Byggahus.se
Hej,

Vi har ett hus som har en trätillbyggnad samt en rätt stor altan som är inklädd med denna paneltyp.
Nu har altanens panelträ ruttnat bitvis och det är dags att byta ut eller reparera, men vi skulle gärna vilja undersöka om det går att få tag på samma panel?

Panelen ser ut som första bilden visar, är 34 mm tjock och har 145 breda paneler (där de är som bredast, de andra ser det ut som att man har en smalare fjäder på för att få "ihop" panelen). Byggt på 80-talet.

Så, är det någon som vet vad jag ska fråga efter, eller är den bara att specialtillverka alt. ska jag köra Falsad Enkelfas/Z-Panel runt altanen och blunda för skillnaden...

Tack på förhand för all hjälp!

. Vit träpanel på husvägg, 145 mm breda plankor med smalare fjäder, från 80-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

34 mm tjock vitmålad träpanel vid en hörna mot en tegelvägg, med synliga tecken på skador och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl snabbt sågat bort en bit av fjädern med en byggsåg.

Protte
 
Hej Protte och tack för svar!

Ja, såklart man kan göra så. Men tänkte att det kanske fanns någon färdig lösning på detta? Annars får man väl som du säger ta fram sågen och lägga lite kalorier. Gissar att man åker på någon form av fogning av alla skarvar på baksidan av panelen (öppen baksida mot altanen) iaf så ett par timmars sågning är försumbart i tid :)
 
Vad skulle du köra på? Falsad enkelfas / Z panel och såga ner fjädern?
 
M Mats_Larson skrev:
Nu har altanens panelträ ruttnat bitvis och det är dags att byta ut eller reparera, men vi skulle gärna vilja undersöka om det går att få tag på samma panel?
Är det denna märkliga paneltyp som håller på att ruttna?
Och det går inte att se något samband mellan den underliga skarvningen och att det ruttnar?
 
Säkert, men kanske lika mycket beroende på att den är ”öppen” (Inga överlappande not/fjäder lösningar där) för vind och väder på baksidan. Har du något tips på bättre lösning som inte innebär att jag byter panel på hela huset är jag såklart tacksam för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.