Hej! Vi har en del av trädgården som inte används. Det enda jag gör där är att slå ner lupiner ca 5 gånger per vår/sommar så dom inte får blommor.
Kan jag använda denna yta till att ha äppel/plommon/päronträd? Kanske lite krusbär och vinbär också?
Hur måste jag förbereda marken innan?
Hur ser sen underhållet ut efter man planterat? Oanvänd trädgårdsyta med högt gräs och lupiner, potentiell plats för fruktträd och bärbuskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda
  • Laddar…

Bästa svaret

Det låter väl lysande.
Du kan göra en fruktlund om du vill. Dvs fortsätta sköta marken som du gör och plantera fruktträd. Det räcker att man håller marken fri från växtlighet under etableringsskedet sedan kan du låta ängen växa ända fram till trädet. Ev slår du stigar genom ängen som får vara kortklipta för framkomlighet.
Kan bli hur vackert som helst!

• Gilla
holetaker och 1 till
  • Laddar…
Det finns flera fördelar med att inte ha gräsmatta invid sina fruktodlingar. En av de mer oväntade är att fallfrukten inte skadas lika lätt om den faller mjukt. Men andra mer uppenbara är att den ökade mångfalden gynnar nyttodjur som tex pollinerare och dessutom förhindrar man i större grad att en enda art får fördelar och därför blir för många. En äng tenderar dessutom till att bättre hålla fuktigheten kvar i marken vid torka och sen är det ju både mer lättskött och vackert, så såsom jag ser det finns det bara fördelar.(y)

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.