Hej

Vi köpte en sommarstuga modell äldre i september. Inkommande vatten från tomtgräns kommer in i en sorts eluppvärmd slang. När vi åkte därifrån slog jag på värmen för slangen som styrs via en vanlig strömbrytare med vred. Nu börjar elräkningarna komma och jag konstaterar att den där värmen drar rätt mycket el. Ännu är det heller inte minusgrader där huset står.

Jag funderar nu på att installera någon sorts temperaturstyrning så att värmen slår till först när det blir minusgrader ute. Mottar tacksamt tips på lösning samt råd vad gäller inkoppling.

Tack.
Att byta värmekabel är inget alternativ. Den som ligger där nu har värmen i isoleringen runt slangen vilket jag klart föredrar framför en slang i vattnet.

Jag hade hoppats på att det fanns en temperaturstyrd brytare som jag kunde byta 1:1 mot det vred som sitter där nu. Annars måste jag låta byta vredet mot ett uttag och sätta en stickpropp på sladden från slangen. Då hela alltet är klamrat är jag osäker på om sladden är tillräckligt lång, eller om det ska förlängas någonstans. Och nu är jag 30 mil därifrån, så jag kan inte heller snabbt svänga förbi och kolla.

Bästa svaret

Finns även fast monterade temperaturvakter, fick några träffar på det när jag sökte efter temperaturvakt.

Här är manualer till fast monterad temperaturvakt,
https://www.aeservice.se/pdfer/T2_TraceTemp_Manual.pdf
https://api.p-lindberg.dk/Perfion/File.aspx?id=cc2a89b3-9c88-4640-9f97-bbe9fb74d602

Edit: det gäller att placera temperaturgivaren på ”rätt” ställe, på röret/slangen men under isoleringen, å inte för nära värmekabeln, samt på det ställe längs vattenledningen där det blir som kallast.

Edit2: en värmekabel i vattenledningen har mindre förluster än en som ligger utanpå vattenledningen. En värmekabel i vattenledningen har hela sin yta för värdeöverföring till vattnet. En utanpåliggande har bara en liten anläggningsyta mot röret, resten är mot isoleringen.
Om det skulle frysa så får man snabbare lite vattenflöde med en värmekabel i vattenledningen, under förutsättning att det är samma effekt på bägge värmekablarna.

Redigerat:
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.