Byggahus.se
Hej på er,

idag sprack eluttaget (220v, ej 3fas) på min gamla tombola och måste ersättas med ett nytt.

Frågan är vart jag hittar ett sådant här uttag med inbyggd brytare och vad heter det? Det sitter fast vid tombolans motor med 4 maskinskruv, hoppas ni ser hålbilden på bilden,

Tack på förhand!
 
  • Defekt 220v eluttag med lösa kablar och fästpunkter, behöver ersättas, sitter på tombolas motor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan ju inte vara en kontakt som är specifik för just tombolor, utan till maskiner i allmänhet?

Bauhaus hade iaf inte ngt liknande i sortimentet.
 
D09
bax bax skrev:
Är det standard 68x68mm?

T.ex. [länk]
Nu börjar det likna något. Nästan, det är cc 50mm emellan hålen och 68 i yttermått på höljet. Monteras direkt på motorn.

Nu får jag erkänna att jag inte kan ngt om motorskydd, men när demonterade strömintaget så fick jag skruva loss två kablar på plinten från vad jag gissar var någon sorts säkring/kondensor(?) från Lifasa, den måste vara samma sak som cylindern på skissen/ritningen som finns på den länk du skickade.

I övrigt ser jag inget varumärke eller dylikt på betongblandaren som jag skulle kunna google vidare på.
 
  • Elektrisk komponent med kablar monterad på maskin, antydan till solnedgång i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
hade samma problem, blev en IP-klassad kopplingslåda från Elfa och en knapp med gummi över sen hänger jag ut en 1-fas hona på en kort kabelstump. Hade visserligen problem med läckande kondensator också så därför att jag handlade på Elfa.

Har fungerat sen jag "fixade" det för 4 år sen.
 
pjapen pjapen skrev:
hade samma problem, blev en IP-klassad kopplingslåda från Elfa och en knapp med gummi över sen hänger jag ut en 1-fas hona på en kort kabelstump. Hade visserligen problem med läckande kondensator också så därför att jag handlade på Elfa.

Har fungerat sen jag "fixade" det för 4 år sen.
Hoppas att du menar stickpropp istf "1-fas hona", du lär ha en livsfarlig förlängningskabel annars.
 
Där blev det en fel koppling i hjärnbalken, självklart är det en hane på cementblandaren och en hona på förlängningskabeln.
 
hittade en gammal bild på min ombyggda blandare, har den inte hemma som standard utan är 4 mil bort så kan inte ta någon ny bild för inspiration.
 
  • En ombyggd betongblandare står utomhus bredvid en stege, synlig del av blandaren och handtaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.