gör kontantköp.
Ska man sedan renovera så behövs ytterligare kapital.
 
  • Gilla
mrpeterteter och 7 till
  • Laddar…
Läget, läget, läget.
Strandtomt mot "rätt" vatten kommer nog alltid vara attraktivt då det visuella verkar bli mer och mer viktigt (för några år sen kunde man inte försörja sig på att lägga ut bilder på sitt liv på internet, det kan man nu...)
Men...
Med ökande nederbördsmängder så kommer nog fler och fler tycka att strandtomter med liten nivåskillnad mellan vattenyta och hus inte är attraktivt.
Jag har hört talas om ett par fall där försäkringsbolagen inte vill försäkra sommarstugor som drabbats av översvämning flera gånger.

/M
 
  • Gilla
l3ff3 och 5 till
  • Laddar…
Aldrig att en å kan dubbla priset på en fastighet! Jag vet många barnfamiljer som skulle vara rädda för att ungarna drattar i tex...
 
  • Gilla
Anders Holmstrom och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Inte för att jag vill vara elak, men vad har banken med det hela att göra?
Eller köper ni inte och betalar med egna pengar?
I så fall skall ni nog vara försiktiga!
Huset finns inte på "öppna" marknaden så värderingen blir vad vi kommer överens om att köpa det för (om vi kommer överens). Skräckscenariot är ju att vi av någon anledning inte har råd att bo kvar och måste sälja och det kanske visar sig att huset inte alls är värt vad vi tror att det är värt. Då sitter man ju i skiten. :/

Förstår att ni inte kan göra en värdering med så lite info, men tänkte generellt om en å-tomt (det är ingen liten bäck utan det är ordentligt med vatten, går att ha brygga, båt och att bada) kan öka värdet på en fastighet med säg 40%. Tomten är ju också väldigt insynsskyddad och privat, är det värdehöjande?
 
Ok, kan du inte lägga upp en satellitbild utan adress? Bäst är att prata med 2-3st mäklare eller en värderingsfirma.
 
  • Gilla
Tingis och 3 till
  • Laddar…
Vad är en Å i detta fall?
Båtbar? Badbar? Fiskningsbar?
Här där jag bor går Å-villorna för > dubbla. Typ 8-15M istället för 4M. Men det är stadsnära.
 
Det går att åka båt (finns slussar och jag tror man kan ta sig hela vägen ut i mälaren), bada, fiska. Ån bakom huset är ungefär 30 meter bred. Dock inte i ett exklusivt område på något vis, utan det är ett blandat villaområde på en liten ort utanför en större stad men med bra kommunikationer. Kan inte lägga ut en bild än då det är väldigt tidigt och inte officiellt.
 
  • Gilla
l3ff3 och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Definitionen av en å är flytande :p
[länk]
Haha, ja, den ser inte ut som slakaån i alla fall. :D
 
  • Gilla
Maggan75
  • Laddar…
M maxald skrev:
Det går att åka båt (finns slussar och jag tror man kan ta sig hela vägen ut i mälaren), bada, fiska. Ån bakom huset är ungefär 30 meter bred. Dock inte i ett exklusivt område på något vis, utan det är ett blandat villaområde på en liten ort utanför en större stad men med bra kommunikationer. Kan inte lägga ut en bild än då det är väldigt tidigt och inte officiellt.
Då finns det definitivt ett mervärde. Banken värderar dock inte hus utifrån utsikten. De går krasst på möjligt försäljningsvärde just nu.
 
  • Gilla
Lennart Johnsson och 2 till
  • Laddar…
M maxald skrev:
Det går att åka båt (finns slussar och jag tror man kan ta sig hela vägen ut i mälaren), bada, fiska. Ån bakom huset är ungefär 30 meter bred. Dock inte i ett exklusivt område på något vis, utan det är ett blandat villaområde på en liten ort utanför en större stad men med bra kommunikationer. Kan inte lägga ut en bild än då det är väldigt tidigt och inte officiellt.
Att kunna ta en egen båt ut i Mälaren och därmed vidare ut i skärgården från den egna tomten är inte helt fel. Ja, rätt tomter är värda betydligt mer än närliggande som saknar bra egenskaper.

Men, i den andra vågskålen, strandskydd. Finns det redan bryggor? Är strandskyddet upphävt?
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.