Byggahus.se
Vilken skylt är det som saknas i ditt första exempel?

Gatuvy med trafikskyltar, röd stuga och gående person vid korsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilken skylt är det som saknas i ditt första exempel?

[bild]
Okej, de har skyltat upp den nu. Jag tar tillbaka det jag skrev då. Förut hade den inte väjningsplikt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
där ser man, pga corona eller? Det är väl på en ö normal :p
Japp Corona och även en ö, finns en hyfsad skärgård där kalixlöjrommen fiskas upp. Bulkmat för oss men jag har hört att det kan vara en delikatess i City.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Okej, de har skyltat upp den nu. Jag tar tillbaka det jag skrev då. Förut hade den inte väjningsplikt.
Jo, men visst... ;)
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Gissar att de flesta såna gamla rondeller är installerade av/i kommuner där de som fick uppgiften helt enkelt inte förstod rondellkonceptet. Det är kanske svårt att tänka sig nu när det är en rondell i var och varannan korsning, men jag skulle tippa att det var så sent som tidigt 90-tal innan de fick någon större spridning i Sverige.

Pizzeria Rondellen är för övrigt ett roligt namn från den tiden; mindre platsbestämmande idag än förr. Själv minns jag en från Sala, men den verkar inte finnas kvar, däremot listar Google namnet i Köping, Karlskrona och Svalöv – och i det sista finns det kanske alltjämt bara en rondell...
 
V Ville_Vessla skrev:
Japp Corona och även en ö, finns en hyfsad skärgård där kalixlöjrommen fiskas upp. Bulkmat för oss men jag har hört att det kan vara en delikatess i City.
vilken tur att det var just Haparanda, hade det varit rom från siklöja som inte kommer från bottenviken hade jag kunnat tvåla till dig med att det bara är sikrom :p

Nice med nära till vardagslyx, här i stockholm har vi nära till de japanska stäpperna och wagyu-kött, Kaspiska havet och störkaviar eller den spanska ibericon :p
 
Var faktiskt en gång jag var på en tillställning via systern där även min far var med (ej i Norrbotten). Värdinnan deklarerade att det var kalixlöjrom och fadern tolkade nog fel och sa att det duger väl, det är ju rätt gott.
 
useless useless skrev:
Jo, men visst... ;)
Här är en bild från innan det blev en rondell där:
- https://www.google.com/maps/@65.835...4!1sA4iwGCs75xsM7eSTaQvHwg!2e0!7i13312!8i6656
Då hade anslutande gata väjningsplikt och det var huvudled från andra hållet. (det går tyvärr inte komma närmare då man då får nya bilder).

Rondellen var nog helt ny när jag var där (gatan var inte asfalterad), så det kan ju ha varit så att de inte satt upp skyltarna förrän asfalten var på plats. Eller så kommer jag ihåg fel, men jag är rätt säker på att det var den korsningen då den ligger bredvid den fruktansvärt fula kyrkan. Jag körde dessutom igenom rondellen från olika håll då jag var där (frun ville titta på kyrkan på nära håll). Hursomhelst, det är därför jag kommer ihåg just denna. Men som sagt var, det är några år sedan. Borde ha kollat upp om det fortfarande var samma skyltning innan jag postade länken.

Rörande den andra modellen på cirkel (som inte är cirkulationsplats) så kom jag på när jag tittade på satellitbilderna från Haparanda att det finns den varianten med en bula i mitten där också (om inte även denna fått någon form av skyltning nu), den ligger här (tyvärr är streetview för gammal här så ni får åka på plats för att se hur det ser ut idag, på eniro finns flygfoto i alla fall):
- https://www.google.com/maps/@65.843...4!1svfYgCI1P6PYZ0ZTMLeN8QA!2e0!7i13312!8i6656.

Hursomhelst, här var det åtminstone när jag var i Haparanda en bula i mitten av vägen som folk körde runt (den riskerade att skrapa underredet på lägre bilar), men det var ingen skyltning om att det var en cirkulationsplats där heller även om det såg ut så med kullerstenar i mitten och asfalt runtom. Men som sagt var, även denna kan ju ha förändrats sedan jag var där. Jag gissar att man inte kan ha en cirkulationsplats för att långtradare med leveranser skall kunna passera till industriområde och butiker.

Så varför kommer jag ihåg dessa saker från Haparanda? Jo, det är för att jag när jag var där fick rådet att vara extremt försiktig i rondeller och korsningar i Finland för att de där har rondeller utan väjningsplikt (dvs där högerregeln gäller) och att de är nitiska på högerregeln. Och här binder vi då tillbaka till det TS frågar om, högerregeln...
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Saknas denna skylt är det högerregel btw,

[bild]


Det är inte helt ovanligt med sådana

edit: fast de flesta kanske gjorts om, denna vet jag var så förr,

[bild]
Det är det som gör det hela till en cirkulationsplats. Men även utan den skylten har den som kör in i "rondellen" väjningsplikt pga den andra skylten.
 
harry73
Man ska ju inte göra det allt för lätt :D
Otydlig och komplex rondell med flera körfält och cirklar, och fordon i olika riktningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägskylt för "The Magic Roundabout" med flera cirkulationsplatser och pilmarkeringar.
 
  • Gilla
fubar
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Man ska ju inte göra det allt för lätt :D
Det är bara att följa vänsterregeln! ;):oops:
 
harry73
Alfredo Alfredo skrev:
Det är bara att följa vänsterregeln! ;):oops:
Skulle man tro, men i UK finns det varken höger eller vänsterregel
 
hsd
Ändå var det i england som cirkulationsplatsen / rondellen uppfans en gå:thinking:ng i tiden
 
E
harry73 harry73 skrev:
Skulle man tro, men i UK finns det varken höger eller vänsterregel
Vad finns det då?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
harry73
E El-Löken66 skrev:
Vad finns det då?
Andra regler, men inte höger eller vänsterregel.
På de flesta korsningar anger man med vägmålning vem som har väjningsplikt men finns inget är det anarki eller hänsyn som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.