Testar att slänga ut lite frågor i väntan på offert.

Är det ok att riva kakel och klinkers och lägga ny våtrumsmatta på golv och väggar utan att lägga ny våtspärr (om den är ok dvs och minst 15 år gammal)? Eller finns det någon generell regel att allt måste renoveras när man byter golv och väggar i badrum?

En granne har precis haft hantverkare hos sig där dom blåste ur två toaletter och gjorde om allt från grunden. Prislappen blev gigantisk på två medelstora badrum. Därför uppstod denna frågan.
 

Bästa svaret

T
Våtrummsmattan fungerar i sig som fuktspärr. När ni rivit befentligt kakel kommer med all största sannolikhet skivorna bakom behöva bytas. Det är dock en liten kostnad i sammanhanget.
 
T test1 skrev:
Våtrummsmattan fungerar i sig som fuktspärr. När ni rivit befentligt kakel kommer med all största sannolikhet skivorna bakom behöva bytas. Det är dock en liten kostnad i sammanhanget.
Precis det svaret jag önskade få. Och har man golvvärme är det väl inga problem att låta den ligga kvar under nya mattan?
 
  • Gilla
H.B
  • Laddar…
BirgitS
Vill man ha badrummet så att försäkringsbolaget accepterar att det är ett nytt badrum som uppfyller alla branschregler, dvs. inga åldersavdrag eller avdrag för att det inte uppfyller dagens regler, så måste ju t.ex. fallet på golvet vara korrekt och det får inte komma upp andra rör än avloppsrör ur golvet. Det är inte säkert att fallet är korrekt i ett 15 år gammalt badrum och det kan vara rörgenomföringar i golvet för tappvattnet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vill man ha badrummet så att försäkringsbolaget accepterar att det är ett nytt badrum som uppfyller alla branschregler, dvs. inga åldersavdrag eller avdrag för att det inte uppfyller dagens regler, så måste ju t.ex. fallet på golvet vara korrekt och det får inte komma upp andra rör än avloppsrör ur golvet. Det är inte säkert att fallet är korrekt i ett 15 år gammalt badrum och det kan vara rörgenomföringar i golvet för tappvattnet.
Helt rätt. Det har jag koll på och det finns inga horisontella rör dock önskar vi byta ut rören.
 
BirgitS
Horisontella rör är just vad man får man när man drar rören i väggarna.

En annan sak kan vara att avloppsrör för toalett och/eller handfat är för nära väggen så att det inte går att få ner en våtrumsmatta på ett bra sätt emellan.

Läs igenom branschreglerna för våtrumsmatta hos GVK och hos Säker Vatten.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Horisontella rör är just vad man får man när man drar rören i väggarna.

En annan sak kan vara att avloppsrör för toalett och/eller handfat är för nära väggen så att det inte går att få ner en våtrumsmatta på ett bra sätt emellan.

Läs igenom branschreglerna för våtrumsmatta hos GVK och hos Säker Vatten.
Menar givetvis vertikala rör. Skulle hålen vara för nära är det säkert inga problem att flytta, Lämnar det till hantverkaren Tack för tipsen.
 
T
I inxs74 skrev:
Precis det svaret jag önskade få. Och har man golvvärme är det väl inga problem att låta den ligga kvar under nya mattan?
Golvvärmen ligger troligen injguten i flytspackel. Så ja, om ni får bort allt kakel och kan slipa bort alla rester så kan golvvärmen ligga kvar.
 
T test1 skrev:
Golvvärmen ligger troligen injguten i flytspackel. Så ja, om ni får bort allt kakel och kan slipa bort alla rester så kan golvvärmen ligga kvar.
En golvbrunn ligger på samma nivå oavsett om det är kakel eller matta, däremot behöver den nog bytas pga ålder!
Och då ryker med all sannolikhet även golvvärmen...
Och en matta behöver oftast större avstånd ner till slingorna, annars kan du få ränder i mattan, men det kanske är vattenburen golvvärme?
Sådanahär halvrenoveringar blir sällan bra i slutändan!
 
T
J Jörgen Ö skrev:
En golvbrunn ligger på samma nivå oavsett om det är kakel eller matta, däremot behöver den nog bytas pga ålder!
Och då ryker med all sannolikhet även golvvärmen...
Och en matta behöver oftast större avstånd ner till slingorna, annars kan du få ränder i mattan, men det kanske är vattenburen golvvärme?
Sådanahär halvrenoveringar blir sällan bra i slutändan!
Du var snabb, inte säkert att man lagt golvvärme så tätt inpå brunnen så att den skadas vid byte av brunn. Sen vet vi ju inte hur djupt slingorna ligger och ränder får du pga för mycket värme inte beroende av djup på slingan. Lösning är att sänka golvvärmen helt enkelt. Men
Varken du eller jag känner till förutsättningarna så vi kanske ska sluta gissa. Halvrenoveringar kan bli bra och spara pengar och onödigt jobb om man vet hur de ska göras.
 
Fick anmärkning på brunnen så den kommer bytas oavsett vi vill eller inte. Det är en elslinga som värmer och ska inte vara i närheten av brunnen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.