Byggahus.se
Kommer snart börja bygga en garderober i hallen som jag vill ha belysning i. Jag hade tänkt mig en klassiker: https://www.kjell.com/se/produkter/...llbehor/armatur/garderobsbelysning-e27-p63326

Totalt ska 6 stycken installeras i respektive modul och dessa, som jag förstår det, kräver en fast anslutning.

Har el förberett i utrymmet som garderoberna ska byggas och har en tanke om hur kablarna ska dras som kan ses i de bifogade bilderna.

Hörn av rum med markerad framtida placering av garderober och uttag för belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en garderobsstruktur i en hall med markerat utrymme för kopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av en garderobsram med markerad kabeldragning och plats för kopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ingen jag direkt kan bolla mina idéer med så vänder mig till er på forumet för generella synpunkter och förhoppningsvis svar på följande frågor:
  1. Kommer det gå att koppla ihop 6 kablar för belysningen i en enda kopplingsdosa?
  2. Behöver kablarna dras i några rör eller kan dem ligga utan i utrymmet som jag reserverat för kablarna?
  3. Får jag förbereda kablarna åt elektrikern som ska koppla ihop allt? I så fall vilken typ av kabel ska användas?
  4. Finns det några felaktigheter ur ett el-perspektiv med min konstruktion?
  5. Något annat jag borde tänka på innan jag sätter igång?
Vill slippa behöva göra ändringar i efterhand.
 
1. nej
2. Vanlig fk får du inte dra utan rör/slang.
Utanpåliggande kabel kan man använda. Då kan han montera flera utanpåliggande kopplingsboxar på väggen.
3. nej, egentligen inte. Elektrikerna kan tala om vilken kabel han vill du skall använda.

5. Har du tänkt anlita en elektriker så prata med denne innan, antagligen brutalt mycket enklare att dra fram kabel innan du byggt möbeln.
 
  • Gilla
NiklasPalmgren
  • Laddar…
Jag skulle välja att göra fickan på en nivå precis under den tänkta nivån som belysningen ska sitta, iaf om den ska lysa huvudsakligen neråt. Var hade du tänkt montera belysningen?
 
Jag antar att du har något specifikt skäl, som väldigt stora krav på ljusstyrkan, för att välja just den armaturen? Annars har jag iaf svårt att se några fördelar alls jämfört med att bara köpa t.ex. Ikeas belysningslister med fotocell, som är betydligt smidigare att dra, och du får dra dem själv. De lyser oftast alldeles tillräckligt, speciellt om man sätter i både över- och underdel av garderoben i din ritning.
 
M mattoys skrev:
1. nej
2. Vanlig fk får du inte dra utan rör/slang.
Utanpåliggande kabel kan man använda. Då kan han montera flera utanpåliggande kopplingsboxar på väggen.
3. nej, egentligen inte. Elektrikerna kan tala om vilken kabel han vill du skall använda.

5. Har du tänkt anlita en elektriker så prata med denne innan, antagligen brutalt mycket enklare att dra fram kabel innan du byggt möbeln.
Tack! Jag vill att min konstruktion ska möjliggöra montage av el i efterhand och på så vis också eventuellt framtida underhåll. Hade det varit okej att montera utanpåliggande kopplingsboxar inne i garderoben?
 
S spirou197 skrev:
Jag antar att du har något specifikt skäl, som väldigt stora krav på ljusstyrkan, för att välja just den armaturen? Annars har jag iaf svårt att se några fördelar alls jämfört med att bara köpa t.ex. Ikeas belysningslister med fotocell, som är betydligt smidigare att dra, och du får dra dem själv. De lyser oftast alldeles tillräckligt, speciellt om man sätter i både över- och underdel av garderoben i din ritning.
Förstår din tanke och vi har kikat på IKEAs alternativ. Enda skälet till att vi väljer bort dem är är utseendet. En modern led-list anser vi inte kommer passa till det lite äldre utseendet som garderoben kommer att få.
 
G Guson skrev:
Jag skulle välja att göra fickan på en nivå precis under den tänkta nivån som belysningen ska sitta, iaf om den ska lysa huvudsakligen neråt. Var hade du tänkt montera belysningen?
Intressant! får man fråga varför? Vi hade tänkt oss att belysningen skulle sitta enligt bilden nedan. Anledningen till att "fickan" för kablar etc. är placerad i den övre delen av respektive garderob är för att vi ansåg utrymmet inte vara lika värt där eftersom att det är mer svåråtkomligt.
3D-skiss av en garderob med markerade platser för belysning och kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:

Bästa svaret

Då är det tänk att det ska vara dörrar på varje del. Med en ficka tappar du utrymme, bäst är med en kuloledning som ligger upptill i taket längst in och borras mellan facken, en kulodosa för avgrening till varje armatur som lägges upptill i skåpet, allt kommer då att synas minst. Lite svårt att rita under hyllan så det blev på översidan
 
  • 3D-modell av skåp med markerade vägar för eldragning och planerade dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
NiklasPalmgren
  • Laddar…
Jag tänkte som jonaserik att ledningarna skulle gå mot dörren i taket på underskåpen om armaturerna skall sitta i taket på underskåpen, därför ville jag ha fickan högst upp i bakkant på underskåpen.
 
  • Gilla
NiklasPalmgren
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Då är det tänk att det ska vara dörrar på varje del. Med en ficka tappar du utrymme, bäst är med en kuloledning som ligger upptill i taket längst in och borras mellan facken, en kulodosa för avgrening till varje armatur som lägges upptill i skåpet, allt kommer då att synas minst. Lite svårt att rita under hyllan så det blev på översidan
Ah! Det här är ju genialiskt. Har hela tiden tänkt att kablarna från respektive ljuskälla måste dras ända bort, men med flera "kuldosor" likt din bild så blir det ju mycket enklare.
 
Tänk då på att inte ha för skarpa lampor i armaturerna, det blir bra varmt där. Lämpligt någon LED-lampa på ca 5 - 7 Watt är bra och ingen värme
 
  • Gilla
NiklasPalmgren
  • Laddar…
PS Armaturerna ska sitta på gångjärnsidan så ingen lucka på glänt blir tänd lampa
 
  • Gilla
NiklasPalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.