Byggahus.se
E El-Löken66 skrev:
Hej!
Här föreligger nog något missförstånd. Det är företagets EKP och detta gäller då företaget utför arbete. Den auktoriserade agerar så kallat elinstallatör för regelefterlevnad.

I ditt fall med enmansföretag så är troligen företaget och EFR en och samma.

Be att få sitta på din kompis EKP så kan du ju se om det finns någon lucka att skriva någonting, detta är ganska nytt så det har nog knappast prövats i rätten än.

Men det går inte att delegera sin auktorisation så som du beskriver och brinner huset ner så har EFR+VD inte skött sitt jobb då det krävs en viss grad av kompetens för att utföra elinstallationer, hur förvissar man sig om denna för utomstående.

Den måste ju även vara avgränsat så att jobben sträcker sig inom nämnda kompentens. Men att skriva in någon utomstående vid namn är en sak, en annan är rollen kund där det blir omöjligt att bedöma kompetensen utan att vara på plats.

Sen vet jag inte med detta att ha med någon civilperson i detta program men underentreprenörer funkar ju.

Du kan göra jämförelsen med att dina auktoriserade kompisar får inte utföra något professionellt som går utanför EKP på sin fritid trots att auktorisationen tillåter detta.
Som sagt, jag har inga planer på att själv göra så, mest en fundering om det skulle varit tillåtet.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Några inlägg tidigare, var jag på väg att skriva följande till Teddy. Men jag tvekade. Dock inte längre!
"Larviga liknelser, från en larvig karl med taskig självkänsla. Vad är du rädd för"?

Staffan
Vem är rädd för vem?
 
Staffans2000
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vem är rädd för vem?
Du uttrycker dig väldigt protektionistiskt. Vilket brukar vara ett tecken på en rädsla att mista något. I ditt fall, ett monopol.

Staffan
 
5
Demmpa Demmpa skrev:
Hur skaffar sig en montör/elektriker anläggningskännedom om en anläggning som dom aldrig har varit på tidigare?
Tar kontakt med anläggningsinnehavaren eller en person med rätt kunskap om anläggningen och gör i samband med en genomgång av anläggningen även en riskbedömning.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
j.erkers
H HSP skrev:
/.../
* 270meter 5g2,5 till båthus vid sjön säkrat 16A i matande ände. Vet vem som gjort detta, fick till svar att 2,5mm2 är helt ok att säkra 16A. att avstånd spelade roll hade han ingen aning om.
/... /
Hempulare eller "elektriker"?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du uttrycker dig väldigt protektionistiskt. Vilket brukar vara ett tecken på en rädsla att mista något. I ditt fall, ett monopol.

Staffan
Handlar inte om att mista ett monopol utan om kunskap
 
Staffans2000
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Handlar inte om att mista ett monopol utan om kunskap
Statestiken talar emot dig. Frågor på det?

Staffan
 
j.erkers j.erkers skrev:
Hempulare eller "elektriker"?
Hempulare var det....
 
Mikael_L
J JohanLun skrev:
Kan en elektriker med auktorisation "lära upp mig" (eller lita på mig) och skriva in mig i sitt EKP och sen är det fritt fram för mig att lagligt hemmapula med min egen el i huset?

Jag tror 2 bekanta till mig har enskilda firmor och auktorisation trots att de inte jobbar som elektriker. De är dock inte så nära vänner eller har tid över att jag kan få dem att göra mina eljobb. Nu är det dock egentligen inget större problem, då det mesta av min el är bytt och det som återstår mest är sånt som man får göra själv eller som jag känner mig mycket bekväm med att göra trots att jag bara är en simpel hempulare. Men skulle det vara ok att göra så vore det ju en bra väg att göra hempulen (inte bättre men) lagligt. :D
Det är troligen både möjligt och lagligt.
Lagens och föreskrifternas bokstav verkar mena så.
Det saknas dock både prejudikat och rättsfall över detta, så vi kan inte 100% säkert veta vad tolkningen i domstol kan bli.

Och även om det är möjligt att göra precis som du skriver, så kan det vara bättre för dina bekanta att DU startar ett företag och registrerar det som elinstallationsföretag med din bekant såsom EFR.
Ty ansvaret och risken för allt ligger tyngst på företaget samt företagsledningen, därför tar din bekant en risk att åka på ansvar för vad du råkar göra om ni gör som du skrev.
Om du däremot bedriver verksamheten i din egen firma med den bekante som EFR så hamnar ansvaret och risken i huvudsak på dig själv, och vad för ansvar som EFR kan tänkas ha är väldigt luddigt, det beskrivs inte med några andra ord än att EFR ska vara företagets hjälp för att bedriva verksamheten korrekt (fritt översatt och utbroderat av mig).
Så om det innebär att EFR hjälper till med EKP, kanske kollar över det lite då och då, eller finns där för att kunna svara på någon fråga ibland - borde räcka.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Tar kontakt med anläggningsinnehavaren eller en person med rätt kunskap om anläggningen och gör i samband med en genomgång av anläggningen även en riskbedömning.
Det låter mer korrekt & så som ja än det @Grizzlybjörnen123 skrev och det som @El-Löken66 skrev.
 
  • Arg
  • Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
E
Demmpa Demmpa skrev:
Det låter mer korrekt & så som ja än det @Grizzlybjörnen123 skrev och det som @El-Löken66 skrev.
Demmpa Demmpa skrev:
Det låter mer korrekt & så som ja än det @Grizzlybjörnen123 skrev och det som @El-Löken66 skrev.
Nu pratar vi om hushållsanläggningar och då finns det ingen man kan kontakta för att få denna kunskap utan det bästa man kan hoppas på är att allt är bra och korrekt dokumenterat vid huvudcentralen.

Därför får man skapa sig en egen uppfattning efter behov.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är troligen både möjligt och lagligt.
Lagens och föreskrifternas bokstav verkar mena så.
Det saknas dock både prejudikat och rättsfall över detta, så vi kan inte 100% säkert veta vad tolkningen i domstol kan bli.

Och även om det är möjligt att göra precis som du skriver, så kan det vara bättre för dina bekanta att DU startar ett företag och registrerar det som elinstallationsföretag med din bekant såsom EFR.
Ty ansvaret och risken för allt ligger tyngst på företaget samt företagsledningen, därför tar din bekant en risk att åka på ansvar för vad du råkar göra om ni gör som du skrev.
Om du däremot bedriver verksamheten i din egen firma med den bekante som EFR så hamnar ansvaret och risken i huvudsak på dig själv, och vad för ansvar som EFR kan tänkas ha är väldigt luddigt, det beskrivs inte med några andra ord än att EFR ska vara företagets hjälp för att bedriva verksamheten korrekt (fritt översatt och utbroderat av mig).
Så om det innebär att EFR hjälper till med EKP, kanske kollar över det lite då och då, eller finns där för att kunna svara på någon fråga ibland - borde räcka.
Du kan väl ställa denna fråga i elsäkerhetsverkets frågebox.

Ser det som att det kan bli något problem om man som egen företagare gör jobb hos och debiterar sig själv. Kanske bäst att kolla med skatteverket också.

I annat fall får hen utföra jobbet hos någon annan men då måste ändå betalning utgå. Då kan man ju byta mot en annan tjänst kanske.
 
C
E
C cpalm skrev:
Se: [länk]
Tycker mig minnas att det skrivits om det tidigare här på BH också.
Tror inte det finns något svar på detta då det är nytt. Det finns garanterat mängder med konstigheter och felaktigheter som är rekommande i Sverige nu. Betyder inte att det är rätt och riktigt ifall huset brinner kommer galgen riggas åt någon oavsett vad.
 
Bara för att förtydliga, en person som innehar auktorisation (elinstallatör) får endast utföra arbete på sin egen elanläggning på fritiden. Den får alltså inte hjälpa tex en granne eller kompis. Det måste alltså vara ett hos ESV registrerat företag med ett egenkontrollprogram. Så även om du innehar en auktorisation är det inte fritt fram att arbeta hos andra.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.