Byggahus.se
Incidenter anmäls nog inte alltid, däremot allvarligare olyckor och död.
 
  • Gilla
R1chard och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
H HSP skrev:
En sak som påverkar statistiken är vilka har anmälningsskydighet till ESV.
Att innehavare av elnät, kontaktledningar och spårtarafik. är vid tillbud och olyckor anmälningsskydiga till elsäkerhetsverket. Detta gäller även om det är annans personal eller privatpersoner som är inblandade. Jag tror elnätsägare och trafikverket är duktiga på just det.

Lika så så så ska elolyckor/allvarligare tillbud inom yrkesutövning anmälas. Detta ska göras av arbetsgivaren.
Om lilla elfirman anmäler ett tillbud är inte lika säkert. Eller att en av bondens anställda får en stöt kanske inte anmäls.

Och privatpersoner har ingen anmälningsplikt alls till ESV.

Bara en liten tanke....
Det är iofs anledningen till att jag har valt att endast redovisa och diskutera dödsfall i denna tråden, inte elolyckor. Ty den statistiken blir notoriskt opålitlig pga den massiva underrapporteringen i vissa sektorer, det är som du skriver, det är nästan bara elnätsföretag och liknande som rapporterar det mesta, elinstallationsföretag långt ifrån, även om de verkligen ökat sin rapporteringsgrad det senaste decenniet, sen kommer det bara en rännil av rapportering från övriga sektorer.

Dödsfall däremot reds alltid ut, alltid av en läkare som skriver ett dödsfallsintyg, och matar in uppgifterna i databaserna (fast just databaserna är det kanske SCB som gör), visst kan det vara något enstaka fall av strömgenomgång som råkar bli rapporterat som något annat, men det tror jag är ovanligt.
Ibland blir det även andra parter med i (dödsfalls)utredningen, Polis, ELSV, försäkringsbolag etc.
 
  • Gilla
R1chard och 4 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Tack, för att undvika missuppfattningar borde jag förstås skrivit - köper en märkesladdare från betrodd svensk butik, tillverkad enligt standard som är godkänd för anslutning till det Svenska elnätet. Tydligt nog? ;)
Såg för inte allt för länge sedan en mkt intressant video där en herre tar isär och kontrollerar/jämför kvalitén på usb laddare, finns länkad här på bh. Ikea laddaren var av överlägsen kvalité. Knappast tillverkad nära dig...
 
E
G guggen skrev:
Såg för inte allt för länge sedan en mkt intressant video där en herre tar isär och kontrollerar/jämför kvalitén på usb laddare, finns länkad här på bh. Ikea laddaren var av överlägsen kvalité. Knappast tillverkad nära dig...
Man får vad man betalar för. Dåliga laddare har ställt till med mycket så jag tror vi börjar få rätt bra koll på dessa vi det här laget nu.
 
E El-Löken66 skrev:
Man får vad man betalar för. Dåliga laddare har ställt till med mycket så jag tror vi börjar få rätt bra koll på dessa vi det här laget nu.
Nej då. Problemet är väl just att de flesta har mkt dålig isolation och är av tvivelaktig kvalitet. Mitt inlägg ovan syftade just till att det inte är så enkelt att säga att "svenska" laddare är bra då kinestillverkade Ikea laddare var de bästa. Sen att vi varken tillverkar eller godkänner dessa i Sverige....
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
E
G guggen skrev:
Nej då. Problemet är väl just att de flesta har mkt dålig isolation och är av tvivelaktig kvalitet. Mitt inlägg ovan syftade just till att det inte är så enkelt att säga att "svenska" laddare är bra då kinestillverkade Ikea laddare var de bästa. Sen att vi varken tillverkar eller godkänner dessa i Sverige....
Hur då nej då? Man får inte vad man betalar för, en kinesisk fabrik kan plötsligt tillverka prylar för halva priset mot en annan utan att tumma på kvalitén eller du menar att undermåliga laddare fortsätter välla in?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dödsfall däremot reds alltid ut, alltid av en läkare som skriver ett dödsfallsintyg, och matar in uppgifterna i databaserna (fast just databaserna är det kanske SCB som gör)
det är väl Socialstyrelsen som hanterar dödsorsaksregistret och där finns tre olika elrelaterade diagnoser:
W85 - exponering för kraftledningar
W86 - exponering för annan specificerad elektrisk ström
W87 - exponering för icke specificerad elektrisk ström

kikar man på de senaste 23 åren ser det ut som så:

Stapeldiagram över elrelaterade dödsorsaker W85, W86, W87 och ELSV rapporter från 1997 till 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och där skiljer sig statistiken lite från den som Elsäkerhetsverket presenterar -- ibland har ELSV några fler, ibland några färre rapporterade fall (grå staplar i diagrammet ovan) -- för mig oklart varför

det är även lite oklart för mig hur tillämpningen av W85..87 görs -- alltså hur gränslinjerna mellan de olika klassificeringarna ser ut, mer än att kraftledningar avser "högspänning"

sammanfattning över åren 1997-2019:

Cirkeldiagram som visar fördelning av elrelaterade diagnoser W85, W86, W87 och ett diagram som visar könsfördelning för elolyckor.


registret ska även innehålla plats -- såsom bostad, industri, lantbruk, banvall -- men den verkar inte vara åtkomlig via webb-interfacet
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ibland har man lite google-tur, och råkar hitta något nästan oväntat:

0854.6.png

Litet utdrag: (sen blir det så svårt, så kolla bilden, förstora vid behov...)
"Eldödsfall i Sverige 1949—1953. Under
femårsperioden 1949—1953 har i Sverige inträffat 167 dödsfall, vilka
direkt eller indirekt har vållats av elektrisk ström. Under
de senaste 35 åren, alltså efter första världskriget, har
inträffat i medeltal 34 dödsfall per år; för de senaste fem
åren är medeltalet ungefär detsamma. Produktionen av
elenergi i landet har dock mer än sjufaldigats sedan 1919,
och antalet elektriker och installatörer har mer än
fördubblats, varför riskerna för eldödsfall, relativt sett, måste
sägas ha minskat avsevärt.

Av eldödsfallen under de senaste fem åren har de flesta
inträffat under sommaren och hösten, då det mesta
ute-arbetet pågår; 70 °/o av fallen inträffade under halvåret
juni—november. Av de förolyckade är 4 kvinnor, 15 är
minderåriga (under 18 år) och 5 är över 67 år gamla. En
fördelning efter yrke ger följande resultat:"
 
  • Gilla
claesborjesson och 8 till
  • Laddar…
O
Om vi tittar på den tillgängliga statistiken och försöker sammanfatta läget så verkar det alltså vara så att alla fakta tydligt visar att det olagliga elinstallationsarbetet, och försäljningen av elmaterial, aldrig varit så omfattande som det är nu. Samtidigt har allvarliga och dödliga elolyckor, eller bränder, i de fasta installationerna hos privatpersoner aldrig varit så få som just nu.

Tyvärr verkar det öven finnas en enorm kognitiv dissonans hos Elsäkerhetsverket och ansvariga politiker. De vill helt enkelt inte ta till sig dessa fakta. De vill över huvudet taget inte konfrontera det faktum att olagligt elinstallationsarbete och felaktiga installationer är två helt olika saker. Att erkänna att mycket av det olagliga elinstallationsarbetet är helt oproblematiskt ur elsäkerhetsperspektiv skulle innebära att de även måste erkänna att dagens system behöver reformeras. Då detta är helt omöjligt väljer man istället att blunda och hålla fast vid sina vanföreställningar. Deras tre favoritargument är:

1. Det stora "mörkertalet". Folk dör i smyg och hus brinner i hemlighet. Det är egentligen ett jättestort problem men går inte att påvisa av någon anledning. Det hela har starka drag av en grandios konspirationsteori och skulle göra vilken foliehatt som helst grön av avund.

2. SCB frågade 1200 personer och fyra av tio svarade att: Jajamen, jag har brutit mot ellagen. ESV kissade då på sig av lycka för deras fantasi stämde detta helt med deras världsbild: Euforiska började genast sprida sin desinformation på bred front med de nya bevisen: Uj uj uj, det finns farliga elinstallationer i 4 av 10 svenska hushåll. Sen att 1200 personer ur en befolkning på drygt 10 miljoner är ett relativt litet underlag vill de inte veta av. Inte heller att av de där 4 av 10 som brutit mot ellagen så vet vi inget om ifall det ä 99/100 eller 1/100 som gjort en felaktig eller farlig installation.

3. SEF, EIO, osv, frågar ofta sina medlemmar: Ser ni dåliga installationer i ert arbete? Självklart svarar de: Ja! Sedan kissar hela branschen, tillsammans med ESV, återigen ned sig av lycka för alla dåliga installationer som hittas är ju självklart utförta av glada hemmapulare med tummen mitt i handen. Att det kan vara oseriösa eller stressade elektriker, fuskande byggföretag, utländsk arbetskraft med andra normer, osv, vill man inte veta av. Med anekdotisk bevisföring där elektriker säger "Jajemen, jag har sett dåliga hemmapul!" så finns det ju gott om kunder som vet att "Ja, det där är vad elektriker B sa om installation som elektriker A gjorde förra året". Så den här typen av enkätundersökningar är inte så mycket värde i verkligheten.

Så även om vi startar en sån här tråd ett par gånger om året, och gräver fram så mycket statistik vi kan, så är slutsatsen alltid densamma: I verkligheten ser det ut på ett sätt, men i lagstiftning och propoagande från myndigheter och branschen ser det ut på et annat sätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
richardtenggren och 28 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
SCB frågade 1200 personer och fyra av tio svarade att: Jajamen, jag har brutit mot ellagen.
finns det någon länk tillgänglig till denna undersökning?

om det var 1200 svarande så är det inte sååå illa, det finns nationella väljaropinionsundersökningar som ligger däromkring (även om en del har 4-5000 svarande)

däremot kan man ju fundera på vilken uppfattning olika människor har kring vad som anses bryta mot ellagen eller inte -- om det är att byta elcentralen, byta kontakt på en lampsladd eller direktimportera en elprodukt från Kina
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Något jag tror är en kommande produktkategori för elbränder är dosdimmers m.m. Bränder i den infällda installationen som inte berott på grav överbelastning, extremt åldrad installation eller extremt uselt utförande har varit ovanligt. Men på senare tid har jag sett flera händelser med rökutveckling och brand i elinstallationen i relativt nya hus. Och där de bilder jag kunnat se i rapporterna inte antytt några uppenbara "pizzeria-installationer", utan där det mesta sett rätt normalt ut. Ta detta för vad det är, alltså mina egna observationer inom ett ganska litet geografiskt område, och ingen kontrollerbar statistik.
Har du något tips på vad man borde göra för att eventuellt minimera risken att drabbas av dosdimmerbrand? Att köpa kvalitetsmärken exempelvis? Eller är det bara att blunda och hoppas på det bästa?
 
harka harka skrev:
det är även lite oklart för mig hur tillämpningen av W85..87 görs -- alltså hur gränslinjerna mellan de olika klassificeringarna ser ut, mer än att kraftledningar avser "högspänning"
citerar mig själv... jag noterade att från och med 2012 så används nästan enbart diagnos W87 i DOR, så jag kikade i Elsäkerhetsverkets årsrapporter om vad som försiggått och de dödsolyckor som de listat under perioden är:

2012
- preliminärt: kortslutning i distributionstransformator skickar kortvarigt ut 12kV till hushållen, anslutningskontakten till en svets hade tidigare smält och spänningssatt höljet, svetsaren omkommer under en 12kV-puls

2013
- ingen omkommer

2014
- obehörig, äldre man, kontaktskena i Bromma tunnelbanedepå
- vagnklättring/kontaktledning, Göteborg samt Falköping 20 resp 19 år gamla, 15 kV
- hjälpsam snickare skalar befintlig, strömsatt FK inför elektrikerns återkomst och får strömgenomgång hand-till-hand
- montering av vattenfilter, en skruv penetrerar in till strömförande vägguttag på andra sidan, höll i vattenrör med andra handen

2015
- inbrott i nätstation, kopparstöld

2016
- 87-årig man, strömförande hölje till sladdvinda, stödde sig mot vattenrör med andra handen
- två linjemontörer i Ludvika kommer i kontakt med 30kV luftledning

2017
- klättring i 70kV stolpe
- äldre man letar/fångar mask med två klädhängare i marken anslutna till 230V

2018
- linjemontör, stolptransformator, 20kV

2019
- klättring i 130kV stolpe
- friåkare tåg, kontaktledning (eller tågvärme?)
- linjemontör, kabelskåp, 400V

om dessa vittnesbörd stämmer så borde det väl några ytterligare W85-fall (kraftledningar/högspänning) finnas med i DORs klassificeringar

men det är djupt tragiskt att läsa om alla dessa helt onödiga dödsfall, så även om inget av dessa kan ens komma i närheten av hempul så inses att olyckan lätt är framme och att el dödar obarmhärtigt

dessa är dödsfall och är svåra att mörka -- som tidigare berörts så finns det säkerligen ett stort mörkertal bland olyckstillbud och mindre bränder som aldrig hamnar i någon databas eller tidningsartikel

en oskyldig grupp som dessvärre dyker upp med befarande skador är små barn -- tydligen är det hundratalet 0- till 2-åringar som kommer till akutmottagningarna varje år efter eltillbud; lejonparten av orsakerna till deras elolyckor står att finna inom vägguttag, lampor/armaturer och lösa kablar

det känns ändå bra att vi har ett Elsäkerhetsverk, att det är [livs-]viktigt med säkra installationer, material och produkter, samt att god kunskap om el är en nödvändighet -- min tro är att duktiga hempulare som gör kloka val och överväganden gör mer nytta än skada, medan okunniga utgör en risk både för sig själva och sin omgivning
 
  • Gilla
Ulric och 6 till
  • Laddar…
E
@harka länka gärna de mest intressanta rapporterna så vi kan läsa.
Är dessa någon form av offentliga handlingar så man kan begära ut för det brukar ligga ganska gömt.

Det som egentligen är intressant här är hur många hus som brinner upp av felaktiga elinstallationer, vet att det ligger ett digert detektiv arbete bakom varje utredning men i många fall måste det bli rena gissningar också. I vilket fall på detaljnivå.
 
O
harka harka skrev:
finns det någon länk tillgänglig till denna undersökning?
Jag börjar bli gammal och glömsk. Det var 3 och inte 4 av 10, det var 1001 personer inte 1200, och slutligen var det Ipsos och inte SCB som gjorde undersökningen åt ESV. Du kan hitta både pressmeddelandet och undersökningen här:
https://www.elsakerhetsverket.se/om...-kan-minska-obehoriga-elinstallationsarbeten/

En intressant del av undersökning som ESV valt att ignorera är att det är lika vanligt att anlita elektriker hos de som själva hemmapular som bland de som inte gör det. Detta tyder ju på att båda grupperna är duktiga på att inse sina begränsningar och anlitar ett proffs när det behövs.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Saxar ett av svaren från Elin Cederholm på Elsäkerhetsverket (ELSV) angående hempul. Hennes svar kommer efter punkt 2 som är skriven av mig. Notera avsnittet med fet text i svaret. ELSV har valt att inte dementera de felaktiga påståenden som framförts i ett antal artiklar som påstår motsatsen.

Jag pratade personligen med Elin ett antal ggr om bla att ELSV har ett olyckligt stort öra till SEF och att deras påverkanskampanjer närmast bör betraktas som obehörig påverkan av oberoende myndighet. Elin menade att man inte kunde påverkar vad SEF skriver om eller den information som skickas till ELSV. Det tyckte jag var ett synnerligen märkligt uttalande.

________________________________________________________________________________
Från: Elin Cederholm <Elin.Cederholm@elsakerhetsverket.se>
Date: tis 17 dec. 2019 kl 15:39
Subject: SV: "Så ska hemmapularna stoppas" - Några funderingar...
. . .
. . .
2. Att det saknas fastställd statistik för elolyckor orsakade av ”hemmafixare” känns synnerligen märkligt med tanken på senaste tidens mediakommunikation som ger en helt annan bild. Det är ju nästan bedräglig att gå ut med informationen enligt nedan då det saknas korrekta underlag:


Precis som jag skrev i svaret nedan så har vi inga siffror på hur många av elolyckorna, tillbuden eller bränderna som är orsakade av att en privatperson har gjort en felaktig eller feldimensionerad elinstallation.


Det vi däremot vet är att felaktiga elinstallationer och feldimensionerade anläggningar är en orsak till elolyckor, tillbud och brand. Ca 14 personer omkommer varje år i elrelaterade bränder. Vi vet att 3 av 10 (33 procent) uppger att bostadsägare gjort elarbeten i hemmet. Vi vet också att besiktningsingenjörer och elinstallatörer upptäcker allvarliga brister som utgör direkt fara när de besiktigar eller arbetar i bostäder. Besiktningsingenjörer och elinstallatörer uttrycker i undersökningar att bristerna ofta eller ibland ”beror på obehörigt elinstallationsarbete”.

För att göra säkra elinstallationer (till exempel koppla, dimensionera och välja komponenter) krävs kunskap och praktisk erfarenhet. Har man inte den kunskapen är det större risk att elinstallationen inte blir säker.

Dessa uppgifter tillsammans är tillräckliga för att vi på Elsäkerhetsverket vill öka vår information och kommunikation till privatpersoner. Vårt syfte är inte att ”sätta dit” personer som utför olagligt elinstallationsarbete (hemmafixare) utan att tillhandahålla en tydlig och tillgänglig information så att personer har tillräcklig kunskap när de ska göra sitt val om vem som ska göra en elinstallation i deras anläggning.

Elsäkerhetsverket har inte tillträde till privatpersoners bostäder så får vi ta reda på tillstånden om detta via andras statistik och egna undersökningar. Ett av syftena med vår rapport Elsäkerhet i bostäder är ju just att få en överblick över hur det ser ut i Sveriges bostäder.

Jag vill också påminna om att vi inte styr rubriksättning och vinkling i artiklar som publiceras av andra än oss själva.
. . .
. . .

________________________________________________________________________________
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.