Byggahus.se
Hej, har precis gjort om uppfarten (ett företag som gjorde det) och ska skicka in slutbeskedet. I bygglovet står att kontrollansvarig ej behövs och att byggherre/sökande ansvarar för kontrollerna, inget tekniskt samråd behövs heller.

När jag nu ska skicka in underskrivet slutbesked så ser jag att ett protokoll ska skickas med gällande lägeskontroll från sakkunnig? Behövs det med tanke på texten ovan??
 
Stefan.P Stefan.P skrev:
Hej, har precis gjort om uppfarten (ett företag som gjorde det) och ska skicka in slutbeskedet. I bygglovet står att kontrollansvarig ej behövs och att byggherre/sökande ansvarar för kontrollerna, inget tekniskt samråd behövs heller.

När jag nu ska skicka in underskrivet slutbesked så ser jag att ett protokoll ska skickas med gällande lägeskontroll från sakkunnig? Behövs det med tanke på texten ovan??
Kommunen vill att en sakkunnig ska göra en inmätning av din byggnation, protokollet (inmätningskarta) är en del av underlaget de vill ha för att ge slutbesked. Du får anlita en mätfirma som gör inmätningen. En del kommuner har en kart- och mätavdelningar som gör sådana uppdrag, kolla hur det är hos dig.
 
Tack, ser ut som att Österåker faktiskt erbjuder karttjänster, lär det här bygglovet rulla iväg med ytterligare några till 1000-lappar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.