Byggahus.se
Hej,

I torsdags 17/9-2020 när jag kom hem från jobbet på kvällen så märkte jag att köket var vattenfyllt och lägenheten som vanligtvis kanske inte luktar rosor, luktade som om någon sprängt en septiktank någonstans på mina 45 kvm (bostadsrätt).

Det visade sig att det blivit stopp i stammen och vatten har sedan pressats upp genom min diskho tills denna var igensatt av grannarnas toapapper.

Ringde någon rör-jour brf:en har avtal med, de var snabbt på plats, löste stoppet, konstaterade att det inte var mitt fel och eftersände några luftavfuktare.

Idag var det dags för att beta av skaderapporten, den officiella rapporten är i skrivande stund inte färdig. Men här är vad som sas och vad min förening behöver ta ställning till.

Betongen under golvet är för fuktig och även om det är nära gränsvärdet så vill man bila upp golvet och blåsa ur hela köket då detta beror på avloppsvatten och således är kontaminerat.
Detta i sig är nästan bara skönt då jag ändå har gått i planerna att göra om köket.

Handlingsplanen skulle vara som följande:
Riva ur golvet, köksbänk mm (kök från 60-talet när lägenheten byggdes) och sedan ta på sig att ersätta det.

Frågor jag har då.
  • Överskåpen är inte skadade, men jag vill ha dem bytta oavsett, dels för att de inte kommer "lira" med ett nyare kök (estetiska skäl) men också för att de hängt i ett fuktigt rum med avloppsvatten i 3 dygn. Är det genomförbart att få igenom?
  • Spis/ugn (äldre variant) är tekniskt sätt inte trasig, men av hygieniska skäl är jag inte bekväm med att använda något som vart dränkt i avloppsvatten till matlagning. Önskar dessutom byta till induktionshäll när jag ändå håller på. Är det möjligt utan att själv skjuta till pengar för detta?
  • På min extremt dåliga bifogade bild så finns en vägg som gränsar till vardagsrummet jag planerat att riva, då betongen 10 under golvet var fuktskadad så antar jag att även denna är det (antagligen lättbetong). Skulle man kunna få den riven i samma veva?
  • Det har också sagts att jag förmodligen kommer kunna bo kvar hemma under tiden detta genomförs (har inga andra alternativ ändå), men att det kommer vara stökigt och väldigt prövande en period. Är det något jag kommer ersättas för?
Brf:en verkar vara lätta att ha och göra med samt bra försäkrade, jag har även själv trygghansa hemförsäkring med tillägg för bostadsrätt vilket gör att de max kan dra av 15.000kr istället för 75.000kr för åldern på själva köket. Vad innebär ens det?

Brf:en har sagt att de självklart tar på sig detta och mitt försäkringsbolag har sagt att de kommer "ta allting" som inte brf:en täcker, men som nybliven ägare av lägenhet har jag inte en susning om hur jag ska orientera mig i detta, vad är bra att tänka på, både för att inte bli lurad och för att klara processen så bra och smidigt som möjligt.


Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!
 
  • Skiss av köket med markerad plats för vattenläcka och text som visar skåpen, diskhon, spisen och golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karlia
Jag kan inte svara på alla dina frågor men en försäkring ska ersätta det du förlorat/det som blivit förstört. Du kommer inte kunna tjäna på att det blivit förstört det vill säga inte få ny induktionshäll. Dyrare varor än de du haft får du betala för. Försäkringen kommer heller inte hjälpa dig att riva väggar som inte blivit skadade av läckan.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag kan inte svara på alla dina frågor men en försäkring ska ersätta det du förlorat/det som blivit förstört. Du kommer inte kunna tjäna på att det blivit förstört det vill säga inte få ny induktionshäll. Dyrare varor än de du haft får du betala för. Försäkringen kommer heller inte hjälpa dig att riva väggar som inte blivit skadade av läckan.
Hej, tack för svar :)

Kan förtydliga lite. Är inte ute efter att "tjäna något" på det som jag inte har rätt till.
Men ta induktionshällen t.ex. spisen fungerar ju tekniskt sätt. Men den har samtidigt vart täckt i avföring.
Jag tror att den kan gå att skriva av som kasserad. Men att ersätta den kan ju enbart göras genom att köpa en ny och induktionshäll är ju standard idag och kostar lika mycket. Borde det inte fungera som så att jag således kan ta en sån istället? Klart jag får ta mellanskillnaden om de diffar. Men känns dumt att sätta in ett nytt kök och lämna sådana saker för att göras igen direkt efteråt? :)
 
Karlia
Du får ju prata med ditt försäkringsbolag. Normalt görs ett åldersavdrag på de saker som blivit förstörda, hur stort kan variera. Nu skulle din förening ta åldetsavdraget vilket verkar rimligt. Självklart kan du mot mellanskillnad köpa en bättre. En del försäkringsbolag kan ge pengar att äta ute för om du inte kan laga mat hemma.

Beklagar verkligen läckan, måste vara den värsta slags läcka!
 
Redigerat:
BirgitS
Christian-k Christian-k skrev:
Det har också sagts att jag förmodligen kommer kunna bo kvar hemma under tiden detta genomförs (har inga andra alternativ ändå), men att det kommer vara stökigt och väldigt prövande en period. Är det något jag kommer ersättas för?
Nej, men du kan normalt få ersättning för direkta och nödvändiga kostnader.

Christian-k Christian-k skrev:
Men ta induktionshällen t.ex. spisen fungerar ju tekniskt sätt. Men den har samtidigt vart täckt i avföring.
Jag tror att den kan gå att skriva av som kasserad. Men att ersätta den kan ju enbart göras genom att köpa en ny och induktionshäll är ju standard idag och kostar lika mycket. Borde det inte fungera som så att jag således kan ta en sån istället?
En enkel hel spis är nog billigare än en separat häll + en separat ugn.
En spis med gjutjärnsplattor eller med glaskeramikhäll går att få för under 4000 kr (välkända märken) men billigaste spisen med induktionshäll kostar kring 6500 kr (allt enligt Prisjakt).
 
Det kan ju vara bra att veta att strikt juridiskt så är bostadsrättsföreningen eller deras försäkringsbolag troligen inte skyldiga att ersätta något alls, utom åtgärden av stammstoppet. Det kan komma som en chock för många.

Bara för att skadan kommer ifrån föreningens ledningar, är föreningen inte ansvarig för skadan. Föreningen kan vara ansvarig om man kan visa att föreningen varit oaktsam eller försumlig.

Det finns ett undantag, det gäller vatten från en tappvattenstam. Skulle det bli en vattenskada i en lägenhet som beror på läcka på varm eller kallvatten stamledning, då är föreningen ansvarig enl. bostadsrättslagen.

Nu är det relativt vanligt att föreningar ändå har som policy att ta den här typen av skador. Men det kan ju vara bra att veta att det är en form av goodwill ersättning.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Inlägget ovan stämmer, därför bör du följa ordspråket ”ta pengarna och spring”. Om du tar upp diskussion om diverse detaljer så finns en risk att föreningen nöjer sig med att ersätta endast det som föreningen är skyldig till. Då får du troligen en väsentligt sämre ersättning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.