Byggahus.se
Allt vi betalat har varit på samma kontonummer hittils och de är det som även finns med i kontraktet. Vi har ett deposition avtal på handpenningen där samma kontonummer finns med också. Så den biten är det nog lugnt med, dock skrev dom ju att dom ville ha betalningen på ett annat konto nummer via sms häromdagen för att sedan ändra sig och vilja häva köpet.

Vi ångrar såklart vi inte tänkte igenom detta mer nogrannt från början men som vanligt så är man stressad och vill inte gå miste om affären så blir en del dumma beslut då.

Men åter till huvudfrågan? Jag anser vad jag kan läsa mig fram till att kontraktet ska vara giltigt men kan någon annan tyda någon form av text som kan tolkas så att säljaren ska kunna häva köpet? För det gör inte jag? Inte heller någon form av köpebrevsvillkor?
 
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Allt vi betalat har varit på samma kontonummer hittils och de är det som även finns med i kontraktet. Vi har ett deposition avtal på handpenningen där samma kontonummer finns med också. Så den biten är det nog lugnt med, dock skrev dom ju att dom ville ha betalningen på ett annat konto nummer via sms häromdagen för att sedan ändra sig och vilja häva köpet.

Vi ångrar såklart vi inte tänkte igenom detta mer nogrannt från början men som vanligt så är man stressad och vill inte gå miste om affären så blir en del dumma beslut då.

Men åter till huvudfrågan? Jag anser vad jag kan läsa mig fram till att kontraktet ska vara giltigt men kan någon annan tyda någon form av text som kan tolkas så att säljaren ska kunna häva köpet? För det gör inte jag? Inte heller någon form av köpebrevsvillkor?
Har en fråga till dig. Har du något skriftligt bevis på att säljarna accepterar en fördröjning av att
1. Erlägga köpeskillingen vid senare tillfälle?
2. Ett okej av säljaren att använda en mäklare för upprättande av nytt avtal som banken godtar?

Läs denna text ordentligt. https://juridiktillalla.se/fraga/20...-betalar-handpenningen-vid-en-fastighetsaffar

Dom har väl meddelat dig/er efter tillträdesdagen då ni ej erlagt full köpeskilling att de ej önskar sälja till er? - Om så är fallet så kan det anses vara en hävningsförklaring i lagens mening och att avtalet numera är ogiltigt.
 
  • Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
När du ändå är igång, ring kronofogden och kolla ifall säljaren har skulder.
 
  • Gilla
Donn och 13 till
  • Laddar…
Att dom meddelat oss att dom vill häva köpet är en hävningsförklarning ja men de måste stå med som ett villkor i kontraktet för man ska kunna häva köpet oavsett om de inte blir betalt i tid.
 
  • Gilla
Livliv och 1 till
  • Laddar…
N Napster skrev:
När du ändå är igång, ring kronofogden och kolla ifall säljaren har skulder.
Har kollat i taxeringskalendern och dom hade iallafall inga anmärkningar där
 
Ta en UC på båda säljarna. Det finns många ställen som sysslar med sånt på nätet.
Visst de får en kopia på att ni gjort en uc och det kostar några kronor men det kan det vara värt.
Ring kronis och kolla vad som finns där. Det är gratis.
Pantbrev och sådant ska vara registrerade om jag minns rätt. Om man då inte hittar nått hos Lantmäteriet så borde väl det vara tillräckligt. Eller finns det andra ställen?
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Betala i tid måste ni göra, vare sig det står i kontraktet eller inte. Säljaren får häva uppgörelsen annars. Tycker inte att du ska bagatellisera ert åtagande vilket du gör.

Sedan håller jag med övriga, det verkar vara en skum affär. Utan mäklare eller någon som kan kolla upp alla detaljer skulle jag definitivt avstå affär.
 
  • Gilla
PierrePierre och 9 till
  • Laddar…
Nikodemus91 Nikodemus91 skrev:
Att dom meddelat oss att dom vill häva köpet är en hävningsförklarning ja men de måste stå med som ett villkor i kontraktet för man ska kunna häva köpet oavsett om de inte blir betalt i tid.
Det är nog inte helt korrekt. Frågan är vad du faktiskt har skrivit på.

Det står att du skrivit på ett ”hyrköp” - Detta existerar men det du skrivit på är något av det konstigaste avtalen jag sett där allt är öppet för tolkning.

I min värld så lutar rätten att neka ett sälj helt acceptabelt för säljarna.

Ta kontakt med en jurist och gör det omgående!
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Ja vi ska göra det. Men om tex avtalet visar sig vara ogiltigt av någon anledning hur blir det med pengarna vi lagt osv, flyttat allt vi äger och även byta skola på barnen? Kan man anmäla dom för bedrägeri då?
 
harry73
Många varningsflaggor här.
Men i kontraktet står i alla fall att säljaren behåller gandpenning + hyra om ni inte vill slutföra köpet. Nu vill ni slutföra köpet, men säljaren vilk häva köpet. Visst kan säljaren få ersättning för extra kostnaderna, men inte hela handpenningen utan vidare.
Köp aldrig fastigheten om ni inte får båda pantbrev i handen eller digitalt överförda till er bank.
 
  • Gilla
BisterW och 1 till
  • Laddar…
Det där med "Köparen accepterar att säljaren frånsäger sig ansvar för olovliga byggnationer och olovliga elinstallationer" är det vanligt att man skriver så i ett köpekontrakt?

Det är såna rader, samt allt annat knepigt som framkommit här, som gör att åtminstone jag skulle dra öronen åt mig och backa ur affären.

Nu menar jag inte att TS borde backa ur genast men det behövs kollas upp ordentligt av en kunnig person innan resterande pengar betalas in på något av säljarens konton.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 5 till
  • Laddar…
harry73
Det är snudd på att jag rekommenderar ts att göra en polisanmälan för bedrägeriförsök.
Det kan såklart vara okunskap hos säljaren oxh då är det kanske inte bedrägeri, men visar det sig att båda pantbrev är belånade eller borta skulle jag göra en anmälan.

Låt en fastighetsjurist kolla om kontraktet öht är giltigt och om de kan kräva skadestånd för att deras dålig utformade kontrakt gjorde att ni inte kunde genomföra köpet.
Lika bra att kräva säljaren på skadestånd för att de inte kunde leverera fastigheten i tid.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Det där med "Köparen accepterar att säljaren frånsäger sig ansvar för olovliga byggnationer och olovliga elinstallationer" är det vanligt att man skriver så i ett köpekontrakt?

Det är såna rader, samt allt annat knepigt som framkommit här, som gör att åtminstone jag skulle dra öronen åt mig och backa ur affären.

Nu menar jag inte att TS borde backa ur genast men det behövs kollas upp ordentligt av en kunnig person innan resterande pengar betalas in på något av säljarens konton.
Jag tolkar det som en form av friskrivningsklausul.

Ska ge ett sista försök att komma överrens med dom ikväll annars kommer vi ta kontakt med jurist så får vi se vad dom säger.
Kommer uppdatera eftersom vi vet mer.

Säljaren verkar inte heller förstå vi har ett hyresavtal så enligt privatuthyrningslagen har vi 3 månaders uppsägningstid om dom säger upp det men de har dom inte gjort ännu dom tror vi ska flytta ut på nån dag bara,
Där känns de ju smartast för deras del att gå med på att låta oss köpa det för annars får dom vänta tills årsskiftet innan dom har rätten att sälja huset igen
 
  • Gilla
MrXman
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är snudd på att jag rekommenderar ts att göra en polisanmälan för bedrägeriförsök.
Det kan såklart vara okunskap hos säljaren oxh då är det kanske inte bedrägeri, men visar det sig att båda pantbrev är belånade eller borta skulle jag göra en anmälan.

Låt en fastighetsjurist kolla om kontraktet öht är giltigt och om de kan kräva skadestånd för att deras dålig utformade kontrakt gjorde att ni inte kunde genomföra köpet.
Lika bra att kräva säljaren på skadestånd för att de inte kunde leverera fastigheten i tid.
Ja för jag tänker att om de visar sig vara ogiltigt så har dom inte någon rätt till handpenningen heller ju? Och då bör vi kunna kräva skadestånd ovanpå att vi ska ha tillbaka våra pengar.
Läste om ett fall där säljaren blev skyldig att ersätta mellanskillnaden på en likvärdig fastighet till köparen pga nån tvist så köpet ej kunde genomföras och de kan ju handla om rätt stora summor.
 
  • Gilla
milan1
  • Laddar…
harry73
Ni SKA ta kontakt med en jurist innan ni skriver under kontraktet och jag tror att det är smart att meddela säljaren skriftligt att han vill häva kontraktet men att ni fortfarande vill fullborda köpet, (Med tanke på handpenningen) men att ni pga kontraktets usla formulering plus att det finns frågetecken över de 2 pantbrev fått strul med förberedelserna hos er bank.
Och att ni nu därför behöver en mäklare eller fastighetsjurist låta granska kontraktet.
 
  • Gilla
Donn och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.