Byggahus.se
johnsilver johnsilver skrev:
Varför ska man byta kök är det en fluga ? Om man kör till Polen och köper samma kök som här på IKEA så kommer man billigare undan men då får man transportera hem det själv
Det verkar inte så längre. Nu kollade jag endast ett underskåp (20:- billigare i Polen) och hällen Matmässig (32:- dyrare i Polen). Så med färjebiljetter, bensin och sådant blir det långt dyrare att köpa i Polen.
 
  • Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
Snailman
da_os skrev:
jämföra 4 priser på standardkök kan jag göra själv. det som saknas helt är jämförelse mellan de olika kvalitéer av beslag (blum och grass och de andra har ett gäng olika sereier. t ex ikea använder den billigaste blum serien som är ganska osmidig att använda), hur köket känns att använda, tjocklek på material, hur mycket vikt lådorna tål och hur vingliga de är osv osv. ganska usel artikel, tyvärr.
Ikeas osmidig? På vilket sätt menar du då? Lådorna är bara att lyfta ut genom att lyfta lite uppåt på slutet, går på ett par sekunder. Har man luckor så finns ett trycke i bakkanten på gångjärnet som om man trycker på den så kan man ta loss hela luckan utan att rubba några justeringar.

Edit: du kanske talar om Förvara lådan, de har ju en dyrare som heter Maximera, men det finns ju ingen anledning att välja det sämsta och billigaste för att man handlar på Ikea, jag har bara lådor överallt (ett fåtal överskåp med gångjärn som öppnar uppåt, mjukstängande) och lådfronter har jag valt Torhamn som har träram där bara fyllningen i mitten består av fanerad spånskiva.
 
Redigerat:
M
Kvik i kungens kurva blåste mig totalt. Köp INTE ert kök här!
Vill ni själva se lite bilder på deras fiasko så finns dom här: https://drive.google.com/drive/folders/0B7ZRhwcLQ4IbQmlsTmpOcms0SnM

Problem jag haft i samband med mitt köp från kvik är:
* Det saknades ett tjugotal grejer i deras första leverans och då hade jag betalat för att få saker monterade och klara per leveransdatum.
* Det har tagit 1 och en halv månad att få köket att se någorlunda komplett ut. Dock har saker då leverats via köksfirman och inte till mig personligen så det är ytterst oklart om jag ens fått det jag borde av min order.
* Vi köpte en 30 000 ung via dom men den låter som en jumbo-jet 20 - 30 minuter efter att man använt den och har fortfarande inte i skrivande stund fått någon återkoppling från deras support angående om jag ska få en ny eller om när en tekniker kan tänkas komma ut för att titta på den.
* Hantverksfirman dom själva så varmt rekommenderade har inte gjort ett bra jobb över huvud taget. Inte en enda grej har gjorts fackmännamässigt korrekt. Dom körde skruvdragaren i ballofixerna så det inte längre går att stänga av vattnet vilket gjorde att vi blev tvungen att ta in en helt annan firma för att koppla in vattnet så åtminstone det blev korrekt gjort. För elkontakter har man satt i sladden och sedan monterat skåps stommar framför så man inte längre kan dra ut sladden. Elrör har monterats in bakom skåpen så elektrikern blev tvungen att dra elen på utsidan av vägen i hallen samt många andra problem.
* Det visar sig även att kvik kör specialmått på alla sina skåp, lådor m.m. vilket gör att vi är tvungna att köpa hyllor, lådor m.m. av dom och enbart dom. 4 bestikslådor enbart kostade över tusenlappen och hade då inte den organisering i sig som vi ville ha.
* Dom skickade ut för långa hyllplan till oss och efter 2 veckors mailade har vi fortfarande inte blivit krediterade på detta så vi tröttnade och åkte istället in personligen till dom och köpt det vi behöver och får åka in personligen med dom för långa hyllorna när leveransen anländer om ca en vecka.
* Dom har skickat med saker som inte använts över huvud taget i renoveringen.

Trots den långa lista av problem jag haft så har kvik skriftligen sagt att dom inte kommer erbjuda någon som helst form av kompensation, dom har inte bjudit på en enda sak, dom har inte gjort något prisavdrag på fakturan, dom har inte ens bett om ursäkt. Man kan tycka att om man betalar dom närmare 100 000 kronor och köksfirman offert ligger på över 30 000 så tycker man att man bör kunna förvänta sig någon form av kvalité.
 
Väldigt tråkigt för er med de bekymmer ni haft med köket. Några av sakerna borde ni dock ha undersökt själva innan köp, det är viktigt att göra sin hemläxa innan man handlar. Exempelvis så borde ni ha kontrollerat:
- måtten på köksskåpen innan ni handlade från Kvik. I princip alla tillverkare har specialmått på några saker. I mitt kök så har jag inredning från andra tillverkare också, men det hade jag kollat upp att det gick innan jag köpte köket.
- ljudnivån mm på köksmaskinerna. Detta är något man måste ha koll på innan man köper dem. Alla former av inbyggnadsdelar i köksskåpen har en tendens att låta mer då de måste ha fläktar för avkylning, även långt efter att exempelvis ugnen/mikrovågsugnen stängts av. Jag undersökte ljudnivån på alla maskiner i förväg, men inte ens då går man säker då man exempelvis kan få resonanser i köksskåpen om man har otur (vilket jag drabbades av när min nya kyl/frys införskaffades (fast inte från Kvik). Vibrationer från kompressorn fortplantar sig från kyl/frysen och jag har därför varit tvungen att lägga emellan gummi så att inte kyl/frysen rör i skåpstommen direkt.

Problem med hantverkare är tyvärr sådant man får räkna med. Kvik och liknande firmor går bara på vilka betyg de har fått vid tidigare arbeten. Vi hade både tur och otur där, vår hantverkare var tekniskt kunnig och jättesnabb på att sätta ihop skåpen, men han hade lite otur när han tänkte vid montaget av exempelvis skåp utanpå eluttag. Men det fångade jag samma dag och fick honom att såga upp ett hål i sidan från kyl/frys så att man skulle kunna komma åt eluttaget därifrån och på ett annat ställe så sågade han ur bakstycket bakom lådorna för att kunna komma åt eluttaget därifrån. I mitt fall så fick hantverkaren ändå ett bra betyg då han inte bråkade om de saker han gjorde fel utan snabbt rättade till dem. Det mesta var dock utomordentligt bra gjort.

Men hantverkare handlar mycket om tur och otur. Ja har varit med om en hantverkare där jag fick gå in och rätta så många fel så att jag till slut drev honom till att sjukskriva sig själv. Men det var inte mitt fel att han var inkompetent. CHefen på firman fick sedan komma ut och rätta till alla fel, samt färdigställa det som inte var klart. Men dåliga materialval (plastventil på utblåset från en bastu exempelvis, limning av trä i en bastu) mm gjorde att de den gången fick komma tillbaka igen efter några veckor. Detta var en välrenommerad byggfirma, men jag hade otur med att snickaren inte kunde det som han sattes att göra.
 
Missnöjd_Kvik_Kund skrev:
Kvik i kungens kurva blåste mig totalt. Köp INTE ert kök här!
Vill ni själva se lite bilder på deras fiasko så finns dom här: [länk]

Problem jag haft i samband med mitt köp från kvik är:
* Det saknades ett tjugotal grejer i deras första leverans och då hade jag betalat för att få saker monterade och klara per leveransdatum.
* Det har tagit 1 och en halv månad att få köket att se någorlunda komplett ut. Dock har saker då leverats via köksfirman och inte till mig personligen så det är ytterst oklart om jag ens fått det jag borde av min order.
* Vi köpte en 30 000 ung via dom men den låter som en jumbo-jet 20 - 30 minuter efter att man använt den och har fortfarande inte i skrivande stund fått någon återkoppling från deras support angående om jag ska få en ny eller om när en tekniker kan tänkas komma ut för att titta på den.
* Hantverksfirman dom själva så varmt rekommenderade har inte gjort ett bra jobb över huvud taget. Inte en enda grej har gjorts fackmännamässigt korrekt. Dom körde skruvdragaren i ballofixerna så det inte längre går att stänga av vattnet vilket gjorde att vi blev tvungen att ta in en helt annan firma för att koppla in vattnet så åtminstone det blev korrekt gjort. För elkontakter har man satt i sladden och sedan monterat skåps stommar framför så man inte längre kan dra ut sladden. Elrör har monterats in bakom skåpen så elektrikern blev tvungen att dra elen på utsidan av vägen i hallen samt många andra problem.
* Det visar sig även att kvik kör specialmått på alla sina skåp, lådor m.m. vilket gör att vi är tvungna att köpa hyllor, lådor m.m. av dom och enbart dom. 4 bestikslådor enbart kostade över tusenlappen och hade då inte den organisering i sig som vi ville ha.
* Dom skickade ut för långa hyllplan till oss och efter 2 veckors mailade har vi fortfarande inte blivit krediterade på detta så vi tröttnade och åkte istället in personligen till dom och köpt det vi behöver och får åka in personligen med dom för långa hyllorna när leveransen anländer om ca en vecka.
* Dom har skickat med saker som inte använts över huvud taget i renoveringen.

Trots den långa lista av problem jag haft så har kvik skriftligen sagt att dom inte kommer erbjuda någon som helst form av kompensation, dom har inte bjudit på en enda sak, dom har inte gjort något prisavdrag på fakturan, dom har inte ens bett om ursäkt. Man kan tycka att om man betalar dom närmare 100 000 kronor och köksfirman offert ligger på över 30 000 så tycker man att man bör kunna förvänta sig någon form av kvalité.
Tack för att du delar med dig, det blir lättare då att undvika dåliga företag. Nu har vi ju i och för sig bara en sida av historien men det låter ju inte roligt för er. Hur svårt är det för företag att inse att bästa reklamen är en nöjd kund. Har svårt att tro att t.ex. IKEA skulle missat så mycket på samma gång utan att sköta det proffsigt.

Hoppas att någon på Kvik läser det här och kontaktar er för att reda ut vad som gått fel och att ni får ett fint kök till slut.

När det gäller ugnen håller jag också med er, en dyr ugn borde man kunna förvänta sig är tyst. Vem skulle inte klaga på en högljudd Mercedes. Säljaren på Kvik borde upplyst er om det nu är som du säger. Vem vill ha en högljudd ugn hemma?
 
  • Gilla
Metink
  • Laddar…
Nja, bästa reklamen vet jag inte om det är en nöjd kund, de pratar oftast inte så mycket om det, en missnöjd kund är däremot så mycket värre att det av den anledningen är värt att ha nöjda kunder :)

Har köpt och monterat flera IKEA kök och ett Kvik kök och vid alla tillfällen har det fungerat bra. Lite rörigare manualer från Kvik, från båda har det saknats delar men enkelt kompletterats med. Fördelen med Kvik är att de i butiken känner igen mig och det varit enkelt att diskutera "speciallösningar" eftersom de varit mer engagerade.

En stor nackdel med franchise är just att man kan få väldigt olika service i olika butiker med samma namn på skylten, men som är helt olika företag.
 
Missnöjd_Kvik_Kund skrev:
Kvik i kungens kurva blåste mig totalt. Köp INTE ert kök här!
Vill ni själva se lite bilder på deras fiasko så finns dom här: [länk]

Problem jag haft i samband med mitt köp från kvik är:
* Det saknades ett tjugotal grejer i deras första leverans och då hade jag betalat för att få saker monterade och klara per leveransdatum.
* Det har tagit 1 och en halv månad att få köket att se någorlunda komplett ut. Dock har saker då leverats via köksfirman och inte till mig personligen så det är ytterst oklart om jag ens fått det jag borde av min order.
* Vi köpte en 30 000 ung via dom men den låter som en jumbo-jet 20 - 30 minuter efter att man använt den och har fortfarande inte i skrivande stund fått någon återkoppling från deras support angående om jag ska få en ny eller om när en tekniker kan tänkas komma ut för att titta på den.
* Hantverksfirman dom själva så varmt rekommenderade har inte gjort ett bra jobb över huvud taget. Inte en enda grej har gjorts fackmännamässigt korrekt. Dom körde skruvdragaren i ballofixerna så det inte längre går att stänga av vattnet vilket gjorde att vi blev tvungen att ta in en helt annan firma för att koppla in vattnet så åtminstone det blev korrekt gjort. För elkontakter har man satt i sladden och sedan monterat skåps stommar framför så man inte längre kan dra ut sladden. Elrör har monterats in bakom skåpen så elektrikern blev tvungen att dra elen på utsidan av vägen i hallen samt många andra problem.
* Det visar sig även att kvik kör specialmått på alla sina skåp, lådor m.m. vilket gör att vi är tvungna att köpa hyllor, lådor m.m. av dom och enbart dom. 4 bestikslådor enbart kostade över tusenlappen och hade då inte den organisering i sig som vi ville ha.
* Dom skickade ut för långa hyllplan till oss och efter 2 veckors mailade har vi fortfarande inte blivit krediterade på detta så vi tröttnade och åkte istället in personligen till dom och köpt det vi behöver och får åka in personligen med dom för långa hyllorna när leveransen anländer om ca en vecka.
* Dom har skickat med saker som inte använts över huvud taget i renoveringen.

Trots den långa lista av problem jag haft så har kvik skriftligen sagt att dom inte kommer erbjuda någon som helst form av kompensation, dom har inte bjudit på en enda sak, dom har inte gjort något prisavdrag på fakturan, dom har inte ens bett om ursäkt. Man kan tycka att om man betalar dom närmare 100 000 kronor och köksfirman offert ligger på över 30 000 så tycker man att man bör kunna förvänta sig någon form av kvalité.
Har det löst sig nu? Fick ni någon kompensation? Någon ursäkt?
 
T torkelb skrev:
Nja, det där sa inte så mycket och en prisskillnad mellan 22 och 30 tusen skulle jag säga är i det närmaste oväsentlig. Det lär ju komma till en hel massa för övrigt, så slutsumman blir förstås mycket högre. I så fall är 8000 inte så mycket (tänk på vad maten kostar på ett år!). Jag skulle nog välja tillverkare på helt andra grunder.

I första hand för min egen del känner jag till Ikea ganska väl och det skulle vara ett skäl att fortsätta med dem om jag skulle inreda kök. Däremot är det dåligt av dem att inte kunna erbjuda andra mått än heltalsmultiplar av 20 cm, dvs 20, 40, 60 och 80 på både bredd och höjd. I deras förra system kunde man välja både 30 och 50 cm bredd, vilket kan vara praktiskt när man försöker hitta den mest praktiska lösningen. Å andra sidan kan jag tänka mig att utgå från deras skåp och såga till egna varianter. Det går ibland med både skåp och luckor. En klar fördel är att man ofta och enkelt kan komplettera i något av deras varuhus.

Rådet jag skulle ge är att välja den leverantören som kan erbjuda det utseende man tycker bäst om. Gissningsvis kan man göra en bra affär hos Elgiganten om man köper både inredning och vitvaror där. De brukar vara intresserade av att diskutera priset om man är en hyfsad förhandlare! Det kan man tjäna många tusenlappar på.

-Det skiljer bara 8000:-. Ja, fast det betyder att Ikeas kök kostar 73% av vad Kviks kök kostar.
Om man som i mitt fall kikar på kök hos Ikea för 150000:- så hade det teoretiskt kostat över 200000:- hos Kvik.
 
Konstigt nog, vårt kök kostade 46.000 på Kvik med alla skåp färdigmonterade (450kr/st) och 47.000 på IKEA i platta paket. Dessutom fick vi hos Kvik lite exklusiva kranar och handtag.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
L Luis Loureiro skrev:
Konstigt nog, vårt kök kostade 46.000 på Kvik med alla skåp färdigmonterade (450kr/st) och 47.000 på IKEA i platta paket. Dessutom fick vi hos Kvik lite exklusiva kranar och handtag.
Tror inte Ikea prutar på priserna. Alla andra misstänker jag dock gör det och har kampanj priser osv - så det lönar sig nog ta in offerter och inte bara kolla listpris...
 
Bumpar den här tråden lite. Håller på att planera kök. Priset blir väldigt lika på IKEA och Epoq, runt 60.000. Epoq har dock kampanj just nu 50% rabatt på stommar och fronter. Framgår dock inte i offerten hur stor del som är stommar/frontar, utan allt är ihopbakat tillsammans med inredning.

Någon som köpt kök från Epoq och kan säga ungefär hur stor del av priset som var stommar/fronter?
Jag har många erfarenhet av IKEAs kök (mestadels positiva) men ingen av Epoq mer än att en anhörig köpt kök från dem och är nöjd. Skulle ni säga att Epoq är ett bra val om man väger in 50% rabatt på stommar och fronter? Skulle ni välja dem eller någon annan om ni ville komma hyfsat billigt undan men ändå inte göra för mycket avkall på kvaliteten?
 
Båda är ju okej, det största som gör skillnad är fronterna så är ni nöjda med Epoq och det blir billigare så kör på det
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Båda är ju okej, det största som gör skillnad är fronterna så är ni nöjda med Epoq och det blir billigare så kör på det
OK. Är det något annat märke som är bättre utan att vara så jättemycket dyrare?
 
T TobiasStockholm skrev:
Bumpar den här tråden lite. Håller på att planera kök. Priset blir väldigt lika på IKEA och Epoq, runt 60.000. Epoq har dock kampanj just nu 50% rabatt på stommar och fronter. Framgår dock inte i offerten hur stor del som är stommar/frontar, utan allt är ihopbakat tillsammans med inredning.
Hej. Jag har monterat mitt andra Epok kök nu under våren. Jag valde den gamla varianten som inte är snabbmontering pga jag fick pimpa om vissa delar för att maxa utrymmet i en liten lägenhet. Deras köksplanerares ritprogram slog bakut och jag fick skriva på papper att jag avsäger mig garanti och returätt Jag är sedan tidigare mycket nöjd med kvaliten. Det som var negativt var att få en nersänkt diskho i bänkskivan skulle kosta 5000:- extra!! Ett helt galet pris, så det fick vara.
Någon som köpt kök från Epoq och kan säga ungefär hur stor del av priset som var stommar/fronter?
Jag har många erfarenhet av IKEAs kök (mestadels positiva) men ingen av Epoq mer än att en anhörig köpt kök från dem och är nöjd. Skulle ni säga att Epoq är ett bra val om man väger in 50% rabatt på stommar och fronter? Skulle ni välja dem eller någon annan om ni ville komma hyfsat billigt undan men ändå inte göra för mycket avkall på kvaliteten?
T TobiasStockholm skrev:
Bumpar den här tråden lite. Håller på att planera kök. Priset blir väldigt lika på IKEA och Epoq, runt 60.000. Epoq har dock kampanj just nu 50% rabatt på stommar och fronter. Framgår dock inte i offerten hur stor del som är stommar/frontar, utan allt är ihopbakat tillsammans med inredning.

Någon som köpt kök från Epoq och kan säga ungefär hur stor del av priset som var stommar/fronter?
Jag har många erfarenhet av IKEAs kök (mestadels positiva) men ingen av Epoq mer än att en anhörig köpt kök från dem och är nöjd. Skulle ni säga att Epoq är ett bra val om man väger in 50% rabatt på stommar och fronter? Skulle ni välja dem eller någon annan om ni ville komma hyfsat billigt undan men ändå inte göra för mycket avkall på kvaliteten?
 
När jag läste denna artikel fann jag det lustigt att Kvik köks påstående om 40% större skåp inte ifrågasattes då dom i räkneexemplet för 40% inte räknar mot standard skåp i Sverige utan ett konstigt mått som inte överensstämmer med konkurrerande lösningar på svenska marknaden.
Kviv XXL är ca 14,7% större än ett standard ikea köksskåp metod alltså inte i närheten av de 40% som Kvik säljare vill ge sken utav.
Ett standard ikea metod skåpstomme är ca 7,1% större än Kvik XL, Kvik XL är alltså mindre än ikeas skåpstommar.
Kvik utgår från danska skåp som är mindre än Metod och även mindre än äldre Faktum skåp vilket gör att säljarnas siffror på att XL är 15% större och XXL är 40% större inte är sanna.
Diagram som jämför Kviks standardskåp, XL och XXL för skåputrymme mot branschstandard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IKEA METOD köksstomme på en webbsida, vit, med beskrivning och pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.kvik.se/mer-om-kvik/xxl
https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-baenkskapsstomme-vit-50205626/

Jag förväntar mig att artiklar på byggahus ska hålla en hög standard och inte låta säljare vilseleda konsumenter med falska påståenden även om denna artikel är 3år gammal.

Utöver det som framkommer i artikeln så är det en stor skillnad på hur enkelt det är att bygga ihop de olika tillverkarnas stommar och hur skruvar och detaljer är förpackade och uppdelade.
Kvik säljare försöker alltid sälja tjänsten att bygga ihop stommar innan leverans med att deras stommar är omständligare att bygga ihop än andra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.