Byggahus.se
Hej!

Är det någon som kan hjälpa mig lösa detta mysterium? Jag bor i en lägenhet på vån 3 i innerstan.

Varje år mot slutet av maj får jag stopp i köksavloppet. Rensning av avloppsrör, vaskrens, hett vatten… inget hjälper för att få bort stoppet. Vattnet fortsätter rinna av långsamt. Så kommer sommarregnen i början av juli och vips är stoppet i köksavloppet borta! Samma sak varje år!

Vad har hänt? Finns det en förklaring till detta fenomen?

Tacksam för tips
 
Kan vara att dagvatten ( från gatan ) och avlopp har samma ledning i gatan. Då när det regnar mycket så blir det kanske ett sug i gatan och ditt vatten dras med av det. Annars svårt att förklara. Hur är det när det inte regnar i juli.
 
J jonaserik skrev:
Kan vara att dagvatten ( från gatan ) och avlopp har samma ledning i gatan. Då när det regnar mycket så blir det kanske ett sug i gatan och ditt vatten dras med av det. Annars svårt att förklara. Hur är det när det inte regnar i juli.
J jonaserik skrev:
Din teori om gemensam ledning i gatan känns mycket intressant att följa upp. Behöver man koppla in kommunen i den diskussionen om man vill ha separata ledningar?
 
Fairlane
Om teorin att det avloppsvatten och dagvatten blandas så är det kommunens sak ja. Det låter iofs märkligt, men om det stämmer så är det likadant för alla i området och endast kommunen kan lösa det. Jag tycker dock det låter mycket märkligt.

Har alla grannar samma problem?
 
  • Gilla
  • Haha
Dum & dummare och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om teorin att det avloppsvatten och dagvatten blandas så är det kommunens sak ja. Det låter iofs märkligt, men om det stämmer så är det likadant för alla i området och endast kommunen kan lösa det. Jag tycker dock det låter mycket märkligt.

Har alla grannar samma problem?
Då kanske avloppsrensning är vad som behövs i första hand
 
Hur många år i rad har det inträffat?
 
M Maria-E skrev:
Då kanske avloppsrensning är vad som behövs i första hand
Känns som att det är ett återkommande fenomen minst3-5 år
 
Kan det vara slumpen som är i farten med schemat? Tråkigt svar kanske, men sommarregn och ledningarna ute på gatan bör ge grannarna översvämning innan problem kommer upp till våning 3.
 
  • Gilla
Dum & dummare och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Är det bostadsrätt eller hyresrätt? Kanske värt att kolla om BRF eller hyresvärden genomför en årlig spolning?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Är det bostadsrätt eller hyresrätt? Kanske värt att kolla om BRF eller hyresvärden genomför en årlig spolning?
Stopp o översvämning har det varit två ggr nere i källaren. Först fettpropp på våren. Andra gången i mitten på maj samtidigt med regn och då fick jag också problem med avrinningen. Det som förvånar mig är att nu i helgen 2v senare och skyfall så bara släppte stoppet hos mig men inga problem i källaren. Kan jag haft ett eget litet stopp i röret i väggen som ansluter till huvudstammen o att allt sammanfaller som ådal föreslår
 
En långsökt tanke, men skulle det kunna vara så att skyfall ger ett baksug som får stoppet att släppa tillfälligt?
 
Fairlane
Hur är det för grannarna?
Hur är det för grannfastigheterna?
Har föreningen/hyresvärden haft spolning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.